«ایمیدرو»،ملی فولاد را روانه میز فروش کرد

گروه بورس - سازمان خصوصی‌سازی ۱۰۰درصد سهام متعلق به شرکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در شرکت گروه ملی صنعتی فولاد را از طریق مزایده واگذار می‌کند. به گزارش خبرنگار ما، این میزان سهام پس از کسر سهام ترجیحی حداکثر معادل ۵درصد سهام عرضه شده و سهام اقساطی سایر مدیران با تجربه، متخصص و کارآمد که حداکثر معادل ۵درصد سهام دولت خواهد بود (در صورت تعلق گرفتن) واگذار خواهد شد.

بنابراین گزارش، تعداد کل سهام شرکت گروه ملی صنعتی فولاد معادل ۱۱۲میلیون و ۳۸۵هزارو ۱۰۰سهم است که پس از کسر سهام ترجیحی و اقساطی و سهام سایر مدیران ۱۰۱میلیون و ۱۴۶هزارو ۵۹۰سهم آن معادل ۹۰درصد قابل واگذاری بلوکی است.

بر این اساس، تعداد هر یک از سهام ترجیحی و اقساطی و سایر سهام مدیران معادل ۵میلیون و ۶۱۹هزارو ۲۵۵سهم است.

بنابراین گزارش ارزش پایه هر سهم این شرکت که فعالیت اصلی آن تولید و فروش محصولات فولادی است معادل ۷هزارو ۷۰۸ریال است که ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری آن در حال حاضر معادل ۸۶۶ میلیارد و ۲۶۴میلیون و ۳۵۰هزارو ۸۰۰ریال است.

به گزارش سازمان خصوصی‌سازی اولویت با واگذاری به صورت نقدی است، اما در صورت تمایل متقاضیان برای خرید اقساطی سهام، شرایط مزایده از لحاظ میزان پرداخت بخش نقدی و دوره بازپرداخت اقساط، حداقل ۲۰درصد ثمن معامله نقد و مابقی ۸۰درصد با احتساب سود فروش اقساطی ظرف مدت ۵/۳سال است.

یادآوری می‌شود در معاملات اقساطی، فواصل زمانی اقساط از یکدیگر شش ماهه و سود فروش معادل ۵۰درصد سود سیستم بانکی در بخش صنعت و معدن است.

همچنین در صورت اقساطی بودن معامله، کل اوراق سهام تا پرداخت کامل بهای آن نزد فروشنده به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند.

بنابراین گزارش، خریداران سهام کنترلی در صورت احراز شرایط و انجام اقداماتی نظیر سرمایه‌گذاری جدید، ارتقای کارآیی و بهره‌وری، تداوم و تولید و ارتقای سطح آن، ارتقای فن‌آوری و تثبیت سطح اشتغال در بنگاه مورد واگذاری از تحقیقات موضوع دستورالعمل نحوه اخذ تعهدات، درج شروط و اعطای تخفیفات ۲۱اسفندماه ۸۷ هیات واگذاری برخوردار خواهند شد.

شرکت‌کنندگان در این مزایده تا آخر وقت اداری روز سه‌شنبه ۵خردادماه ۸۸ وقت دارند تا مدارک خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کنند و به درخواست‌هایی که بعد از تاریخ مزبور ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.پاکت‌های شرکت در مزایده راس ساعت ۱۰صبح روز چهارشنبه ۶خردادماه ۸۸ در محل سازمان خصوصی‌سازی بازگشایی شده و حضور پیشنهاددهندگان در جلسه آزاد است.

بنابراین گزارش در فروش اقساطی، چنانچه برنده مزایده ظرف ۲۰روز کاری از تاریخ ابلاغ، نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله اقدام نکند، سپرده وی به نفع سازمان خصوصی‌سازی ضبط خواهد شد.

متقاضیان برای اخذ اطلاعات بیشتر و معرفی‌نامه‌ بازدید از کارخانه می‌توانند در ساعات اداری روزهای هفته حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه ۴خردادماه ۸۸ به سازمان مراجعه کنند.

براساس گزارش مزبور، سرمایه شرکت گروه ملی صنعتی فولاد یک هزارو ۱۲۳میلیاردو ۸۵۱میلیون ریال و سپرده شرکت در مزایده معادل ۱۷میلیاردو ۴۷۵میلیون و ۲۸۷هزارو ۵۰۰ریال است.همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران سهامدار ۱۰۰درصد این شرکت است که تولید اصلی آن شمش فولاد و میلگرد است.

از مهمترین برنامه‌های گروه ملی صنعتی فولاد «هشت طرح استانی فولاد» را می‌توان نام برد. قابل یادآوری است که طی یک ماه و نیم اخیر «رحیم رستی» مدیرعامل سابق این شرکت تغییر و جای خود را به «نجم‌السادات» مدیرعامل سابق فولاد خوزستان داد.

‌١٧ شرکت در فهرست واگذاری

همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در سال جاری سهام ۱۷‌شرکت تابع خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

ایرج اکبریه، مشاور وزیر صنایع و معادن و معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو با اعلام این خبر به ایسنا افزود: شرکت‌های قابل واگذاری امسال در بخش فولاد، آلومینیوم، سنگ‌آهن و... فعالیت دارند.

به گفته وی، حدود ۳۹ درصد ارزش کل واگذاری‌های سهام در سال گذشته و معادل ۶/۸۰ درصد در سال ۱۳۸۶ در بخش صنعت و معدن بود.

او ادامه داد: ایمیدرو در سال گذشته در مجموع ۳۹۳۶۲ میلیارد ریال سهام واحدهای تابع خود را به بخش خصوصی واگذار کرد که این رقم در مقایسه با سال ۱۳۸۶ معادل هفت درصد افزایش داشت.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، این سازمان از سال ۱۳۸۱ تا پایان سال ۱۳۸۷ در مجموع ۱۰۹۷۴۱ میلیارد ریال سهام شرکت‌های تابع را واگذار کرده است.