ابهام در قطعیت بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس

فارس - بزرگترین معامله‌گر تاریخ بورس و خصوصی‌سازی کشور از خرید بلوک ۵/۳۰ درصدی سهام فولاد خوزستان به ارزش ۱۳۶۴‌‌میلیارد تومان اعلام انصراف کرد و خواهان فسخ این معامله بزرگ شد.

آخرین فعل و انفعالات مربوط به تعیین و تکلیف بزرگترین معامله تاریخ ۴۱ ساله بورس و خصوصی‌سازی کشور حکایت از آن دارند که خریدار بلوک ۵/۳۰ درصدی سهام فولاد خوزستان (که در ۹ تیرماه سال گذشته بیش از ۶۸۸‌‌میلیون سهم این شرکت مشمول اصل ۴۴ را به قیمت ۱۳۶۴‌‌میلیارد تومان خریداری کرده بود) از تصمیم خود منصرف شده و خواهان فسخ بزرگترین خصوصی‌سازی شرکت‌‌های دولتی شده است. محمد جابریان در ۲۱مردادماه سال گذشته با پرداخت ۱۷۲‌‌میلیارد تومان و با در نظر گرفتن سود سالیانه ۴۴‌‌میلیارد تومانی فولاد خوزستان و طلب ۴۶‌‌میلیارد تومانی خود از زیرمجموعه‌های وزارت صنایع و معادن، قطعیت این معامله را محرز کرده بود، اما به دلایلی چون ممانعت از حضور در ترکیب هیات مدیره فولاد خوزستان، عدم پرداخت سود سالیانه ۴۴‌‌میلیارد تومانی، طولانی شدن فرآیند تعیین و تکلیف این معامله، عدم موافقت سازمان خصوصی‌سازی و هیات واگذاری با پیشنهادهای وی مبنی بر استمهال ۱۰ ساله پرداخت اقساط و لحاظ نشدن طلب ۴۶‌‌میلیارد تومانی و غیره بعد از گذشت ۸ ماه از زمان قطعیت این معامله به تازگی اعلام انصراف کرد.

سازمان خصوصی‌سازی: معامله قطعی است

در این رابطه مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌‌سازی با تائید این تصمیم جابریان گفت: هیات واگذاری با هدف حمایت از خریدار بلوک ۵/۳۰ درصدی فولاد خوزستان پیشنهادهایی را در مورد زمان پرداخت اقساط به وی داد که بر این اساس، پشنهاد شده بود سه قسط اول سال گذشته در پایان سال ۸۸ پرداخت شود (هر قسط ۱۱۰‌‌میلیارد تومان) و از سوی دیگر فولاد خوزستان سود سالیانه ۴۴‌‌میلیارد تومانی را به حساب خزانه واریز کند تا از باقی‌مانده وجه نقد ۲۰ درصدی معامله کسر شود.

وی ادامه داد: این پیشنهاد سال گذشته به جابریان ابلاغ شد، اما وی خواهان پرداخت اقساط در ۱۰ سال شده بود که با توجه به مفاد قانون چنین امکانی وجود ندارد و به مصوبه هیات وزیران نیاز است.

عقدایی خاطرنشان کرد: با این شرایط خریدار بلوک ۵/۳۰ درصدی با ارسال نامه‌ای به سازمان خصوصی‌‌سازی از این معامله اعلام انصراف کرده است.

وی در برابر این سوال که با این اوصاف تکلیف وی و این بلوک مدیریتی فولاد خوزستان و بزرگترین معامله بورس و خصوصی‌سازی چه می‌شود، تصریح کرد: از نظر سازمان خصوصی‌سازی این معامله قطعی است و چنانچه خریدار بلوک فولاد خوزستان خواهان فسخ این معامله باشد باید به مراجع قضایی مراجعه کند و رای دادگاه را دریافت کند.

جابریان : خسته شده ام

با این شرایط و با توجه به گفته‌های این مقام مسوول سازمان خصوصی‌‌سازی، معلوم نیست چه آینده‌ای در پیش روی محمد جابریان و خصوصی‌سازی بزرگ کشور ترسیم خواهد شد اما جابریان از طولانی شدن این موضوع خسته شده است.

وی در اولین گفت و گوی خود با فارس اظهار داشت: پیشنهادهای هیات واگذاری با خواسته‌های من همراه نبود بنابراین به دلیل طولانی شدن تعیین تکلیف این معامله، با ارسال نامه‌ای به سازمان خصوصی‌سازی از خرید بلوک مدیریتی فولاد خوزستان انصراف داده‌ام.

وی در خصوص مبلغ پرداخت خود گفت: از ۲۷۲‌‌میلیارد تومان وجه نقد و ۲۰ درصدی معامله، ۱۷۲‌‌میلیارد تومان را قبل از مهلت قانونی پرداخت کردم و قرار بود ۴۴‌‌میلیارد تومان سود سالیانه فولاد خوزستان دریافت کنم و ۴۶‌‌میلیارد تومان طلب از زیر مجموعه‌های ایمیدرو شامل فولاد خوزستان و نورد لوله اهواز تسویه شود، اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

جابریان با اینکه حریف دریافت این طلب‌ها و حضور در هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان نشده، اظهار داشت: با اعلام انصراف از معامله ۱۳۶۴‌‌میلیارد تومانی فولاد خوزستان پیگیر دیگر مراحل خواهم شد.

وی همچنین در گفت‌و‌گو با مهر از ارائه شکایت خود به هیات داوری اصل ۴۴ قانون اساسی خبر داده است.

گام‌‌های معلق خریدار فولاد خوزستان و تبعات آن

اظهارات بزرگترین معامله‌گر بورس در حالی بیان شد که برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انتخاب هیات مدیره جدید فولاد خوزستان منوط به نهایی شدن قرارداد معامله و ارسال به ایمیدرو بود اما برخلاف انتظار و بعداز گذشت ۲۳۰ روز از زمان قطعیت معامله هیچ نتیجه‌ای به دست نیامد تا اینکه در اواخر سال گذشته با معرفی اعضای هیات مدیره جدید فولاد خوزستان، مدیر عامل جدید آن نیز (عبدالمجید شریفی) معرفی شد تا کرسی مدیریت این شرکت مشمول اصل ۴۴ همچنان در اختیار ایمیدرو باشد.

حال با اعلام انصراف جابریان از معامله بلوک مدیریتی فولاد خوزستان معلوم نیست چه سرنوشتی بر سر اولین خصوصی‌سازی واقعی شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ خواهد آمد؟ آیا جابریان خواهد توانست از هزار توی پیچیده این معامله بزرگ بیرون آید؟ آیا می‌تواند مبلغ واریزی ۱۷۲‌‌میلیارد تومان را از خزانه پس بگیرد؟ آیا سازمان خصوصی‌سازی زمینه فسخ قرارداد را فراهم خواهد آورد و آیا دولت حاضر به باز پس گیری شرکتی خواهد شد که هر سهم آن را به بیش از ۲ هزار تومان فروخته و نرخ سهام آن هم اکنون به کمتر از ۵۰۰ تومان رسیده؟ آیا مدیریت فولاد خوزستان همچنان دولتی و بلاتکلیف خواهد ماند یا اینکه ایمیدرو چاره‌ایی خواهد اندیشید؟ و اینکه واکنش‌ها و بازتاب این تصمیم جابریان چه خواهد بود؟

این سوالات و نکات ابهام و دیگر مسائل پیدا و پنهان در معامله ۱۳۶۴‌‌میلیارد تومانی فولاد خوزستان در شرایطی در اذهان عمومی به وجود خواهد آمد که احتمالا ظرف چند ماه آینده بلوک ۵۱ درصدی سهام مخابرات و شاید بلوک ۲۰ درصدی بانک ملت عرضه شود که جا دارد مسوولان سازمان خصوصی‌سازی، بورس، ایمیدرو، هیات واگذاری و وزیر اقتصاد در خصوص رفع موانع موجود در خصوصی‌سازی واقعی فولاد خوزستان تمهید و راهکار عملی و عاجلی را اتخاذ کنند تا موتور نیمه روشن خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ به حرکت در آید.