در هفته گذشته بازار فلزات غیرآهنی، همچون دیگر بازارهای مالی، با نوسانات منفی قابل توجه که عمدتا مربوط به وام‏های مسکن ریسکی بود مواجه بود. مشکلات مربوط به نقدینگی، کاهش امکان استفاده از استقراض و در کل، جو بازارهای مالی که سرمایه‏گذاران را به فرار از ریسک تشویق می‏کرد باعث کاهش قیمت فلزات شد. کمبود نقدینگی هم صندوق‏ها را مجبور کرد تا سرمایه‏گذاری‏هایی را که از نقدشوندگی بهتری (به نسبت وام‏های مسکن ریسکی) برخوردار بودند، به فروش برسانند. در پایان دوره معاملات LME، قیمت‏ها کمی افزایش یافتند. ولی در طی دوره معاملات قیمت مس به 7275‌دلار و قیمت روی به 3231‌دلار هم رسیده بود.

به دلیل نوسان‏پذیری بالای بازارهای مالی و ابهامات مربوط به رکود مسکن در آمریکا، پیش‏بینی روند آتی قیمت فلزات مشکل است. البته باید در نظر داشت که اگر مشکلات مربوط به وام‏های مسکن، رشد اقتصادی جهان و مخصوصا رشد اقتصادی آمریکا را کاهش دهد، امکان ادامه یافتن روند نزولی در بازار فلزات وجود دارد.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با ۷/۶‌درصد کاهش به ۷۴۵۵‌دلار رسید. موجودی LME مس با ۳/۸‌درصد افزایش به ۱۱۴۵۰۰ تن رسید. جدا از روند کلی منفی بازار‌های مالی، افزایش موجودی‌های لندن بر قیمت مس اثر منفی داشت. ولی موجودی‏های شانگهای با ۱۵۹۵ تن کاهش به ۸۹۹۶۸ تن رسید. همچنین در ماه ژولای واردات مس (کاتد و محصولات نیمه تمام) به چین با ۷/۲‌درصد کاهش به نسبت ماه قبل به ۲۰۶۸۳۰ تن رسید. این میزان واردات از انتظار بازار بیشتر بود و تا حدی به کاهش قیمت در اواخر هفته در بازار شانگهای کمک کرد. در ۷ ماه اول سال جاری واردات مس به چین مجموعا ۷۲/۱‌میلیون تن بوده است که ۴۹‌درصد بیشتر از سال قبل است.
در طی دوره معاملات، قیمت مس به سطح 7275‌دلار هم تنزل کرد ولی با انتشار خبر مربوط به قطع صادرات گاز آرژانتین به شیلی، قیمت مس افزایش یافت.
در مـورد قیمت مس در سـال آینده اتفاق‏نظـر وجود ندارد. درگزارش هفتـه قبـل پیش‏بینـی خوش‏بینانـه Goldman Sachs (۸۵۰۰‌دلار و بیشتر) را ارائه دادیم. اما اکثر بانک‏های متخصص در بازار مس، قیمت مس در ۳ ماه چهارم سال جاری را ۶۸۰۰ تا ۷۵۰۰‌دلار تخمین می‏زنند و قیمت در سال ۲۰۰۸ را ۵۰۰۰ تا ۶۶۱۵‌دلار برای هر تن پیش‏بینی کرده‏اند. کمبود دربازار مس بیشتر به کنسانتره مربوط می‏شود و با پروژه‏های جدید در اسپانیا، شیلی، آریزونا، استرالیا و زامبیا، این کمبود تا حدی برطرف خواهد شد و در سال ۲۰۰۸ ممکن است که بازار با کمی مازاد مواجه شود.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با کاهش ۵‌درصدی به ۲۵۱۸‌دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با کاهش ۵/۰‌درصدی به ۸۳۳‌هزار تن رسیدند.
روی
در هفته گذشته قیمت روی نیز مانند دیگر فلزات با افت شدید ۵/۵‌درصدی به ۳۳۲۰‌دلار کاهش یافت. موجودی‏های لندن هم با کاهش ۴‌درصدی به ۶۳۲۰۰ تن رسیدند. بنا بر ارزیابی Xstrata، انتظار می‏رود که بازار روی در ۶ ماه دوم سال جاری میلادی به میزان نسبتا کمی با کمبود مواجه باشد. در ۶ ماه اول سال هم عرضه کمتر از تقاضا بود که باعث کاهش موجودی‏های لندن شد. در اروپا تقاضا مخصوصا از سوی آلمان مناسب است و مصرف روی در چین به رشد سریع خود ادامه می‏دهد (مصرف در تهیه فولاد گالوانیزه و پروژه‏های صنعتی). چین که در ۳ ماه اول سال به صادر کننده تبدیل شده بود، در ۳ ماه دوم دوباره وارد کننده شده است. انتظار می‏رود که ظرفیت جهانی تولید روی ۶‌درصد رشد داشته باشد. در چین رشد ظرفیت تولید ۱۵‌درصد است.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با ۳/۱۵‌درصد کاهش به ۲۸۷۳‌دلار برای هر تن رسید و موجودی‏های سرب لندن با ۴/۸‌درصد کاهش به ۳۲۶۰۰ تن رسید. با وجود کاهش قیمت اخیر، شرکت Xstrata، بازارسرب را با کمبود ۵۰۰۰۰ تن در سال جاری مواجه می‏بیند. رشد بالای صنعت باطری اتومبیل در چین، مهمترین عامل رشد تقاضا برای سرب محسوب می‏شود. رشد مصرف ۱۹‌درصدی چین و رشد مصرف ۳‌درصدی اروپا، کاهش مصرف در آمریکا را جبران کرده است. رشد مصرف جهانی ۴‌درصد و رشد تولید ۱‌درصد تخمین زده می‏شود. همچنین افزایش مالیات صادرات در چین، فروش سرب در داخل چین را در قیمت کنونی مقرون به‏صرفه می‏سازد. بنابراین کاهش صادرات از سوی چین ممکن است به افزایش قیمت سرب کمک کند.
نیکل
قیمت نیکل در هفته گذشته با ۷/۱۳‌درصد کاهش به ۲۵۴۰۵‌دلار برای هر تن رسید و موجودی‏های لندن با ۲۵‌درصد افزایش به ۱۸۸۰۰تن رسیدند. قیمت نیکل به پایین‏ترین سطح در ۱۱ ماه گذشته رسیده است.