فارس- مدیرعامل جدید شرکت بورسی لابراتورهای رازک از برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰‌درصدی این شرکت به منظور تسریع در اجرای پروژه‌ها و نوآوری‌های لازم خبر داد.

دکتر احمد کرباسی که درباره برنامه‌های تیم مدیریتی جدید رازک با خبرنگاران حوزه بازار سرمایه سخن می‌گفت، با اشاره به ضرورت تولیدات اقلام جدید دارویی، اظهار داشت: در حال حاضر در این شرکت حدود ۱۶۰ قلم داروی دامی و انسانی تولید می‌شود. برنامه ما استقرار دو خط استریل پودر و مایع در شرکت طی ماه‌های آینده است که در سال آتی دست‌کم ۱۵ تا ۲۰ قلم محصول به سبد داروهای تولید شده در شرکت افزوده شود.

به گفته وی در حال حاضر ماشین‌آلات این طرح توسعه در حال تهیه است و بخشی از این منابع از طریق افزایش سرمایه تامین خواهد شد.

کرباسی از اصلاح ساختار و بهبود حجم عملیات شرکت نیز به‌عنوان مواردی یاد کرد که افزایش سرمایه را ضروری ساخته است و ادامه داد: پیشنهاد شرکت، افزایش سرمایه ۱۰۰‌درصدی از ۴۱‌میلیارد‌ریال به ۸۲‌میلیارد‌ریال است.

وی در برابر این پرسش که با توجه به تحقق ۲۸۰‌میلیارد‌ریال از فروش ۴۰۰میلیارد‌ریالی در۹ ماهه و پوشش ۳۴‌درصدی سود هر سهم (EPS) پس از گذشت ۹ ماه از سال، آیا شرکت می‌تواند به پیش‌‌بینی سود خود برسد؟ پاسخ داد: خوشبختانه در ۱۰ ماهه گذشته، فروش شرکت به نزدیک۳۴۰‌میلیارد‌ریال رسیده و از نزدیک شدن به تحقق فروش ۴۰۰‌میلیارد‌ریالی حکایت دارد، با این وصف می‌توان گفت رازک می‌تواند به پیش‌بینی درآمد هر سهم خود دست یابد.

این عضو هیات‌مدیره رازک اضافه کرد: از آن‌جا که شرکت رازک در عمل یک هلدینگ دارویی نیز محسوب می‌شود، بنابراین بخشی از EPS آن نیز از محل تقسیم سود شرکت‌های داروسازی زهراوی، داملران وشهید قاضی تامین می‌شود. از این‌رو شرکت ضمن تحقق فروش و تحصیل درآمد عملیاتی، با توجه به وضعیت مناسب شرکت‌های زیرمجموعه، بودجه خود را محقق خواهد کرد.

کرباسی درباره تولیدات جدید این شرکت در سال آتی نیز گفت: برنامه ما توجه به تولید انواع مکمل انسانی و نیز چند قلم داروی دیگر تحت لیسانس شرکت‌های معتبر اروپایی تولید خواهد شد.

وی از عدم افزایش نرخ دارو در سال جاری به ‌عنوان یکی از عوامل کاهش درآمد شرکت‌های داروسازی یاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه نقش تحقیقات و نوآوری در قیمت‌گذاری داروها در کشور بسیار کمرنگ است که با این رویه شرکت‌های دارویی به عنوان بنگاه‌های دانش محور روز به روز تضعیف می‌شوند و امکان سرمایه‌گذاری جهت دست یابی به دانش نوین جهانی از آنان سلب می‌شود.

وی گفت: از این رو جا دارد مسوولان ذی ربط از تجربه کشورهای موفق در این حوزه بهره‌گیری لازم را داشته باشند. اما با این حال امسال هنوز اقلام دارویی این شرکت مشمول افزایش نرخ نشده است، در حالی که افزایش نرخ دارو هر ساله بخشی از هزینه‌ها و تورم را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت رازک در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بررسی صورت‌های مالی شرکت نشان می‌دهد این شرکت همواره از سرمایه در‌گردش خود جهت سرمایه‌گذاری استفاده کرده، در حالی که برخی شرکت‌های دارویی برای طرح‌های توسعه خود از منابع بانکی و تسهیلات صندوق ذخیره ارزی استفاده کرده‌اند، دلیل این موضوع چیست؟ گفت: در داملران ما موفق شدیم حدود ۳‌میلیون‌دلار از صندوق ذخیره مصوبه دریافت و از تسهیلات ۴‌میلیون یورویی بانک توسعه صادرات بهره‌مند شویم، اما در رازک سرمایه در‌گردش مورد استفاده قرار‌گرفته، ولی به هر حال ما مذاکراتی را آغاز کرده‌ایم که رازک نیز از تسهیلات مناسب‌تر بهره‌مند شود.

کرباسی ادامه داد: همچنین تعامل خوبی با سیستم بانکی آغاز شده که شرکت بتواند از منابع بانکی نیز برای طرح‌های توسعه استفاده کند، تا جهت تکمیل پروژه‌های نیمه کاره و ناتمام با استفاده از منابع مالی ارزان قیمت تامین شود.

وی ابراز امیدواری کرد: در یک افق یک ساله تعداد اقلام تولید شده در شرکت از ۱۶۰ محصول به ۱۸۰ محصول خواهد رسید و هیچ‌گاه محصولات شرکت در بازار کمیاب نمی‌شود (اشاره به کمیاب شدن کپسول فولایرون به اضافه زینک در سال گذشته).

کرباسی از اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر در این شرکت بورسی سخن گفت و افزود: افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در این شرکت به‌طور جدی دنبال می‌شود تا از این پتانسیل نیروی انسانی استفاده بهینه صورت گیرد، ضمن این‌که کارکنان شرکت از جمله سهامداران شرکت هم هستند، از این رو از انگیزه لازم جهت افزایش بهره‌وری و به‌طبع آن سودآوری بیشتر برخوردارند.

مدیرعامل رازک با اشاره به سهم شناور آزاد ۳۵‌درصدی رازک در بازار سرمایه گفت: از آن‌جا که بخش عمده‌ای از سهام شرکت در اختیار سهامداران حقیقی است، بنا داریم تا امور سهام شرکت فعال‌تر شده و پاسخگویی مناسب‌تری به جامعه سهامداری صورت گیرد. همچنین در دوره جدید تلاش خواهد شد که رتبه شفافیت شرکت از عدد ۲ به رتبه نخست ارتقا یابد و اطلاعات مربوط به صورت‌‌های مالی شرکت در فاصله زمانی مناسب در اختیار بازار قرار گیرد.

کرباسی درباره پیش‌بینی بهای تمام شده ۲۶۹‌میلیارد‌ریالی شرکت نیز گفت: افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل تحریم‌ها از یک سو و بهره‌وری نامناسب، بهای تمام شده شرکت را تا حدی بالا رفته بود که در استراتژی‌های در نظر‌گرفته شده و با حمایت سهامداران از جمله تی‌پی‌کو، در جهت کاهش بهای تمام شده و هزینه‌های مالی و اداری تلاش خواهد شد.

کرباسی در خاتمه نسبت قیمت به درآمد هر سهم (P/E) معادل ۸/۴ مرتبه‌ای رازک در بازار سرمایه را متناسب با P/ E‌گروه دارویی دانست و گفت: روند سهام شرکت نشان می‌دهد این شرکت از قیمت سهام و P/E و صف‌های متعادل خرید و فروش برخوردار است.