علیرضا طالبی

رضا قنبریان

استراتژی‌های اختیار معامله

۴ - اختیار فروش محافظتی: در این استراتژی سرمایه‌گذار در حالی اختیار فروش را خریداری می‌کند که از خرید قبلی خود مالک سهم پایه می‌باشد. (بازار اختیار معامله: برای سهم پایه در حال ترقی است)

چه زمانی از این استراتژی استفاده می‌شود؟

سرمایه‌گذاری که استراتژی اختیار فروش محافظتی را به کار می‌گیرد از خرید قبلی خود مالک سهم پایه می‌باشد و عموما سودهای تحقق نیافته ناشی از افزایش قیمت سهم را دارد. این سرمایه‌گذار احتمالا نسبت به ریسک‌های ناشناخته و حرکت بازار به سمت پایین در آینده نزدیک نگرانی‌هایی دارد و خواهان محافظت از سود ارزش سهم می‌باشد. تحصیل اختیار فروش در حالی که سهم پایه را نگهداری می‌کنید استراتژی جهت‌دار و رو به رشد می‌باشد.

منافع این استراتژی کدامند؟

همانند سرمایه‌گذار اختیار فروش پیوسته، سرمایه‌گذار اختیار فروش محافظتی همه منافع حاصل از مالکیت سهام (سود نقدی، حق رای و.....) را در طول عمر مفید قرارداد معامله حفظ می‌نماید، مگر آنکه سهام خود را بفروش برساند. به‌طور همزمان اختیار فروش حفاظتی زیان منافع انباشته شده از زمان تحصیل سهام را محدود می‌نماید. اینکه قیمت سهم در طول عمر اختیار چقدر کاهش می‌یابد اهمیتی ندارد، سرمایه‌گذار قیمت فروش هر سهم را در قیمت توافقی اختیار معامله تضمین می‌کند. اگر کاهش عمده و ناگهانی در قیمت بازار سهام پایه روی دهد، دارنده اختیار فروش زمان کافی برای واکنش دارد. همچنین سرمایه‌گذار از قبل، وارد توقف و محدود کردن زیان سفارش‌های خرید سهام در مقابل قیمت‌های غیر قابل قبول می‌شود. قرارداد اختیار فروش قیمت را برای سرمایه‌گذار تضمین می‌کند و هنگام انتخاب فروش سهام سرمایه‌گذار برای او کنترل به وجود می‌آورد.

سرمایه‌گذار در مقابل دریافت منافع، چه ریسکی را متحمل می‌شود؟

*حداکثر سود: نامحدود

*حداکثر زیان محدود به: مبلغ پرداخت شده برای اختیار + قیمت خرید سهم - قیمت توافقی

*حداکثر سود در تاریخ سررسید:

قیمت اختیار فروش - منفعت در ارزش سهم پایه از زمان خرید آن

حداکثر سود سرمایه‌گذار تنها به افزایش بالقوه قیمت اوراق‌بهادار پایه بستگی دارد و از نظر تئوریک میزان آن نامحدود می‌باشد. هنگامی که اختیار فروش در زیر قیمت منقضی می‌شود، هرگونه منفعت تحقق یافته ناشی از افزایش ارزش سهم، هرگونه کاهش در سودهای تحقق نیافته سهم پایه را جبران می‌نماید. به عبارت دیگر، اگر اختیار در وضعیت سربه سری بالای قیمت منقضی شود، سرمایه‌گذار کل مبلغ پرداختی برای اختیار فروش را از دست خواهد داد.

(نقطه سر به سر در سررسید= قیمت اختیار فروش + قیمت خرید هر سهم)

منبع: alirezatlb@yahoo.com

Rezaghanbarian@yahoo.com