پرسش: آقای کیاستی از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از وضعیت شرکت دارویی سبحان با توجه به اطلاعیه شش‌ماهه شرکت ارائه دهید‌.

پاسخ‌: داروسازی سبحان یک شرکت هلدینگ دارویی است که خود به تنهایی فعالیت تولیدی نداشته است، اما سهام مجموعه‌ای از شرکت‌های داروسازی را در اختیار دارد که در داخل و خارج بورس فعالیت دارند‌. بنابراین برای تحلیل این شرکت باید از روش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV‌‌) استفاده کنیم‌.
برای محاسبه ارزش خالص دارایی (NAV) این شرکت ابتدا جمع حقوق صاحبان سهام (سرمایه شرکت‌+ اندوخته‌ها + سودانباشته‌) را با ارزش روز پرتفولیوی بورسی و ارزش روز تخمینی پرتفولیوی غیر‌بورسی جمع کرده است و از آن بهای تمام شده سبد بورسی و غیر بورسی را کسر می‌‌کنیم‌. سپس رقم حاصله را بر کل تعداد سهام شرکت تقسیم می‌‌کنیم‌. محاسبات مربوطه در جدول زیر نمایش داده شده است:‌
در این محاسبه با توجه به ترکیب سهام سبد غیر‌بورسی (‌که عمدتا شرکت‌های صنعت دارو هستند‌) با استفاده از روش میانگین قیمت به درآمد‌، حداقل نسبت P/E برای سهام خارج بورسی برابر ۴ در نظر گرفته شده است‌. بنابراین ارزش بازار سبد غیر‌بورسی از ضرب حاصل بهای تمام شده در عدد ۴ حاصل شده است‌.
همان‌گونه که مشاهده می‌‌شود، خالص ارزش دارایی هر سهم «‌دسبحا‌» اکنون حدود 313‌تومان است‌. از طرفی زیرمجموعه‌های بورسی شرکت (‌البرز‌دارو و ایران دارو‌) نیز با توجه به وضعیت بنیادی مناسب خود در وضعیت ثبات قیمتی به سر می‌‌برند؛ بنابراین انتظارات بروز تغییرات شدید در خالص ارزش دارایی‌های شرکت مادر (‌سبحان‌) نیز تقریبا منتفی به نظر می‌‌رسد‌. در بخش خارج بورسی نیز دو شرکت سبحان دارو و «کی‌بی‌سی» بر مبنای آخرین شنیده‌ها وضعیت مناسبی از لحاظ عملکرد و سودآوری در سال‌جاری دارند‌. بنابراین جمیع این موارد دارویی سبحان را در قیمت‌های فعلی در گروه سهام کم ریسک بازار قرار می‌‌دهد که البته حمایت‌هایی نیز توسط سهامداران عمده از آن وجود دارد‌.
در خصوص اطلاعیه اخیر شرکت نیز باید توجه داشت که عملکرد شرکت باید مشابه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تحلیل شود‌. سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری عموما از دو محل تامین می‌شود: سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها‌.
داروسازی سبحان در پیش‌بینی سود 531 ریالی خود برای سال مالی جاری سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را صفر در نظر گرفته است‌. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز عمدتا سود زیرمجموعه‌هایی است که سال مالی آنها در29/12/86 به پایان می‌رسد‌. (سبحان دارو- کی‌بی‌سی - البرزدارو- ایران دارو و...)
مطابق استانداردهای حسابرسی‌، داروسازی سبحان تا پایان امسال نمی‌تواند سود زیرمجموعه‌ها را در حساب‌های خود شناسایی کند و تنها پس از برگزاری مجمع سالانه شرکت‌های مزبور در بهار ۸۷ و تصویب سود نقدی در مجامع‌، می‌تواند درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را در حساب‌های خود لحاظ کند‌. بنابراین طبیعی است که «‌دسبحا‌» در گزارش‌های سه‌، شش و نه ماهه خود تنها سرفصل‌های هزینه را در بودجه ثبت کند و تحقق نهایی درآمد در گزارش ۱۲‌ماهه منعکس خواهد شد.
پرسش: آقای طاهرخانی از طریق تلفن پرسیده‌اند‌: وضعیت داده‌پردازی ایران و علت توقف نماد را توضیح دهید .
پاسخ‌: نماد «‌مداران‌» اکنون جهت تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم از ۲۳۹ ریال به ارقامی در حدود ۲۷۰ ریال متوقف شده است که گزارش مربوط نیز به بورس ارسال شده است‌. این تعدیل ناشی از اخذ قراردادهای جدید عنوان شده است‌.
همچنین انتظار می‌رود در آینده باز هم جزئیات قراردادهای جدید به صورت مرحله‌ای و به تدریج به بازار اعلام و منجر به رشد سودآوری شرکت شود. در مجموع به نظر می‌رسد با بازگشت مجموعه مدیریتی سابق داده‌پردازی به این شرکت‌، دستیابی به رشد پایدار در سودآوری مد‌نظر قرار گیرد و بنا بر استراتژی اعلام شده با شفاف‌سازی اطلاعات و حذف نوسانات پر‌مخاطره گذشته‌، آینده بهتری را برای سهامداران شرکت رقم بزند‌.
Shahriary_Sh@yahoo.com