مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با افزایش ۵/۰‌درصدی به ۷۹۴۱ دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن با ۵/۷‌درصد کاهش به ۹۷۶۰۰ تن رسیدند.

در برخی از معادن شرکت Codelco بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس جهان، تولید به دلیل اعتصابات کارگری برای چهارمین روز متوالی مختل شده است. تولید در برخی از معادن شرکت Collahusi (سومین تولید‌کننده شیلی) هم به دلیل اعتصابات، 50‌درصد کاهش یافته بود، ولی در روز جمعه شرکت با سندیکای کارگران به توافق رسید. با انتشار خبر مربوط به این توافق، قیمت مس با کمی کاهش مواجه شد.
پس از چند هفته کاهش، موجودی‏های مس در شانگهای با ۸۹۱۱ تن افزایش به ۹۲۰۰۰ تن رسید. این افزایش به دلیل نزدیک شدن به تاریخ تحویل قراردادها است و نمی‏توان آن را نشانه مازاد تلقی کرد. اما واردات ۲۱۲‌هزار تنی مس به چین در ماه ژوئن، پس از واردات ۲۲۱‌هزار تنی ماه مه، نگرانی در مورد مازاد در فصل کم مصرف تابستان را افزایش داده است.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با کاهش ۷/۰‌درصدی به ۲۷۲۶ دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با افزایش ۶/۱‌درصدی به ۸۳۹‌هزار تن رسید. خبر مربوط به پیشنهاد خرید ۱/۳۸میلیارد دلاری برای Alcan توسط Rio Tinto، بازار فلزات و مخصوصا بازار آلومینیوم را تحت‌تاثیر قـرار داد. قبل از پیشنهاد Rio Tinto، شرکت Alcoa پیشنهاد خرید ۲۸‌میلیارد دلاری برای alcan (غیردوستانه بدون موافقت مدیران Alcan) را به بـازار اعـلام کـرده بـود. بـنابراین، پبشنهاد جدیدRio Tintoد ۳۳‌رصد بیشتر از پیشنهاد Alcoa است. برخی از تحلیلگران می‏گویند که اگر Rio Tinto بتواند Alcan را به شیوه‏ای که قیمت فوق را توجیه کند جذب کند، ممکن است که ارزیابی بازار از ارزش شرکت‏های معدنی تغییر کند و قیمت سهام این شرکت‏ها افزایش یابد. به نظر می‏رسد که توجیه‏پذیری این خرید به پایداری قیمت آلومینیوم در سطح بالاتر از ۲۶۵۰ دلار برای هر تن نیاز دارد، در حالی که تحلیلگران در طولانی‏مدت کاهش قیمت آلومینیوم به سطوح ۲۱۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار را بعید نمی‏دانند. البته ادغام شرکت‏های تولید‌کننده، قدرت نرخ‏گذاری از سوی آنها را افزایش می‏دهد که این خود به پایداری قیمت‏های بالاتر کمک می‏کند.
بنا برگزارش شرکت Fortis، رشد مصرف جهانی آلومینیوم پس از سال 2000 در حدود 5‌درصد بوده است که دو برابر نرخ رشد در دهه‏های گذشته است. ولی افزایش تولید در روسیه، چین و خاورمیانه ممکن است تا سال 2010 بازار را با مازاد قابل توجه روبه‌رو کند.
همچنین، چین ممکن است برای کاهش سرمایه‏گذاری در صنعت آلومینیوم، مالیات واردات ۵‌درصدی برای آلومینیوم را فسخ کند. در ۵ ماه اول سال‌جاری تولید آلومینیوم در چین با ۳۶‌درصد افزایش به ۶۸/۴میلیون تن و تولید آلومینا با ۵۵‌درصد افزایش به ۶۲/۷ میلیون تن رسیده است.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با افزایش ۴/۳‌درصدی به ۳۵۴۱ دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با ۵/۳‌درصد کاهش به ۶۹‌هزار تن رسیدند که کمترین میزان این ذخایر در ۱۶ سال گذشته است. قیمت روی به بالاترین سطح در ۳ هفته گذشته رسیده است. ولی قیمت نقدی از قیمت قراردادهای آتی بالاتر است که این خود نشان می‏دهد که بازار انتظار دارد که در آینده عرضه افزایش یابد. در چند ماه گذشته چین وارد‌کننده شمش و کنسانتره روی بوده است. بنابراین در‌حال‌حاضر کمبودی در چین مشاهده نمی‏شود. انتظار می‏رود که در سال‌جاری رشد تولید در چین ۲۰‌درصد و رشد مصرف ۱۰ تا ۱۵درصد باشد.
همان‌طور که در گزارش هفته قبل توضیح دادیم، شرکت مشاوران GFMS پیش‏بینی می‏کند که قیمت روی در 3‌ماه چهارم سال 2007 به 3200 دلار کاهش می‏یابد، و بهره‏برداری از طرح‏های افزایش ظرفیت، مـوجـودی‏های جـهـانی را دوبـاره افـزایش دهد. بانکJ P Morgan نیز پیش‏بینی می‏کند که در 12 ماه آینده بازار جهانی روی با مازاد قابل توجه روبه‌رو می‏گردد. به گفته تحلیلگر این بانک، با وجود رشد مصرف مناسب، رشد سریع‏تر تولید و بهره‏برداری از طرح‏های توسعه دلیل اصلی این مازاد خواهد بود. J P Morgan بازار روی را در سال 2007 با 91000 تن کمبود مواجه می‏بیند. ولی برای سال‏های 2008 و 2009 مازاد 510000 و 490000 تن را پیش‏بینی می‏کند. این بانک میانگین قیمت در سال‏های 2007 تا 2009 را به ترتیب 3552، 2973 و 2078 دلار پیش‏بینی می‏کند. بر اساس این پیش‏بینی، هم‏زمان با کاهش قیمت، موجودی‏ها از 3/3 هفته مصرف جهانی به 7/7 هفته افزایش می‏یابد.تحلیلگر شرکتEconomist Intelligence پیش‏بینی می‏کند که در سال‌جاری تقاضا برای روی 20000 تن بیشتر از تولید باشد و رشد مصرف در چین روند مناسبی را طی کند.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با 6‌درصد افزایش به 3019 دلار برای هر تن رسید و موجودی‏های سرب لندن با 5‌درصد کاهش به 42‌هزار تن رسیدند. در 12 ماه گذشته موجودی‏های سرب 62‌درصد کاهش یافته‏اند و در طی دوره معاملات هفته گذشته، قیمت سرب به رکورد تاریخی 3030 دلار هم افزایش یافت.
بنا بر گزارش Macquarie، در سال‌جاری، مصرف سرب که در ساخت باطری اتومبیل به کار می‏رود ۷۴۰۰۰ تن بیشتر از تولید خواهد بود. ایالت غربی استرالیا در‌حال بررسی اثرات محیط‌زیستی این فلز در ۷ بندر این منطقه است که به صادرات سرب می‏پردازند. مشکلات محیط زیستی باعث شده است تا به دستور دادگاه، صادرات از این منطقه کاهش یابد. Ivernia که ۳‌درصد از تولید سرب جهان را در اختیار دارد، به دلیل مشکلات مربوط به محیط‌زیست، صادرات خود را از ۱۲ مارس متوقف ساخته است.
نیکل
قیمت نیکل در هفته گذشته با ۹درصد کاهش به ۳۲۶۰۵ دلار برای هر تن رسید و موجودی‏های لندن با ۱۰‌درصد افزایش به ۱۰۳۰۰تن رسیدند، که از مرز روانی ۱۰۰۰۰ تن بیشتر است. گمانه‏زنی در مورد کاهش تقاضا برای مصارف مربوط به فولاد ضد‌زنگ (جایگزین کردن و کاهش مصرف نیکل) بازار را نگران کرده است.