اوراق قرضه:

این اوراق که اصطلاحا«ابزار بدهی» (Debt Instrument) نیز نامیده می‌شوند در این بخش به شماری از ابزارهای مالی اشاره می‌شود به طور رسمی قراردادی بین وام‌دهنده (سرمایه‌گذار) و وام‌گیرنده (فروشنده اوراق) به وجود می‌آورند که در آن وام‌گیرنده تعهد می‌کند، اصل سرمایه و بهره مورد توافق را در تاریخ سررسید اوراق به وام‌دهنده پرداخت کند. زمان این قرارداد می‌تواند از کوتاه‌مدت تا بلندمدت تغییر کند.

سهام:

سهام به طور کلی به دو دستـــه سهـــام عادی

(Common Stock) و سهام ممتاز (Preferred Stock) تقسیم می‌شود.

سهام عادی به دارنده خود حق اعمال رای در مجامع عمومی شرکت را می‌دهد و در صورت تقسیم سود (Dividend) توسط شرکت، دارنده سهام عادی سود دریافت می‌کند.

در عوض سهام ممتاز معمولا بدون حق رای بوده و در دریافت سود سهام نسبت به سهامداران عادی در اولویت هستند.

این سود درصد ثابتی از مبلغ اسمی سهام ممتاز است که از قبل مشخص می‌شود و در اختیار مجمع نیست.

سود باید قبل از سود سهام عادی پرداخت شود، حتی اگر شرکت به هر دلیل ورشکسته شود.

صندوق‌های (شرکت‌های) سرمایه‌گذاری:

شرکت‌ها هستند که به نیابت از مشتریان خود سرمایه‌گذاری کرده و سود یا زیان حاصل از این فعالیت‌ها مستقیما به سرمایه‌گذاران بازمی‌گردد و در این میان مدیران صندوق، هزینه‌های مدیریتی دریافت می‌کنند.

این شرکت‌ها با انتشار سهام که اصطلاحا Unit نامیده می‌شود، اقدام به جمع‌آوری منابع مالی و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار می‌کنند.

ویژگی سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در مقایسه با سهام، برخورداری از مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری است.

این سرمایه‌گذاری برای آن دسته از افراد که دانش و فرصت سرمایه‌گذاری حرفه‌ای ندارند، بسیار مفید بوده و در مقایسه با سهام از ریسک به مراتب کمتری برخوردار است.

این صندوق‌ها معروف‌ترین و رایج‌ترین واسطه برای به دست آوردن سهام شرکت‌ها محسوب می‌شوند.در این صندوق‌ها ارزش هر سهم صندوق به تناسب ارزش خالص دارایی آن، یعنی ارزش بازاری شرکت منهای بدهی‌های آن، تعیین می‌شود. اوراق بهاداری هستند که به تنهایی دارای ارزش نیستند، بلکه ارزش آنها به علت ارتباطی است که این اوراق با سایر اوراق بهادار دارند.

ارزش این اوراق مشتقه(Financial Dervatives) از ارزش یک یا چند دارایی واقعی مثل نفت، فلزات قیمتی، محصولات کشاورزی و یک یا چند دارایی مالی مانند سهام، ارز و غیره مشتق می‌شود. پس اوراق مشتقه، مشتق شده از یک دارایی است که این دارایی می‌تواند واقعی و یا مالی باشد. در واقع مشتقه‌ها، ابزارهایی برای کاهش یا انتقال مخاطره (ریسک) به شمار می‌آیند. مهم‌ترین اوراق مشتقه عبارتند از: پیمان‌های آتی و اوراق اختیار معامله که آنها نیز زیرمجموعه‌ای از انواع قراردادها را دارند.

منبع: بورس منطقه‌ای خراسان