بازار فولاد کوتاه آمد
گروه بورس کالا، سارا مالکی: بازار فولاد روزهای پر نوسانی را پشت سر می‌گذارد. این بازار که از روزهای پایانی سال گذشته روند افزایش قیمت در پیش گرفته بود، حالا و با ورود به اردیبهشت‌ماه، بر سر دوراهی رشد قیمت‌های جهانی و رکود تقاضا در داخل قرار گرفته است و به نوعی در حال تلاش برای جهت‌یابی و رسیدن به ثبات است. بر این اساس نگاهی به قیمت‌های اسفند ماه گذشته نشان می‌دهد که قیمت میلگرد در بازار داخلی با افزایش قیمتی حدودا 600 تومانی در هر کیلو همراه بوده است. در پی این افزایش قیمت که از رشد خریدها در روزهای پایانی سال و همچنین رشد قیمت‌های جهانی ریشه می‌گرفت، پیش‌بینی کارشناسان ثبات میلگرد روی محدوده قیمتی 1700 تومان تا دو ماه آینده بود‌، اما با آغاز روند کاهشی قیمت‌ها که از چهارشنبه گذشته آغاز شد، بازار از این پیش‌بینی فاصله گرفته است. بر این اساس نگاهی به قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد نشان می‌دهد که قیمت میلگرد از چهارشنبه گذشته تا کنون بین 2.5 تا 3.74 درصد کاهش را تجربه کرده است. روند کاهشی قیمت‌ها به تیرآهن‌های شاخه سبک نیز سرایت کرده است و شاخه‌های 14 تا 18 کاهشی در محدوده 2 درصد را تجربه کرده‌اند. اما با توجه به رشد مداوم قیمت میلگرد و تیرآهن برای نزدیک به 2 ماه این سوال مطرح می‌شود که علت ریزش قیمت‌ها چیست؟ این سوال در حالی مطرح می‌شود که به عقیده کارشناسان رشد قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد روندی منطقی داشته و بر اساس افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش تعرفه واردات فولاد در سال جدید بوده است. عرضه و تقاضا تنظیم نیست

رئیس اتحادیه آهن فروشان در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر چرایی ریزش قیمت‌ها در بازار داخلی می‌گوید: درست است که روند افزایش قیمت‌ها بر اساس رشد قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش تعرفه واردات فولاد به کشور بوده است، اما من از ابتدا عقیده داشتم تا زمانی‌که تقاضای واقعی در کشور ایجاد نشود قیمت‌ها محکوم به ریزش خواهند بود. محمد آزاد در ادامه می‌گوید: بر همین اساس تا زمانی که رشد قیمت‌ها با روند تقاضا در بازار همخوانی نداشته باشد شاهد رشد و ریزش غیرمنطقی قیمت‌ها خواهیم بود. به عقیده آزاد در حال حاضر و در بازاری که با تقاضای واقعی مواجه نیست، رشد قیمت نمی‌تواند ثبات و پایداری چندانی داشته باشد. نظریه نبود تقاضای واقعی در بازار از آنجا آغاز می‌شود که بعد از مشاهده رشد قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش تعرفه واردات فولاد در سال جدید، برخی تجار بازار صرفا برای انبار کردن کالا، به خرید محصولات فولادی اقدام کردند. این در شرایطی بود که هنوز پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در کشور کلید نخورده‌اند.

اما یک فعال بازار فولاد در رابطه با چرایی کاهش قیمت‌ها می‌گوید: یکی از علت‌های اصلی افت قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار این بوده است که این محصولات از قبل و با قیمت‌های قبلی خریداری شده بودند بنابراین کالایی که با قیمت ۱۳۰۰ تومان خریداری شده بود و بعدا به ۱۸۰۰ تومان نیز رسید، برای کاهش قیمت فضای کافی دارد. این فعال بازار در ادامه می‌گوید: به همین علت با توجه به اینکه بسیاری از تجار خریدهای خود را با قیمت‌های قبلی انجام داده بودند و بعد از آن بازار شاهد رشد قیمت بود، به نظر می‌رسد تا کشف شدن قیمت‌های واقعی بازار شاهد این افت و خیزها باشد. این کارشناس بازار در نهایت با نگاهی به قیمت شمش می‌گوید: از آنجا که بازار بر اساس قیمت شمش پیش می‌رود به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده قیمت میلگرد روی ۱۷۰۰ تومان و تیرآهن روی ۱۸۰۰ تومان باقی بماند که در مجموع حکایت از روندی افزایشی دارد.

در حال حاضر شمش در بازار آزاد روی قیمت ۱۵۰۰ تا ۱۵۱۰ تومان است. این محصول میانی صنعت فولاد هفته گذشته در بورس کالا با قیمت ۱۴۰۸ تومان معامله شد حال آنکه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این کالا در معاملات امروز، با محاسبه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به قیمت ۱۵۵۰ تومان خواهد رسید. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد بازار فولاد برای رسیدن به ثبات به زمان نیاز داشته باشد، چراکه هنوز تکلیف پروژه‌های عمرانی کشور که ملاک اصلی و تعیین‌کننده مصرف هستند مشخص نشده است، اما چنانچه قیمت شمش وارداتی و همچنین شمش تولید داخل را در نظر بگیریم، همانطور که کارشناسان نیز عقیده دارند، روند بازار فولاد به‌طور کلی افزایشی خواهد بود. این پیش‌بینی در حالی وجود دارد که به نظر می‌رسد تا زمانی‌که محصولاتی که قبلا و با قیمتی ارزان‌تر توسط تجار خریداری شده‌اند در بازار دست به دست می‌شوند، احتمال ادامه داشتن ریزش قیمت‌ها در بازار وجود خواهد داشت.

اما روند کاهشی قیمت‌ها در بازار فولاد که از چهارشنبه گذشته آغاز شده باعث ثبات بازار ورق شده است. بر این اساس یک فعال بازار ورق به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بازار ورق از روزهای پایانی سال گذشته تحت تاثیر بازار میلگرد و همچنین قیمت‌های جهانی روندی افزایشی داشت که از چهارشنبه گذشته تقریبا با ثبات همراه شده است. عباس عامری در ادامه می‌گوید: کاهش واردات در نتیجه افزایش تعرفه هم باعث کمبود کالا در بازار شد که در نهایت علتی دیگر برای افزایش لحظه‌ای قیمت ورق بود، اما این روند حالا به نوعی دچار ثبات شده است که برای فعالان بازار اتفاق خوبی به شمار می‌رود، زیرا حالا از سرعت رشد قیمت‌ها کاسته شده است و در چنین شرایطی است که فعالان می‌توانند وارد معامله شوند. حال با تمام این تفاسیر باید دید معاملات امروز شمش در بورس کالای ایران چگونه رقم خواهد خورد، زیرا روند معاملات بورس کالا می‌تواند روشنگر مسیر قیمت‌ها در بازار آزاد باشد.