شروین شهریاری
پرسش از خانم مهین بختیاری: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت میلگرد، رشد سودآوری فولاد خراسان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

مجتمع فولاد خراسان، یک واحد ذوب و نورد است که با استفاده از آهن قراضه، شمش فولاد تولید می‌کند و سپس شمش را به عنوان محصول میانی در فرآیند تولید انواع میلگرد ساختمانی مصرف می‌کند. از آنجا که واحد تولید شمش، به واسطه محدودیت تامین قراضه، پایین‌تر از ظرفیت اسمی ‌فعالیت می‌کند، شرکت برای استفاده از ظرفیت خط تولید نورد به صورت مستقیم خریدار شمش فولاد نیز هست. جدول زیر پیش بینی قیمت و تناژ فروش میلگرد در سال 87 را نشان می‌دهد:



با تحلیل ساده ارقام جدول می‌توان دریافت که هر ۱۰۰ تومان افزایش قیمت فروش میلگرد در سال‌جاری، حدود ۶۴‌میلیارد تومان بر کل درآمد حاصل از فروش شرکت موثر خواهد بود. بدین ترتیب با فرض ثبات قیمت میلگرد در محدوده هزار تومانی کنونی، حدود ۱۶۰‌میلیارد تومان بر بودجه فروش «فخاس» افزوده خواهد شد. حال به جدول زیر توجه کنید که در آن پیش بینی قیمت و تناژ خرید دو ماده مصرفی اصلی شرکت نمایش داده شده است:



قیمت‌های مفروض فولاد خراسان برای مواد اولیه در سال‌جاری، با نرخ‌های کنونی آنها تفاوت قابل توجهی دارد. شمش فولاد در بازار کشورهای همسایه رقم 900دلار و قیمت قراضه مرز 500 دلار را در نوردیده است. با لحاظ کردن این ارقام، بهای تمام شده خرید قراضه به 259‌میلیارد تومان و کل بهای خرید شمش به 152‌میلیارد تومان می‌رسد. بنابر این با فرض تثبیت قیمت‌های خرید قراضه و شمش در محدوده مذکور، 101‌میلیارد تومان بر بهای تمام شده کالای فروش رفته افزوده خواهد شد. بدین ترتیب با فرض ثبات سایر اقلام مواد اولیه و هزینه دستمزد و سر بار، کل بهای تمام شده از رقم 388‌میلیارد تومان کنونی به 489‌میلیارد تومان بالغ خواهد شد. با لحاظ کردن مفروضات فوق، یک گمانه زنی تحلیلی درباره بودجه سال 87 «فخاس» به شرح جدول زیر خواهد بود: (ارقام به‌میلیارد تومان)


در تحلیل ارقام این جدول باید به چند نکته توجه داشت:
۱ - اثر احتمالی افزایش قیمت سایر مواد اولیه در رشد بهای تمام شده در این برآورد در نظر گرفته نشده است. هر چند سهم آنها در کل بهای تمام شده چندان قابل توجه نیست. (حدود ۶‌درصد)
2 - در حال حاضر بازار فولاد داخلی و جهانی از تلاطم کم سابقه ای برخوردار است و احتمالا شاهد نوسانات غیر مترقبه‌ای در بازار این محصولات در سال‌جاری خواهیم بود. این ریسک سیستماتیک به طور کلی بر فعالیت شرکت‌های فولادی در سال‌جاری حاکم است. بنابراین این امکان وجود دارد که قیمت محصولات فولادی (به‌ویژه میلگرد) با تعدیلاتی در طول سال‌جاری مواجه باشد، به ویژه آنکه دولت نیز با پیشنهاد حذف تعرفه 20‌درصدی واردات میلگرد، عزم خود را برای کنترل بازار جزم کرده است. با توجه به این موارد ثبات قیمت میلگرد در محدوده 1000 تومان در کل سال را می‌توان در زمره برآوردهای خوش بینانه طبقه‌بندی کرد.
۳ - تامین مواد اولیه برای فولاد خراسان از اهمیت خاصی برخوردار است. در حال حاضر قیمت قراضه در جهان با یک فاز تاخیر نسبت به قیمت مقاطع فولادی با شتاب سرسام آوری در حال افزایش است. از سوی دیگر به سبب ایجاد توجیه اقتصادی و رشد تقاضا، در اکثر نقاط کارخانجات ذوب با کمبود قراضه مواجه شده اند ؛این شرایط کمابیش در آسیای میانه (که مبدا واردات بخش عمده‌ای از قراضه برای فولاد خراسان به شمار می‌رود) نیز وجود دارد. بنا براین به طور کلی ریسک افزایش چشمگیر قیمت قراضه یا کمبود تامین مواد اولیه، می‌تواند تهدیدی بالقوه برای «فخاس» باشد و در صورتی که شرکت در شرایط کمبود قراضه مجبور به خرید شمش شود(همانند سایر واحدهای نورد) حاشیه سود شرکت قطعا با افت مواجه خواهد شد. گفتنی است فولاد خراسان با اجرای طرح توسعه مدول احیا (و تولید شمش از گندله) قصد دارد تا اثر این ریسک سیستماتیک را در بلند مدت محدود کند که البته این طرح توسعه در سال ۸۷ به بهره‌برداری نخواهد رسید.
Shahriary_sh@yahoo.com