۱ - رویه اجرایی معاملات در بازار آتی نظیر بازار سهام است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق کارگزاران خود، به خرید و فروش در این بازار بپردازند. ۲ - در بازار آتی به‌منظور اتخاذ موقعیت خرید یا فروش، به جای ۱۰۰‌درصد ارزش معامله، فقط ۲۰‌درصد آن به‌عنوان وجه تضمین پرداخت می‌شود. به‌عبارت دیگر، امکان سرمایه‌گذاری ۵ برابر، نسبت به آورده شخص، فراهم است.

۳ - بازار آتی، بازاری دوطرفه است. بدین معنا که سرمایه‌گذاران در بازار کاهشی نیز امکان کسب سود دارند.

۴ - سرمایه‌گذاران بدون توجه به سررسید قراردادها، می‌توانند طی دوره معاملاتی قرارداد با بستن موقعیت خود از طریق معامله معکوس (خرید در برابر فروش و فروش در برابر خرید) از بازار خارج شوند.

۵ - سود و زیان قراردادهای آتی به‌صورت روزانه به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود و کسب سود در این بازار برخلاف بازار سهام، منوط به بستن موقعیت و خروج از بازار نیست.

۶ - سهامداران عمده و سرمایه‌گذارانی که افق سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند، می‌توانند از این بازار برای پوشش ریسک ناشی از نوسان قیمت سهام در اختیار خود استفاده کنند.

۷ - برای اتخاذ موقعیت فروش، نیاز به در اختیار داشتن سهام پایه نیست و سرمایه‌گذاران می‌توانند بر اساس پیش‌بینی‌های خود، اقدام به فروش کنند.

۸ - بازار آتی برخلاف بازار سهام، تحت تاثیر خرید و فروش‌های سهامداران عمده قرار نمی‌گیرد.

۹ - کارمزد معامله در بازار آتی مشابه کارمزد معامله‌ای با ارزش برابر در بازار سهام است.

۱۰ - درآمد کارگزار از محل کارمزد معاملات در بازار آتی، به ازای مقدار آورده معین توسط سرمایه‌گذار، از بازار سهام بیشتر است.