کاتد در میان محصولات مسی درخشید
سحر نمایشی: به نظر می‌رسد بازار فلزات پایه داخلی در روزهای پایانی سال جاری به جنب و جوش افتاده و بر‌اساس گفته کارشناسان، قیمت‌های داخلی طی روزهای اخیر بیشتر تحت‌تاثیر نرخ ارز قرار گرفته است. بر این اساس قیمت مس در معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران با افزایش حدود 300 تومانی در هر کیلو نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته مواجه شد. این در شرایطی است که بهای این فلز سرخ در بازارهای جهانی روز جمعه گذشته افزایش یافت و به 4 هزار و 681 دلار در هر تن رسید. البته به گفته معامله‌گران افزایش نرخ این فلز در بازارهای داخلی به دلیل میانگین مثبت هفتگی مس در بورس لندن و بهای نرخ ارز بوده است. بر این اساس معاملات روز گذشته بورس کالای ایران نیز در تالار صنعتی با روند صعودی همراه شد و افزایش نرخ بیش از یک درصدی را نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. از سویی میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته به‌خصوص برای کاتد شرکت صنایع ملی مس افزایش یافته بود، به‌طوری که به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل این رشد تقاضا پیش‌بینی برای افزایش قیمت‌ها به واسطه افزایش تقاضای چین در بازارهای جهانی بوده است. البته این در شرایطی است که برخی دیگر از کارشناسان رشد تقاضای کاتد را ممنوعیت فروش این محصول در بازار آزاد می‌دانند و معتقدند این موضوع از واسطه‌گری دلالان بازار به میزان قابل‌توجهی کاسته است.

به این ترتیب، روز یکشنبه ۹ اسفند ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله حدود ۵ هزار تن انواع مس بود که در این میان ۲ هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۲ هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات می‌توان به ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد.علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این روز روی تابلوی معاملات رفت. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۵ هزار و ۷۴۳ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۲۵۹ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲هزار و ۵۰۰ تن بوده درحالی‌که میزان تقاضای ۲ هزار و ۵۴۰ تن برای این محصول ثبت شد، همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۶ هزار و ۴۸۷ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد ۲۵۹ تومانی در قیمت پایه را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۵۴۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۶ هزار و ۵۴۲ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، افزایش ۲۵۹ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر این فلز سرخ هم اکنون در بازار آزاد با قیمت ۱۷هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به شنبه گذشته افزایش ۳۰۰ تومانی داشته است. از طرفی در بازار آزاد نیز اگرچه در مقایسه با هفته‌های گذشته قیمت‌ها مثبت به ثبت رسید، اما همچنان فروشندگان در انتظار رشد قیمت‌ها هستند، به‌طوری که با وجود افت و خیز نرخ این محصولات در بازارهای جهانی تلاش برای رشد قیمت‌ها در بازار غیررسمی همچنان وجود دارد. در این میان قوی‌ترین پیش‌بینی این است که اگر نوسان مثبت قیمت ارز در روزهای پایانی سال جاری ادامه پیدا کند، احتمال دارد روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی این محصولات هم ادامه‌دار باشد، چرا‌که در هر صورت بخشی از این نوسانات بازار جنبه روانی دارد، اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از کارشناسان قیمت نفت را هم صعودی پیش‌بینی کرده و معتقدند با توجه به پارامترهای موجود رشد بیشتری را هم تجربه خواهد کرد.