توجه بازار به اظهارات رییس‌جمهوری

عکس: نسیم گلی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام دیروز نیز شاهد جو ضعیف و حاکمیت عرضه‌کنندگان بر بازار بود. در معاملات دیروز بازار سهام، معامله‌گران همچنان تحت‌تاثیر مسائل سیاسی و اقتصادی تضعیف‌کننده فضای بازار قرار داشتند. در این شرایط کمبود نقدینگی موجود در بازار موجب شد تا همچنان عرضه‌های سنگین در بازار خودنمایی کند. در این شرایط اعلام برگزاری جلسه ۱+۵ در چهارشنبه هفته جاری و بروز برخی حوادث در داخل کشور به جو احتیاط افزود. همچنین در حوزه اقتصادی تصمیم دولت برای کاهش تعرفه‌ها (هر چند که دامنه تصمیم‌ها محدودتر از اعلام اولیه آن شد) و نامه رییس کل بانک مرکزی به وزیر کشور در مورد مداخله استانداران در امور بانک‌ها و ارسال رونوشت آن به رییس‌جمهوری که به طور آشکار تفاوت دیدگاه‌های بانک مرکزی و دولت را نمایش می‌دهد، موجب شده است تا معامله‌گران تا مشخص شدن آثار و دامنه تغییرات اقتصادی در کابینه منتظر بمانند. در این شرایط کارشناسان اهمیت زیادی برای سخنان ریاست‌جمهوری در شب روز یکشنبه قائل هستند. سخنانی که می‌تواند ابهامات به وجود آمده به دنبال تغییر وزیر امور اقتصادی و دارایی و طرح تحول اقتصادی را برطرف کند. انتظار می‌رود این سخنان تاثیراتی را بر اقتصاد کشور و بازار سهام داشته باشد. در همین حال اگرچه مصوبات کمیته تعرفه‌ها در مورد تعرفه واردات خودرو آرامشی بر سهام خودرویی حاکم کرد، اما کاهش تعرفه واردات لاستیک، دورنمای این صنعت را با مشکل مواجه می‌کند، به ویژه آنکه شرکت‌های این گروه نیز هم‌اکنون شرایط مطلوبی ندارند. در همین حال، به‌گزارش برخی منابع خبری موثق عصر روز شنبه عدم دریافت حقوق موجب اعتراض کارکنان لاستیک البرز (کیان‌تایر) در جاده ساوه شد. با توجه به این شرایط، کاهش تعرفه‌ها از جمله مواردی است که حساسیت معامله‌گران و کارشناسان را به دنبال دارد.

در بازار دیروز مهم‌ترین تحول، عرضه ناموفق سهام مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) بود. مپنا که به لحاظ نیافتن خریدار در عرضه‌های خرد و عمده رکورددار ۲ سال اخیر بورس است، دیروز برای دومین بار در عرضه بلوکی بدون خریدار ماند.

«مپنا» به دلیل حضور در صنعت برق (که ساختار فروش در آن چندان مشخص نیست)، مطالبات گسترده از دولت، وابستگی شدید به فاینانس خارجی و ماهیت پیمانکاری فعالیت‌هایش با عدم اقبال خریداران مواجه شده است. با عدم معامله مپنا و عدم عرضه سهام سموم علف‌کش اینک بازار در انتظار دو عرضه تایدواتر خاورمیانه و تراکتورسازی است، هرچند که عرضه تایدواتر خاورمیانه درگیر مسائل حاشیه‌ای به ویژه تعیین تکلیف سود انباشته شرکت است.

در گروه سیمانی دیروز بازار شاهد حرکت برخی از سهامداران عمده در جمع‌آوری شماری از صف‌های فروش بود. ۶۳۹هزار سهم سیمان هگمتان، ۱۵۸هزار سهم سیمان کرمان، ۳۶/۴میلیون سهم سیمان فارس و خوزستان و ۱۰۰هزار سهم صوفیان و ارومیه بخشی از معاملات دیروز سهام گروه سیمانی بودند. سخنان وزیر صنایع و معادن در مورد نزدیکی خروج سیمان از سبد حمایتی موجب شده است تا برخی از معامله‌گران تغییر در شرایط این گروه را انتظار داشته باشند. در شرایط حاضر و به دنبال گرانی فولاد تقاضای بی‌سابقه‌ای برای سیمان ایجاد شده است که این عدم تعادل، تغییر در شرایط قیمتی سیمان را غیرقابل چشم‌پوشی کرده است. در حال حاضر نسبت قیمت تیرآهن به سیمان که عموما در سال‌های گذشته ۱۰ به یک بود، به نسبت ۳۰ به یک رسیده است. این عدم تعادل موجب شده است بازار سیاه سیمان قوی‌تر از گذشته شود. از سویی با افزایش بهای سیمان، طرح‌های توسعه‌ای این صنعت شتاب خواهد گرفت. با این وجود اکثر کارشناسان در بازار سهام با توجه به سابقه گذشته تحولات گروه سیمانی، بر لزوم احتیاط و صبر تا انتشار خبرهای دقیق‌تر در این زمینه تاکید دارند.

در گروه پتروشیمی خبرهای تایید نشده حکایت از تعیین ۵۰۰ریال به عنوان هزینه گاز مجتمع پتروشیمی فن‌آوران دارد. فن‌آوران آخرین گزارش پیش بینی خود را بر اساس بهای ۷۰۰ریالی گاز پیش‌بینی کرده است. در عین‌حال رییس مجتمع پتروشیمی فن‌آوران روز گذشته خبر از عدم نیاز مجتمع در سال جاری به تعمیرات اساسی داد. تولید فن‌آوران همچنین به زودی بار دیگر به دلیل رفع اشکال پست گاز منطقه ویژه پتروشیمی، متوقف خواهد شد. در گروه پتروشیمی، پتروشیمی کارون در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. ۲۰درصد این واحد ۸۰هزار تنی تولید DEA و MDA متعلق به سرمایه‌گذاری پتروشیمی است.

در گروه خودرویی به‌رغم عدم کاهش تعرفه واردات خودروهای سواری بنزین‌سوز، تعرفه واردات «ون» و «مینی‌بوس» و خودروهای دوگانه‌سوز کاهش چشمگیری یافته است که این امر بر برخی از شرکت‌های خودرویی تاثیرگذار خواهد بود. در این گروه براساس اخبار تایید نشده تیزرو (در تابلوی چهارم) دفتر ۱۴۴۷ متری خود را در تهران به زودی واگذار می‌کند. در گروه واسطه‌گری مالی انتشار لیست واگذاری‌های جدید به سهام عدالت با در برگرفتن ۲۴‌درصد سهام سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی بار دیگر این شرکت و مالکیت آن را در کانون توجه قرار داده است.

توسعه صنعتی با دارا بودن ۲۵۴‌هزار سهامدار خرد، یکی از بیشترین سهامداران جزء بورس را در اختیار دارد. در حال حاضر ۴۶‌درصد سهام شرکت متعلق به سهامدار حقوقی و ۵۴‌درصد سهام شرکت متعلق به سهامداران جزء است و با خروج سازمان گسترش از ترکیب سهامداری این شرکت سهامداران جزء می‌توانند نقش موثرتری در این شرک ایفا کنند.

در کنار توسعه صنعتی، ۸‌درصد چادرملو، ۱/۸‌درصد گل‌گهر و ۸‌درصد ملی مس نیز به سهام عدالت واگذار شده است که میزان سهام ملی مس با توجه به عدم واگذاری سهام کشتیرانی افزایش خواهد داشت.

درمجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۹۲/۲۱‌ واحد افت کرد و به ۱۰‌هزار و ۱۸۲ واحد رسید. ارزش معاملات دیروز ۴۹/۶‌میلیارد تومان بود.