گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری بوعلی از تغییرات اساسی در ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها در جهت اصلاح پرتفوی این شرکت بورسی خبر داد. محمد درخشان مبارکه در گفت‌وگویی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری بوعلی آن‌قدر دارای پتانسیل‌های استفاده نشده است که می‌توان با بارور نمودن هر یک، ارزش افزوده بالایی ایجاد کرد، گفت: پتانسیل بوعلی، سرمایه‌گذاری در صنایع مزیت دار و استراتژیک است؛ ضمن این‌که این شرکت در کنار خود گروه‌های همکار مانند سرمایه‌گذاری شاهد، سازمان اقتصادی کوثر، سرمایه‌گذاری سبحان و... را دارد که می‌تواند با کمک آن‌ها، سرمایه‌گذاری‌های خود را گسترش دهد؛ البته سرمایه‌گذاری‌هایی که بازده مناسبی داشته باشند.

از فسفات کارون چه خبر؟

وی درباره سرانجام بهره‌برداری از شرکت فسفات کارون به‌عنوان تنها تولیدکننده مواد اولیه شوینده‌ها موسوم به STPP گفت: این شرکت پس از مدت‌ها معطلی در مرحله پیش راه‌اندازی، ظرف ۳ الی ۴ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با توجه به این‌که تنها تولیدکننده داخلی STPP در کشور محسوب می‌شود، حاشیه سود قابل‌توجهی را برای سهامداران به همراه دارد. وی توضیح داد: بهره‌برداری از کارخانه فسفات کارون نشان‌دهنده توان جدید به ‌وجود آمده با محوریت سرمایه‌گذاری بوعلی و با تکیه بر دانش متخصصان و کارشناسان آن است. درخشان مبارکه در برابر این سوال که فروش همراه با زیان شرکت‌هایی همچون ریخته‌گری تراکتورسازی و صدرا با چه هدفی دنبال شده است، گفت: استراتژی ما در بوعلی خروج از شرکت‌هایی است که برای ما بازدهی لازم را ندارند و سرمایه‌گذاری در صنایع پربازده‌تر است، فروش بلوک ریخته‌گری تراکتورسازی هم از ماه‌ها قبل در برنامه دیده شده بود که در نهایت بوعلی با فروش ۶/۱۷درصد از سهام «ختراک» از این شرکت بورسی خارج شد، ولی از محل نقدینگی حاصل شده از این فروش، سرمایه‌گذاری بهتری صورت گرفته است تا بازدهی لازم را داشته باشد.

دلایل فروش صدرا

مدیرعامل سرمایه‌گذاری بوعلی درباره دلایل فروش سهام صدرا گفت: بوعلی از محل وجود صدرا در پرتفوی خود حدود۳/۶‌میلیارد‌تومان زیان شناسایی کرده بود که بر این اساس قیمت تمام شده هر سهم پس ازاخذ ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری ۵۴۲‌ریال بود، در حالی که ما سهام صدرا را با قیمت میانگین ۱۲۰‌تومان فروختیم که در کل از محل فروش سهام صدرا ضرر نکردیم، ضمن این‌که یک‌میلیارد‌تومان از ضرر و زیان شناسایی شده در قبل هم از محل فروش سهام بازگشت داده شد. همچنین در راستای استفاده بهینه از نقدینگی کسب شده حاصل از فروش سهام فوق‌الذکر بخشی از این نقدینگی به مبلغ ۳۵ میلیارد‌ریال صرف خرید ۵/۲ درصد از سهام بانک دی گردیده است و بخش دیگری از این نقدینگی صرف خرید سهامی مانند بانک تجارت، ملت، حفاری شمال و بیمه البرز گردیده است.

هنوز هم دارویی داریم

او با بیان این‌که بوعلی از سهام دارویی‌ها خارج نشده است، گفت: تحرکات انجام شده در سهام دارویی‌ها، هم خرید سهام و هم فروش آن‌ها بوده، چراکه نگاه ما به دارویی‌ها به‌عنوان سهم‌های ارزنده‌ است. وی افزود: اگرچه بوعلی از محل فروش برخی از سهام زیرمجموعه خود با زیان مواجه شده، ولی سیاست فروش این سهم‌ها به دلیل افزایش زیان حاصله از آنها، جلوگیری از ادامه کاهش ذخیره‌های در نظر گرفته شده از محل وجود این شرکت‌ها و استفاده از فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری بوده است. درخشان مبارکه در پاسخ به این پرسش که منظور وی از سرمایه‌گذاری در صنایع پربازده به‌طور مشخص چه صنایعی است، گفت: از نظر ما هم‌اکنون سرمایه‌گذاری در بخش زمین و ساختمان مناسب است، ولی هیچ‌گاه وارد فرآیند ساخت و ساز نمی‌شویم، بلکه با خریداری زمین با قیمت مناسب و فرآوری آنها که هزینه چندانی ندارد، سود قابل‌توجهی شناسایی خواهیم کرد که البته در حال حاضر از اراضی موجود در دارایی‌های بوعلی شروع کرده‌ایم و برنامه فرآوری و فروش این زمین‌ها در حال پیگیری است. وی گفت: مقصود ما از فرآوری، آماده‌سازی زمین‌ها برای ساخت و دریافت مجوزها و کاربری‌هایی است که جذابیت خرید زمین‌ها را دو چندان می‌کند.

آیا بوعلی هلدینگ ساختمانی می‌شود؟

عضو هیات مدیره سرمایه‌گذاری بوعلی در برابر این پرسش که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های شرکت در صنعت ساختمان آیا شایعات مربوط به تبدیل بوعلی به هلدینگ ساختمانی صحت دارد، گفت: سرمایه‌گذاری بوعلی دارای پرتفویی متنوع و در عین حال ارزنده‌است که صنایع مختلفی را شامل می‌شود؛ بنابراین این سرمایه‌گذاری‌ها حفظ و تقویت می‌شود؛ ولی برنامه‌ای برای تبدیل بوعلی به هلدینگ ساختمانی فعلاً وجود ندارد،اما به منظور تنوع بخشیدن پرتفوی مثل سابق بخشی از سبد دارایی‌ها به صنعت املاک ومستغلات اختصاص می‌یابد. درخشان از فرآوری زمین ۲۱‌هزار متر‌مربعی نکاء به عنوان یکی از اقدامات انجام شده در حوزه ساختمان یاد کرد و افزود: این زمین پس از فرآوری دارای مشتریان متعددی است که پیشنهادهای آنان در حال بررسی است. افزون بر این شرکت، یک قطعه زمین مرغوب در بلوار آفریقای تهران به وسعت‌هزار و ۲۰۰ متر‌مربع داشته است که پس از فروش منابع حاصله را در جهت خرید املاک دیگری که پتانسیل خلق ارزش افزوده بالایی داشته باشد، صرف خواهد نمود. همچنین زمینی واقع در بلوار آیت‌ا... کاشانی به وسعت ۲۰‌هزار متر‌مربع که از موقعیت استثنایی برخوردار است، در سبد املاک و مستغلات شرکت موجود است. شایان ذکر است که در سعادت‌آباد تهران هم سه قطعه زمین با بیش از ۲‌هزار متر‌مربع وجود دارد.

وی اضافه کرد: بوعلی ضمن فرآوری این اراضی اگر پیشنهادهای خوبی در رابطه با مشارکت یا معاوضه دریافت کند، از آنها استقبال خواهد کرد و برای انجام اقدامات کارشناسی‌تر در بوعلی واحدی تحت‌عنوان املاک راه‌اندازی شده است.

سهامداران ما را رصد می‌کنند

وی با اشاره به افزایش بیش از ۵۰‌درصدی قیمت سهام سرمایه‌گذاری بوعلی در بازار گفت: برای ما جای بسی خوشحالی است که معامله‌گران بازار سرمایه هم نسبت به تحولات رخ داده در بوعلی از خود واکنش نشان داده و این موضوع نشان‌دهنده رصد شدن تمامی فعالیت‌های انجام شده در شرکت‌ها از سوی سهامداران است.

عضو هیات مدیره سرمایه‌گذاری بوعلی ارزش ذاتی سهام این شرکت بورسی را رقمی بالغ بر ۱۲۰‌تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر قیمت سهام شرکت در بورس تهران در حدود ۶۶‌تومان است که انتظار ما رسیدن قیمت سهام به ارزش ذاتی آن است. وی سرمایه ثبت شده بوعلی را ۸۰‌میلیارد‌تومان اعلام کرد و افزود: بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت ۷۰‌میلیارد‌تومان برآورد شده است؛ حال آن‌که بهای تمام شده پرتفوی غیربورسی شرکت ۳۴‌میلیارد‌تومان است، همچنین ما در ۱۴ شرکت غیربورسی سهام داریم که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمیران و سرمایه‌گذاری پاک‌اندیشان امین که مالک ۵‌درصد از بانک تازه تاسیس شده دی است، اشاره کرد.

بوعلی با سیمانی‌ها چه می‌کند؟

وی با بیان این‌‌که ۳۶‌درصد پرتفوی شرکت از نظر بهای تمام شده شامل سهام سیمانی‌ها می‌شود، گفت: اگرچه سهام سیمانی‌ها هم‌اکنون در بورس وضعیت چندان مناسبی ندارد، اما انتظار داریم با توجه به آزادسازی نرخ سیمان و حذف تعرفه صادرات این محصول، آینده خوبی در انتظار سیمانی‌ها باشد و با بهبود وضعیت این صنعت شرکت از بخشی از آن خارج و در سایر صنایع مزیت دار سرمایه‌گذاری خواهد نمود.وی با بیان این مطلب که سرمایه‌گذاری بوعلی برای خود یک پرتفوی هدف تعریف کرده است، گفت: براساس این پرتفوی هدف، سهام ما در صنایع مختلف کاهش یا افزایش می‌یابد، اما در حال حاضر بعد از سیمان، صنعت پتروشیمی با ۵/۱۳‌درصد بیشترین حجم پرتفوی را به خود اختصاص داده است و محصولات فلزی ۶‌درصد،املاک و مستغلات ۵/۵‌درصد، فلزات اساسی ۵/۴‌درصد و صنایع غذایی به جز قند و شکر ۵/۳‌درصد از ترکیب سرمایه‌گذاری‌های بوعلی را شکل می‌دهد.

بوعلی شفاف است

درخشان از شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به‌موقع به بورس و فعال ساختن امور سهام شرکت به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در سرمایه‌گذاری بوعلی یاد کرد و ابراز امیدواری کرد: مجموعه بوعلی که دارای بدنه کارشناسی قوی و متخصص است در آینده نزدیک بتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد. وی سهم شناور آزاد بوعلی در بازار سرمایه را ۲۳‌درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به آن که سهامداران بسیار زیادی سهام بوعلی را تحت مالکیت خود دارند، سعی ما این است که با تحولات صورت گرفته، سهامداران شرکت با رشد قیمت سهام بتوانند بازدهی مورد نظر را کسب کنند. سازمان اقتصادی کوثر با ۴۷‌درصد و سرمایه‌گذاری سبحان با ۱۷‌درصد از جمله سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی محسوب

می‌شوند.