خوان مالیاتی «دانا» برای بورسی شدن

ایسنا- «مشکل مالیاتی» همه آن چیزی است که باعث شده، سومین شرکت بیمه‌ای اصل چهل‌وچهاری به بورس نیاید. در این زمینه مدیرعامل شرکت بیمه دانا در مورد پذیرش این شرکت در بورس معتقد است: شرکت بیمه دانا به دلیل وقوع زلزله بم، خسارت سنگینی را در سنوات گذشته داشت و سال ۸۶ با مجوز شورای عالی بیمه این خسارت را جبران کرد. ولی اختلاف در این نقطه است که ما معتقدیم چون این خسارت برای جبران خسارت‌گرفته شده است، از لحاظ فنی، مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد، چون درآمدی ایجاد نشده که مالیاتی‌گرفته شود و استاندارد ۲۸ بیمه‌ها در این باره شفاف است، اما با سازمان حسابرسی در این زمینه اختلافاتی وجود دارد.

به گفته وی، برای پذیرش در بورس یک سری منافعی متصوریم که مجمع‌ بیمه دانا، هیات‌مدیره را موظف کرده که این منافع را در هنگام پذیرش در بورس در نظر بگیرند، پس شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی نظر نهایی را ارائه کرده و عملکرد بیمه دانا را درباره استفاده از محل ذخایر فنی بیمه مرکزی تایید کرده‌اند.

«دانا» را تا آخر سال بورسی می‌کنیم

اما مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین و مسوول قیمت‌گذاری سهام بیمه دانا معتقد است که بیمه دانا طی سال‌های گذشته با زیان مواجه بوده، ولی توانسته زیان انباشته را از محل ذخایر پوشش داده و آن را صفر کند.

به گفته وی، در صورتی که این موضوع برطرف شود، بیمه دانا می‌تواند با سود هفت‌میلیارد تومانی در بورس پذیرش شود، ولی در حال حاضر این بحث مطرح است که در زمانی که ذخیره‌گرفته شده است در مقابل، هزینه باعث کاهش مالیات شده است، بنابراین اکنون که ذخیره بازگشته است باید به همان میزان مالیات پرداخت شود که مالیات برابر سود سال جاری بیمه دانا خواهد بود. به اعتقاد آرام، در این راستا با دو مانع مواجه هستیم، مانع اول اینکه اگر ذخیره‌گرفته نمی‌شد شرکت دارای زیان انباشته شده و برای پذیرش در بورس مشکل داشت و از سوی دیگر اگر آن را بپذیریم منجر به این می‌شود که هزینه مالیات، سود سال جاری بیمه دانا را نزدیک به صفر کند.

وی افزود: پیشنهاد شد با توجه به اینکه ذخایر در طول چند سال‌گرفته شده است، مستهلک شده و نحوه محاسبه نیز با تعاملی بین سازمان امور مالیاتی و بیمه دانا حدود سه تا چهار‌میلیارد‌تومان‌ گرفته شود که این محاسبات در حال انجام است و اگر با سازمان امور مالیاتی توافق حاصل شود، این امکان وجود دارد که بیمه دانا با سود چهار‌میلیارد‌تومانی در بورس عرضه شود.

جلسه می‌گذاریم، مشکل حل می‌کنیم

مدیرعامل تامین سرمایه امین با بیان اینکه تصمیم‌گیری در این خصوص تصمیم‌گیری کارشناسی است نه مدیریتی، اضافه کرد: قرار شده است جلسه‌ مشترکی بین سازمان خصوصی‌سازی، تامین سرمایه امین، بیمه دانا و شرکت بورس برگزار شده و مشکل دانا برطرف شود، پس اگر مالیات شرکت طی چند سال مستهلک شود این مشکل برطرف خواهد شد، زیرا بیمه دانا در یک مقطعی وارد برخی بیمه‌ها شد که آن را با مشکلاتی مواجه کرد که این موضوع با نگاه کارشناسی قابل حل است.

مسوول قیمت‌گذاری بیمه دانا معتقد است که این شرکت قطعا تا پایان سال عرضه می‌شود، ولی مهم نیست که بیمه دانا با سود سه‌میلیارد‌تومانی عرضه شود، زیرا این سهم و دارایی‌های آن ارزنده بوده و سود آن در طول سال آینده به بالای ۱۰‌میلیارد‌تومان خواهد رسید.

نمی‌دانیم معافیت چگونه است!

در همین حال معاون سازمان خصوصی‌سازی هم معتقد است که این موضوع مانند تجدید ارزیابی دارایی‌هاست که در ماده ۶۲ قانون برنامه سوم توسعه بود و در آن ذکر شده است که چون مبلغ هنگفتی به عنوان دارایی و مابه‌التفاوت در حساب حقوق صاحبان سهام می‌آید، بنابراین برای یک بار مشمول مالیات نخواهد شد که در ماده ۶۲ برنامه سوم و دو سال اول برنامه چهارم به این موضوع اشاره شد.

به اعتقاد غلامی، با توجه به این موضوع، مالیات ۵/۱۱‌میلیارد‌تومانی که در رابطه با ذخایر بیمه دانا برگردانده شده است با در نظر‌گرفتن سرمایه‌ ۵/۱۰‌میلیارد‌تومانی برای این شرکت، غیرمنطقی است.

به گفته وی، بیمه مرکزی معتقد است که بازگشت ذخایر از مالیات معاف است که باید این موضوع بین سازمان حسابرسی، بورس، وزارت دارایی و سازمان مالیاتی برطرف شده و مشخص شود که آیا بیمه دانا از مالیات معاف است یا خیر؟

غلامی در ادامه با تاکید بر اینکه بیمه دانا به فرابورس نمی‌رود، اعلام کرد: اگر مشکل مالیاتی بیمه دانا برطرف شود این شرکت تا پایان سال واگذار می‌شود، ولی قطعا به فرابورس نخواهد رفت.

خبری از مالیات‌ها ندارم

همچنین مدیرعامل شرکت بورس معتقد است که چون بیمه دانا در گذشته مازاد ذخیره داشته است این مازاد، کسری ذخیره را پوشش می‌دهد که در این مورد بیمه مرکزی و سازمان مالیاتی باید نظر دهند.

به گفته «حسن قالیباف اصل» در حالی که بیمه دانا اقدام به برگزاری مجمع کرده، ولی صورت‌جلسه مجمع و صورت‌های مالی تجدید ارزیابی این شرکت تاکنون به شرکت بورس برای بررسی مجدد ارائه نشده است.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از برطرف شدن مشکل مالیات بیمه دانا اظهار کرد: در صورتی که مدارک مورد نیاز شرکت بورس کامل شود و این شرکت شرایط هیات پذیرش را رعایت کند، مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد که بیمه دانا دارای سود و زیان انباشته منفی است که اگر این مورد برطرف شود، مشکلی برای پذیرش آن در بورس وجود نخواهد داشت.

فرابورس بهتر است

در سوی دیگر، نایب رییس هیات‌مدیره شرکت بورس شرایط بیمه دانا برای پذیرش در فرابورس را مناسب دانست و گفت: شرایط بیمه دانا برای پذیرش در فرابورس بهتر است، زیرا هر شرکتی که متقاضی پذیرش در بورس است باید شرایط و ضوابط بورس را رعایت کند. به گزارش ایسنا، اظهارنظرهای مختلف در زمینه برطرف شدن مشکل بیمه دانا و اختلاف سازمان مالیاتی و سازمان حسابرسی در زمینه معافیت مالیاتی و سود و زیان انباشته این شرکت وجود داشته و هنوز راه‌حل مناسبی برای برطرف شدن مشکل این شرکت پیدا نشده است که این امر سرنوشت واگذاری سومین شرکت بیمه دولتی از طریق بورس یا فرابورس و زمان واگذاری آن را با ابهام مواجه کرده است.