گروه بنگاه‌ها: دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی با اشاره به اینکه در انتهای سال گذشته در مورد افزایش تعرفه واردات از ۴ درصد به ۲۰ درصد به وزارت صنعت هشدار دادیم و اعلام کردیم که این اتفاق باعث افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه مواد اولیه محصولات فولادی خواهد شد که قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد، گفت: همچنین در مورد افزایش قیمت جهانی فولاد هشدار دادیم و اعلام کردیم که زمان مناسبی برای افزایش تعرفه واردات فولاد نیست، اما در نهایت تصمیم بر افزایش تعرفه واردات گرفته شد که این اتفاق در کنار رشد ۱۵۰ دلاری قیمت جهانی فولاد باعث رشد ۶۵ درصدی قیمت ورق‌های فولادی در کشور شد.

امیرحسین کاوه با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با حضور نماینده فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل فولادی منعقد شد، گفت: بر این اساس قرار شد حداقل نیاز ما در ۶ ماه ابتدایی سال به میزان ۶۰۰ هزار تن ورق فولادی با ضخامت ۲ میلی‌متر و ۲۰۰ هزار تن ورق فولادی با ضخامت کمتر از ۲ میلی‌متر از طرف فولاد مبارکه تامین شود. وی تصریح کرد: همچنین قرار شد مواد اولیه با قیمت رقابتی و متعادل به تولید‌کنندگان پروفیل فولادی عرضه شود. وی با بیان اینکه این صورتجلسه توسط اعضای هیات مدیره سندیکا تهیه شد، افزود: اما روز گذشته فولاد مبارکه صورتجلسه‌ای دیگر برای ما فرستاد. دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ادامه داد: بر این اساس فولاد مبارکه برای تامین ۱۵۰ هزار تن ورق با ضخامت ۲ میلی‌متر اعلام آمادگی کرده که ۵۰ هزار تن کمتر از نیاز ما است و علاوه بر این بخش مربوط به عرضه مواد اولیه با قیمت متعادل و رقابتی نیز حذف شده است.

کاوه نیاز صنعت لوله و پروفیل به ورق فولادی را سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: ‌در چنین شرایطی تعرفه واردات نیز افزایش پیدا کرده که به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود؛ افزایش ۶۵ درصدی قیمت ورق‌های فولادی در کشور در شرایط رکود باعث شده تا نیاز ما به نقدینگی و سرمایه در گردش افزایش یابد. وی از شکایت تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در این مورد به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد. احمدی معاون برنامه‌ریزی شرکت ملی فولاد نیز در این نشست خبری با بیان اینکه این اختلاف یک موضوع بین دو بخش خصوصی است، ‌گفت: ‌ایمیدرو در فولاد مبارکه سهم ۲۰ درصدی دارد و تنها یک کرسی از هیات مدیره این شرکت در اختیار ایمیدرو است، اما با این حال حاضریم در این اختلاف کارشناسی و حکمیت کنیم. وی تاکید کرد: اگر ببینیم یک بخش پایین‌دستی صنعت فولاد در حال ضرر است و بخش دیگر سودهای غیرمعقول می‌برد، حتما این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

وی در مورد پایین بودن قیمت صادراتی محصولات فولاد مبارکه گفت:‌ این شرکت از صادرات برای تامین ارز مورد نیاز خود استفاده می‌کند و ممکن است در کشورهای دیگر به دلیل عدم پرداخت مالیات یا امتیازاتی در جهت توسعه بازار بتوانند محصول خود را ارزان‌تر از قیمت داخل ارائه کنند. وی افزود: ‌تولیدکنندگان پروفیل فولاد با ورود ورق فولادی می‌توانند نسبت به تولید محصول و صادرات اقدام کنند. احمدی با اشاره به ظرفیت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تنی فولاد در دنیا گفت:‌ سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن فولاد در دنیا تولید شد و در حال حاضر برنامه کاهش ۵۰۰ میلیون تنی تولید فولاد روی میز تولیدکنندگان بزرگ دنیا قرار دارد.