واگذاری 375میلیارد سهم دولتی

عکس: مهدی حاجی‌وند

گروه بورس - تعداد ۳۳۵میلیون سهم دولتی در بهمن ماه سالجاری توسط غیردولتی‌ها خریداری شد.

سازمان خصوصی‌سازی به طور وکالتی در بهمن‌ماه گذشته، تعداد ۳۳۵میلیون و ۶۹۵هزارو ۳۴سهم دولتی را به ارزش ۳۷۵میلیاردو ۸۰۸میلیون ریال از طریق بورس و مزایده واگذار کرد.

براساس این گزارش، تعداد ۲۴۹سهم به ارزش ۴۳۹میلیون ریال به وکالت از سوی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران و تعداد ۳۳۰میلیون و ۸۵۱هزارو ۲۴۵سهم به ارزش ۳۴۷میلیاردو ۳۹۴میلیون ریال به وکالت از سوی شرکت مادرتخصصی مخابرات در یازدهمین ماه سالجاری واگذار شد.

تعداد ۴هزارو ۷۵۰سهم به ارزش یک میلیاردو ۳۱۱میلیون ریال و نیز تعداد ۲سهم به ارزش ۱۱میلیون ریال به ترتیب به وکالت از سوی شرکت‌های مادرتخصصی سازمان ملی صنایع پتروشیمی و مدیریت منابع آب ایران به بخش خصوصی فروخته شد. سهم سازمان بنادر و کشتیرانی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در واگذاری‌های دومین ماه از فصل زمستان امسال به ترتیب ۴میلیون و ۸۰۳هزارو ۷۴سهم با ارزش ۲۶میلیاردو ۵۵۶میلیون ریال و ۳۵هزارو ۷۱۴سهم به ارزش ۱۰۴میلیون ریال بوده است.

سهم ۷درصدی کارگران از واگذاری‌های بهمن ماه

همچنین در اجرای مقررات مربوط به واگذاری سهام ترجیحی به کارگران و کارکنان واحدهای مورد واگذاری، تعداد ۴میلیون و ۸۳۹هزارو ۳۹سهم به ارزش ۲۷میلیاردو ۱۰۳میلیون ریال در قالب واگذاری سهام واحدهای تولیدی به ۱۵۹۷نفر از کارمندان و کارگران واگذار شده است که به لحاظ تعداد و ارزش سهام واگذار شده در بهمن ماه به ترتیب ۴/۱ و ۲/۷درصد کل واگذاری‌ها را به خود اختصاص داده است.

شرکت سردخانه استقلال با واگذاری ۲۴۹سهم ترجیحی به ارزش ۴۳۹میلیون ریال به ۵۲نفر، شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی وحدت با واگذاری ۲سهم ترجیحی به ارزش ۴میلیون ریال به ۱۰نفر؛ شرکت ملی صنایع مس ایران با واگذاری ۳۵هزارو ۷۱۴سهم ترجیحی به ارزش ۱۰۴میلیون ریال به یک نفر و تایدواتر خاورمیانه با واگذاری ۴میلیون و ۳هزارو ۷۴سهم ترجحی به ارزش ۲۶میلیاردو ۵۵۷میلیون ریال به ۱۵۳۴نفر از کارکنان و کارگران زیرمجموعه خود در سهم ۷درصدی کارگران و کارمندان در واگذاری‌های بهمن‌ماه سهیم بوده‌اند.

انجام ۹۹درصد واگذاری‌ها از طریق بورس

از میان تعداد سهام خصوصی شده در بهمن ماه سالجاری، ۳۳۵میلیون و ۶۹۰هزارو ۳۳سهم به ارزش ۳۷۴میلیاردو ۵۴میلیون ریال از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شده که به لحاظ تعداد و ارزش سهام واگذار شده به ترتیب ۹۹/۹۹ و ۶/۹۹درصد کل واگذاری‌ها را به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش، این میزان سهام متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های مادرتخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی و مخابرات است که از طریق بورس در دومین ماه از فصل زمستان فروخته شده است.

همچنین از میان ۳۳۵میلیون سهم واگذار شده در مدت زمان یاد شده، تعداد ۵هزارو یک سهم به ارزش یک میلیاردو ۷۵۴میلیون ریال نیز از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شد.

افت ۹۷درصدی خصوصی‌سازی در مقایسه با بهمن ۸۶

درآمد ناشی از خصوصی‌سازی سهام شرکت‌های دولتی از ۱۳هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ۸۶ با ۳۷۵میلیارد ریال در مدت مشابه سال جاری کاهش یافته است.

براساس این گزارش در یازدهمین ماه سال جاری تعداد ۳۳۵میلیون و ۶۹۵هزارو ۳۴سهم دولتی به ارزش ۳۷۵میلیاردو ۸۰۸میلیون ریال از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های مادرتخصصی واگذار شد که نسبت به مدت مشابه در سال ۸۶، از نظر تعداد و ارزش سهام واگذار شده به ترتیب از کاهش ۸/۸۶ و ۲/۹۷درصدی برخوردار بوده است. براساس این گزارش، در بهمن ماه سال ۸۶ تعداد ۲میلیاردو ۵۲۷میلیون و ۴۳۳هزارو ۳۰۱سهم به ارزش ۱۳هزارو ۱۳۵میلیاردو ۶۹میلیون ریال توسط غیردولتی‌ها خریداری شده است.