مازاد 13هزار تنی بازار جهانی مس در نیمه نخست 2006

براساس آمار منتشره از سوی گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG)، بازار جهانی مس تصفیه شده در طول شش‌ماه نخست امسال با یک مازاد اندک ۱۳هزار تنی مواجه بود. در طول ماه ژوئن این بازار فقط ۶هزار تن مازاد داشت. به هنگام تنظیم فصلی برای مصرف پایین تر همیشگی در نیمه دوم سال، به هر حال مازاد بازار برای ژوئن و شش‌ماه نخست سال به ترتیب به ۴۷هزار تن و ۱۸۳هزار تن افزایش پیدا کرد.

این ارقام قابل مقایسه با کمبود تولید اندازه‌گیری شده و تنظیم فصلی به ترتیب ۲۵۷هزار تنی و ۹۴هزار تنی برای شش ماه نخست ۲۰۰۵ است.

در این محاسبه تغییرات ذخایر دفتر ذخیره استراتژیکی چین (SRB) مورد ملاحظه قرار نگرفته است که این ذخایر گزارش نشده‌اند و ممکن است محاسبه مصرف ظاهری چین را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سیمافلز، در طول نیمه نخست ۲۰۰۶ مصرف جهانی مس تصفیه شده در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۰۵ حدود ۶/۲درصد افزایش پیدا کرد. در پانزده کشور عضو اتحادیه اروپا (EU-۱۵) مصرف این فلز ۱۵درصد بالاتر رفت، در حالی‌که مصرف ژاپن ۷درصد رشد داشت.

در دیگر کشورهای اروپایی این رقم یک‌درصد بود و در آسیا به‌غیر از ژاپن عمدتا به‌دلیل کاهش ۸درصدی در مصرف ظاهری چین، تقریبا ۴/۳درصد پایین آمد.

از لحاظ عرضه مس می‌توان گفت تولید معدنی در نیمه نخست ۲۰۰۶ در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۰۵ بدون تغییر ماند.

براساس کاهش تولید در برخی معادن در سال ۲۰۰۵ و یک افزایش تقریبا ۳۰۰هزار تنی در ظرفیت پیش‌بینی شده برای امسال، تولید معدن جهانی در شش ماه نخست ۲۰۰۶ به‌علت وقوع یک‌سری وقفه‌های تولیدی از ناتوانی‌های عملیاتی گرفته تا ناآرامی‌های کارگری، به شدت سقوط کرد.

تولید معدنی آفریقا به‌علت طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های جدید در زامبیا و جمهوری دموکرات کونگو، حدود ۱۵درصد افزایش داشت. تولید آمریکای شمالی عمدتا به دلیل بروز اعتصابات در مکزیک ۵/۵درصد سقوط کرد. در آمریکای جنوبی تولید معدنی ۵/۳درصد بالاتر رفت، در حالی‌که در آسیا تولید معدنی به‌علت مشکلات عملیاتی در اندونزی شاهد یک سقوط ۴/۶درصدی بود.

در نتیجه، میزان بهره‌گیری ظرفیتی معدنی جهان در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۰۵ به‌طور متوسط از ۸۸ درصد به ۸۶ درصد کاهش یافت.

کل تولید جهانی مس تصفیه شده در نیمه نخست امسال در مقایسه با نیمه نخست ۲۰۰۵ حدود ۶درصد افزایش داشت تولید اولیه ۵درصد رشد یافت و تولید ثانوی از قراضه ۱۰درصد افزایش پیدا کرد. میزان بهره‌گیری ظرفیتی مس تصفیه شده طی همین مدت از ۵/۸۰درصد به ۸۳‌درصد رشد یافت.