مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از آمادگی بورس کالا برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی کشور خبر داد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی‌نژاد در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی که روز سه‌شنبه با حضور جمعی از مسوولان ارشد صنعت پتروشیمی، اقتصاد و تعاون کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، گفت: بورس کالا از آمادگی کامل برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی کشور برخوردار است و می‌توان برای عمده محصولات پایین‌دستی و بالا‌دستی پتروشیمی، بازار مالی تشکیل دهیم و آن محصولات را براساس اوراق بهادار معامله کنیم که این اقدام، نیازمند تعامل و همکاری دوجانبه میان بورس و صنایع پتروشیمی است.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه تامین مالی و پوشش ریسک نوسانات قیمت کالاها در آینده از نخستین ثمرات ایجاد و تقویت بازارهای مالی در بورس کالا است، گفت: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم یک بازار مالی قوی داریم که بتوانیم عمده کالاها را براساس اوراق بهادار مورد دادوستد قرار دهیم که این موضوع از اهداف جدی شرکت بورس کالای ایران است. وی در ادامه به راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بازار مشتقه ارزی به زودی در بورس کالای ایران تشکیل می‌شود و این بازار می‌تواند مسیری قابل اتکا برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و پوشش ریسک فعالان اقتصادی داخلی در مقابل نوسانات نرخ ارز باشد؛ باید کمک کنیم که هر چه سریع‌تر این بازار که از نیازهای امروز اقتصاد ما است شکل بگیرد و بورس کالا آماده است تا با برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالان صنعت پتروشیمی، فرصت‌ها و مزایای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی در اقتصاد ایران را تشریح کند. وی در ادامه با بیان اینکه افت و خیزهای بهای نفت که امروز زندگی کل مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داده، به واسطه بازارهای مالی قوی است که عمدتا در بورس‌های کالایی یا بورس‌های نفت توسط بازیگران مالی دادو‌ستد می‌شود، گفت: برای مثال حجم نفت «وست تگزاس اینترمدیت» که امروز به‌عنوان شاخصی برای قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌شود، روزانه یک میلیون بشکه است اما از طریق بازارهای مالی، کل دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر نگاهی به آمارها بیندازیم خواهیم دید که کل نفت دنیا در بالاترین سطح تولید عددی نزدیک به ۸۰ میلیون بشکه در روز است، اما به موجب قراردادهای مالی که در بورس‌ها بسته می‌شود، دو برابر این حجم در بازارهای مالی مورد دادوستد قرار می‌گیرد. بنابراین نفت در بازارهایی مورد دادوستد قرار می‌گیرد و قیمت می‌خورد که عموما منجر به تحویل فیزیکی نمی‌شود و بیشتر توسط افرادی که ما عنوان‌شان را بازیگر مالی می‌دانیم، دستخوش تغییر قیمت می‌شود. سلطانی نژاد گفت: امروزه بازارها از شکل سنتی خارج شده و به سمت بازارهای مالی حرکت کرده‌اند وهمه کشورهایی که اکنون تحت عنوان مجامع پیشرفته از آنها یاد می‌شود، کشورهایی هستند که بازار مالی قوی دارند یعنی توانسته‌اند از طریق ابزارهای مالی از منابع مالی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. مدیرعامل بورس کالای ایران به نقش بورس‌های کالایی در بازارهای مالی اشاره کرد و گفت: یکی از اجزای مهم بازارهای مالی در دنیا، بورس‌های کالایی هستند؛ به‌طوری‌که اگر به تاریخچه شکل‌گیری بورس‌های کالایی نگاهی بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که نسل اول این بورس‌ها یک بازار نقدی با انجام معاملات فیزیکی بوده‌اند که در معاملات این بورس‌ها محصولات تحویل خریداران می‌شد، اما کم کم با احساس نیازهای جدید برای فعالان بازارهای کالایی، این بازارها نیز توسعه یافتند و به سمت راه‌اندازی بازارهای مالی پیش رفتند. وی بر لزوم تقویت بازارهای مالی در ایران تاکید کرد و گفت: به تازگی نقشه‌ای در شبکه‌های مجازی منتشر شده که در این نقشه، اندازه کشورها براساس بزرگی بازارهای مالی آنها ترسیم شده بود، شاید جالب باشد که بدانیم در این نقشه کشورهایی همچون سنگاپور، تایوان و هنگ کنگ از کشوری مانند روسیه بزرگ‌تر بودند؛ چراکه این کشورها به سمت توسعه بازارهای مالی و تاثیر‌گذاری بر بازارهای کل دنیا حرکت کرده‌اند. سلطانی نژاد افزود: آن چیزی که امروز در بورس کالای ایران به‌عنوان معاملات سلف می‌شناسیم در بورس‌های کالایی دنیا به‌عنوان فوروارد شناخته می‌شود که در واقع این معاملات، نسل دوم دادوستد کالاها در بورس‌های کالایی هستند.