واکنش بورس به واریز یارانه‌ها

گروه بورس - علیرضا باغانی: «بورس تهران قرمز شد». این مهم‌ترین رویدادی بود که معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه روز گذشته به یکدیگر خبر می‌دادند. اتفاقی که برای سومین بار طی یک ماهه اخیر آن هم پس از ۱۸ ماه متوالی رشد قیمت سهام و افزایش شاخص‌‌ها در بورس تهران رخ می‌دهد.

دیروز به دنبال غلبه ذائقه فروش و عرضه به خرید، حجم سنگینی از عرضه‌های جدید در بسیاری نمادهای فعال در بازار ایجاد شد که در این میان بزرگانی همچون مپنا و ... نیز چنین شرایطی را تجربه کردند. در پی حکمفرمایی چنین شرایطی در بازار، شاخص بورس پس از سپری کردن سه روز متوالی رشد چشمگیر، دیروز با افت ۵۱ واحدی روبه‌رو شد تا رقم ۱۸ هزار و ۲۹۲ واحدی را تجربه کند که در این میان نمادهایی همچون مخابرات، مپنا، بانک ملت، بانک اقتصاد نوین و بانک سینا، بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. با این وصف، بازار سرمایه ایران در روز گذشته ارزش معامله ۴۰۴ میلیارد ریالی را شاهد بود.

اما افت شاخص در بازار و ایجاد فضای معاملاتی منفی توام با عرضه‌های جدید در حالی دیروز در بورس تهران حکمفرما شد که در بیرون از بازار خبرهای اطمینان‌بخشی از سیاست‌های حمایتی دولت از صنایع فعال در بورس منتشر شده است و روز دوشنبه هم به‌رغم اعلام رسمی آغاز واریز ۸۱ هزار تومان یارانه نقدی، بورس واکنش مثبتی به این رویداد نشان داده بود.از سویی دیگر، در عرصه سیاسی و تاکید مقامات عالی‌رتبه بر مذاکره و تمایل اروپا به مذاکره دیپلماتیک با ایران نیز فضای آرامی را در این حوزه ایجاد کرده است. روز گذشته در بازارهای جهانی نیز قیمت هر اونس طلا درساعت ۱۷ به وقت تهران به هزار و ۳۴۰ دلار رسید و بهای مس هم با ۲۷/۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل عدد۸ هزار و ۳۹۰ دلاری را ثبت کرد.

در همین شرایط، هر تن روی در بازارهای جهانی با قیمت دو هزار و ۳۴۹ دلار معامله شد، در شرایطی که بهای بیلت فولاد با ۳ درصد کاهش به ۴۶۰ دلار رسید. از بازار ارز هم خبر رسیده که قیمت دلار در روز گذشته تثبیت شده و در رقم هزار و ۵۰ تومان معامله شد و بهای آن در بازار آزاد نیز به تبعیت از ثبات در سیاست عرضه از سوی دولت در محدود هزار و ۹۰ تومان معامله شد. در این شرایط معاملات در گروه‌های وابسته به بازارهای جهانی از افت قیمت‌ها متاثر شد تا جایی که در گروه فلزی فولاد مبارکه به دنبال افت قیمت فولاد و همچنین کاهش قیمتی که روز دوشنبه در قیمت عرضه ورق شاهد بود، با عرضه سنگین ۳/۲ میلیون سهمی مواجه شد و قیمت ۲۵۰ تومانی را تجربه کرد.در این گروه شایعات مربوط به حضور فولاد مبارکه در بین رقبای خریدار بلوک سدید تایید نشد.

از سویی دیگر، قبل از آن که تحولات جهانی بر روی مس اثرگذار باشد، معاملات در این نماد متوقف شد. این شرکت روز گذشته از پوشش ۸۰۲ ریالی سود در ۶ ماهه خبر داد و متوقف شد تا احتمالا با ۲۰ درصد تعدیل مثبت، EPS ۱۴۵ تا ۱۵۰ اعلام کند. در گروه خودرویی، سایپا با عرضه ۷/۲۳ میلیون سهمی مواجه و متوقف شد تا فردا هیات‌مدیره این خودروساز شاهد ورود خریدار ۳۰ درصدی (سرسایپا، کارکنان سایپا و دیگر حقوقی‌های وابسته) در هیات‌مدیره باشد. قیمت این نماد دیروز تا سطح ۲۱۱ تومان تنزل پیدا کرد. در این گروه، ۲/۱۰ میلیون سهم بهمن نیز با قیمت ۲۰۶ تومان معامله شد. این شرکت با خبرهای اولیه‌ای مبنی‌بر تعدیل کمتر از ۱۰ درصد سود تلفیقی ناشی از فروش بلوک ۴/۳ درصدی باقی‌مانده سایپا مواجه است.

در گروه خودرو، نماد ایران خودرو دیزل و ایران‌خودرو نیز منفی شدند، در حالی که به واسطه حمایت‌های سمند حجم معاملاتی به ترتیب در حجم ۶/۶ میلیون سهم و ۳/۲ میلیون سهم را شاهد بود. در گروه بیمه‌ای، بیمه دی در فرابورس در پی شایعاتی مبنی‌بر عدم‌پذیرش استعفای مدیرعامل مورد توجه قرار گرفت و به‌رغم عرضه ۲/۱۵ میلیون سهمی و تجربه کف قیمتی ۲۱۲ تومان، متعادل بود. در گروه پیمانکاری و تجهیزات، صدرا که روز دوشنبه شاهد انتقال ۱۲ میلیون سهم از کد بیمه ایران به سرمایه‌گذاری بیمه ایران در خارج از بازار بود، دیروز عرضه ۱۲ میلیونی را تجربه کرد. در این گروه مپنا نیز پس از ۳/۳ میلیون معامله در قیمت ۳۵۸ تومان صف فروش یک میلیون سهمی را تجربه کرد. مپنا در این روزها خریدهای حمایت گونه‌ای از سوی سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا را شاهد است تا بتواند تعادل گذشته خود را بازیابد. در گروه واسطه‌گری، ۴ میلیون سهم غدیر دیروز با قیمت ۳۱۲ تومان معامله شد. در مجموع دیروز معامله‌گران با در پیش گرفتن سیاست عرضه حتی در نمادهای متعادل، سیاست احتیاط را در پیش گرفتند.