آمادگی بورس کالا برای توسعه همکاری‌ها با بورس ترکیه

مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست مدیران ارشد بازار سرمایه ترکیه از آمادگی این بورس برای توسعه همکاری‌ها با بورس ترکیه خبر داد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد در نشست مدیران ارشد بازار سرمایه ترکیه که روز دوشنبه ۱۰ اسفند در محل هتل بین‌المللی اسپیناس برگزار شد، ضمن ابراز امیدواری برای توسعه همکاری با بورس استانبول گفت: بورس کالای ایران زیرساخت‌های لازم جهت جذب فعالان بازارهای بین‌المللی را دارد.

وی با اشاره به فراهم بودن ابزارهای پوشش ریسک و سایر ابزارهای مالی از جمله گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران گفت: اگر به دنبال بازاری کارآمد و موثر از طریق بین‌المللی کردن بازار هستیم، باید از این ابزارها استفاده کنیم و با توجه به اینکه بورس استانبول تجارب موفقی در بازار مشتقه محصولاتی از قبیل طلا و ارز دارد، با تعمیق همکاری‌های فی مابین دو بورس کالای ایران و بورس استانبول، می‌توانیم با استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک و وثایق بانکی به جذب مشتریان بین‌المللی بپردازیم.

دکتر سلطانی‌نژاد ضمن معرفی زیرساخت‌ها و ابزارهای مالی مورد استفاده در بورس کالای ایران گفت: بورس کالای ایران که در سال ۱۳۸۶با تلفیق دو بورس فلزات و کشاورزی به وجود آمد، یک سازمان خود‌انتظام بوده و به‌طور کامل منطبق با اصول و قوانین بازار سرمایه ایران است. وی سپس با اشاره به اینکه بورس کالای ایران دارای بازارهای فیزیکی و مشتقه است، گفت: بازار فیزیکی این بورس متشکل از دو مجموعه تالار داخلی و صادراتی است. تالار داخلی متشکل از سه تالار محصولات و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، محصولات صنعتی و معدنی و محصولات کشاورزی است که عرضه‌کنندگان و خریداران داخلی و محلی را تحت پوشش می‌دهد. وی سپس با بیان اینکه تالار صادراتی بورس کالای ایران در منطقه آزاد کیش واقع است،گفت: در تالار صادراتی بورس کالا، محصولاتی از قبیل سنگ آهن، قیر، گوگرد و عایق رطوبتی جهت صادرات به بازارهای بین‌المللی مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به تشریح بازار مشتقه این بورس پرداخت و گفت: در بازار مشتقه ابزارهای مالی مختلفی از جمله قراردادهای آتی روی سکه طلا، قراردادهای سلف موازی استاندارد روی سنگ‌آهن، سیمان و PVC و گواهی سپرده کالایی روی ذرت و جو مورد استفاده قرار گرفته که با استقبال قابل توجهی نیز مواجه شده است. وی در پایان گفت: بورس کالای ایران در حال برنامه‌ریزی برای توسعه ابزارهای مالی و به‌کارگیری آنها برای سایر محصولات است. علاوه بر این ما در ایران انبارهایی را جهت محصولات متفاوت در قالب قراردادهای گواهی سپرده کالایی داریم و به دنبال توسعه این انبارها در سایر کشورها هستیم. مدیران ارشد بازار سرمایه ترکیه پس از برگزاری این نشست، با حضور در بورس کالای ایران از نزدیک با تالار معاملات و نحوه معاملات در این بورس آشنا شدند.