مهر - معاون سازمان خصوصی سازی از تصویب آئین نامه واگذاری سهام به روش مذاکره و تشکیل کمیته تخصصی آن خبر داد و گفت: در صورت ابلاغ این آئین نامه، از روش مذاکره در واگذاری برخی شرکت‌‌های دولتی استفاده می‌‌‌شود. اسماعیل غلامی با بیان اینکه تاکنون واگذاری سهام به روش مذاکره‌‌ای صورت نگرفته است، افزود: آئین نامه واگذاری سهام به روش مذاکره‌‌ای به تصویب رسیده و کمیته‌‌ای تخصصی نیز در این راستا تشکیل شده است.

معاون سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه اگر این آئین نامه ابلاغ شود، قطعا واگذاری به روش مذاکره نیز خواهیم داشت، تصریح کرد: البته واگذاری سهام به این روش دارای شرایطی است.

وی افزود: این نوع واگذاری به نحوی نیست که در مرحله اول واگذاری سهام، به روش مذاکره‌‌ای عمل کنیم، بلکه پس از عرضه سهام به صورت مزایده و دوبار آگهی این کار صورت می‌‌‌گیرد.

غلامی‌ ‌‌اضافه کرد: همچنین اگر خریداری برای خرید سهام وجود نداشته باشد و شرکت‌‌ نیز حالت پیمانکاری داشته باشد، می‌‌‌توان از روش مذاکره استفاده کرد.

به گفته معاون سازمان خصوصی سازی، بر اساس آئین نامه واگذاری سهام به روش مذاکره، شرایطی برای این کار در نظر گرفته شده است.

برنامه عرضه‌ها تا پایان سال

همچنین غلامی در گفت‌و‌گو با «فارس» درباره برنامه‌های پیش‌رو برای عرضه سهام شرکت‌های جدید تا پایان سال اظهار داشت: با توجه به عدم رعایت شروط پذیرش بانک تجارت و بیمه البرز، عرضه سهام این دو بنگاه دولتی مشمول اصل ۴۴ تا پایان سال بعید به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه واگذاری این دو بنگاه در سال آینده انجام خواهد شد، ادامه داد: شرکت‌ حفاری شمال از شرکت‌های ارزنده وزارت نفت است که در صورت پذیرش در بورس، ۵ درصد از سهام آن طی روزهای باقی مانده سال عرضه خواهد شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: این شرکت اطلاعات مورد نیاز برای پذیرش را به شرکت بورس ارائه کرده تا در صورت موافقت ، در جلسه هیات پذیرش مطرح شود.

به گفته غلامی، ارزش‌گذاری سهام این شرکت ۲۶۸‌‌میلیارد تومانی با همکاری شرکت تامین سرمایه نوین انجام خواهد شد.

وی در خصوص واگذاری ۵ درصد از سهام ترجیحی بانک ملت به کارکنان نیز خاطر نشان کرد: مراحل مربوط به واگذاری ۶۵۵‌‌میلیون سهم بانک ملت به کارکنان در حال انجام است و ظرف روزهای آینده هر سهم بانک ملت به قیمت ۱۰۲۵ ریال به کارکنان واگذار خواهد شد.