بازار فولاد در بخش‌های مختلف آن در مسیر رشد قرار دارد هرچند کشورهای مشترک‌المنافع موسوم به سی‌آی‌‌اس و یا ترکیه شرایط بهتری دارد. به گزارش «ایفنا» قیمت بیلت در بازار داخلی و واردات ترکیه رشد چشمگیری داشته که در راستای بهبود بازار سنگ آهن و قراضه بوده است. در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت 25 تا 35 دلار بهبود داشته و قیمت وارداتی نیز 40 تا 50 دلار بالا رفته است. با این رشد قیمت‌های چشمگیر اغلب خریدارها معامله‌های وارداتی را به تعویق انداخته‌اند و منتظر ثبات بیشتر بازار هستند. در بازار داخلی نیز رشد قیمت‌ها پذیرفته شده چون بازار مقاطع نیز رونق دارد. آخرین قیمت در بازار داخلی بیلت ترکیه 335 تا 350 دلار هر تن درب کارخانه بدون 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده است.

بیلت سی‌آی‌‌اس نیز در بازار واردات ۳۳۰ تا ۳۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر است. این در حالی است که عرضه‌کنندگان بیلت قزاقستان با توجه به روند صعودی قیمت تمایل بیشتری به فروش بیلت از دریای سیاه دارند. فعلا حجم معامله‌ها زیاد نبوده ولی رو به بالا برآورد شده است. افت ارزش ارز قزاقستان نسبت به دلار یک دلیل تمایل عرضه‌کننده‌های قزاق به فعالیت بیشتر از طریق دریای سیاه بوده است. البته چون تجربه فعالیت از این بنادر را ندارند فعلا محموله چندانی معامله نشده و مشکلات زیادی دارند. قیمت فعلی بیلت ۳۰۰ دلار هر تن فوب شده که ۳۰ تا ۳۵ دلار نسبت به اوایل ماه بالا رفته و عرضه‌کننده‌ها به دنبال ۳۲۰ دلار هر تن فوب نیز هستند. در این شرایط فروشنده‌های بیلت قزاقستان باید جدیت بیشتری در فعالیت در بنادر دریای سیاه نشان دهند.


بهبود قیمت قراضه در بازار داخلی ترکیه

افزایش قیمت قراضه وارداتی در ترکیه موجب بهبود اوضاع بازار داخلی قراضه نیز شده است. در هفته دوم ماه مارس قیمت خرید قراضه در بازار داخلی ترکیه از سوی اغلب کارخانه‌ها 15 تا 32 دلار بالا رفته که علت اصلی رشد قیمت‌های وارداتی بوده است. قراضه اروپا بیشترین رشد قیمت را در بازار واردات ترکیه داشته از اوایل فوریه تاکنون 42 دلار بالا رفته است.