گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد جو کم‌حجمی‌‌‌ بود که در آن تنها به مدد معاملات یک نماد برقی، حجم معاملات توانست به ۵/۳میلیارد تومان برسد.

در بازار دیروز معامله‌گران در آغاز معاملات همچنان با نگرانی‌های موجود در مورد اجرای طرح تحول اقتصادی و همچنین شرایط نامناسب بازار به دلیل ماه پایانی سال روبه‌رو بودند.

در شرایط کنونی معامله گران در ماه پایانی سال به دلیل سنتی با مشکل نقدینگی مواجه هستند که این امر مانع از حرکت بازار شده است. از سویی بازار به دلیل نامشخص بودن برخی از ابهامات، شرایط نامتعادلی را شاهد است. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه برقی شاهد جمع آوری صف فروش ایران ترانسفو بودند. این نماد در چند هفته اخیر در گروه برقی فعالیت قابل ملاحظه‌‌ای را به نمایش گذاشته است. در بازار دیروز ۵/۱میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش ۲/۱میلیارد تومان معامله شد که۳۴ درصد ارزش کل بازار دیروز را به خود اختصاص داد. گروه برقی به همراه دارویی‌ها در ابتدای هفته جاری گروه‌‌های پیشرو بازار به شمار می‌‌‌رفتند که با عرضه‌‌های سنگین از حرکت باز ماندند.

در بازار دیروز در گروه بانکی معامله گران با تشدید صف فروش در نمادهای بانکی مواجه بودند. در معاملات دیروز اکثر نمادهای معاملاتی گروه بانکی روند منفی شدیدی را به نمایش گذاشتند.

در معاملات دیروز معامله گران با انتشار گزارش سایپا و ایران خودرو در گروه خودرویی مواجه بودند که سایپا با کاهش سود خود معادل ۸/۹درصد از توقف نماد بازماند. در همین حال ایران خودرو نیز گزارش خود را منتشر کرد که نشاندهنده تاثیر پذیری گروه خودرو از بحران جهانی و کاهش فروش در بازار داخل است. در همین حال کاهش ارزش یورو نیز البته به عنوان عاملی به کمک گروه خودرو آمده است.

در نماد مخابرات دیروز معامله گران شاهد برگزاری مجمع فوق العاده این شرکت بودند که به تغییر در هیات مدیره شرکت منجر نشد و سهام عدالت با انتخاب صابر فیضی مدیرعامل کنونی مخابرات، مانع از حضور چهره‌‌ای جدید در هیات مدیره شرکت شد. در بازار دیروز نماد معاملاتی «ثمسکن» پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم ۳۰۰ریالی سود نقدی بازگشایی شد که با ریزش شدید قیمت مواجه شد. در گروه پتروشیمی‌‌‌ گزارش‌های منتشره حکایت از نرخ ۱۴۰ تا ۱۷۰ سی اف آر چین برای متانول دارد. این در شرایطی است که نماد پتروشمی ‌‌‌فن‌آوران دیروز نیز در لیست بازگشایی قرار نداشت. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و کم بود که در آن با کنار گذاشتن معاملات ایران ترانسفو ۴/۲میلیارد تومان سهام در بازار داد و ستد شد. شاخص ۶/۱۵واحد افت کرد و به ۸ هزار و ۲۰۰واحد رسید.