دید سرمایه‌گذاران بورسی مثبت نیست

عکس: نگار متین‌نیا

ایسنا - معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهادهای مختلف در راستای بهتر شدن وضعیت بازار سهام را تشریح کرد.

دکتر سید علی حسینی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام حوزه ناشران گفت: در حوزه بازار اولیه ضوابطی به هیات مدیره پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تصویب بخشی از امور مربوط به عرضه اوراق بهادار، تعریف ابزارهای جدید و انتشار اوراق مشارکت را ناشران از کانال شرکت‌های تامین سرمایه و مشاوران عرضه انجام دهند.

وی با بیان این مطلب که درخواست اوراق مشارکتی را نمی‌پذیریم؛ مگر اینکه از طریق موسسه‌ای که مجوز مشاوره عرضه داشته باشد، ادامه داد: به نوعی بخشی از کارهای قسمت بازار اولیه را خودمان از طریق نهادهای تحت نظارتمان انجام می‌دهیم که ضوابط تهیه شده در دستور کار هیات مدیره قرار دارد. حسینی همچنین تاکید کرد: از ابتدای سال۸۸ همه شرکت‌ها به صورت الکترونیکی اطلاعات می‌دهند.

وی یکی دیگر از کارهای انجام شده از سوی معاونت ناشران را بازنویسی مقدمات نرم‌افزار نظارتی (سمپا) دانست و عنوان کرد: با این کار به نوعی توان سازمان برای نظارت افزایش خواهد یافت. در بازنویسی جدید بسیاری از اطلاعات ردیابی شده و همین امر سازمان را در امر نظارت کمک می‌کند. حسینی با اشاره به شرایط حاکم بر بازار سهام و اینکه در بازار متغیرهای قابل کنترل و غیرقابل کنترل وجود دارند، گفت: به هر حال شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی وضعیت را در بعضی صنایع مبهم کرده است و در برخی دیگر از صنایع حجم فعالیت به نوعی کاهش یافته؛ بنابراین در این میان دیگر نمی‌توان گفت که بورس می‌تواند مشکل را حل کند.

وی تصویب دستورالعمل بازارگردانی را جزو پیشنهادهای سازمان بورس به مرجع تصمیم‌گیری دولت در راستای بخش قابل کنترل در بازار عنوان کرد و گفت: سازمان این پیشنهاد را ارائه داده است؛ اما اصل ماجرا خارج از بورس است.

معاون سازمان بورس حاکم بودن کاهش فعالیت‌های اقتصادی را مختص بورس ندانست و ادامه داد: در تمام بازارها خیلی وضعیت مناسبی نداریم؛ به نوعی در کاهش فعالیت هستیم؛ اما در بورس منتظر رونق فعالیت‌ها بوده و معتقدیم که این رونق به بورس باز می‌گردد.

به گفته وی، پیشنهادهایی برای بازار سهام در بلندمدت به مرکز تصمیم ‌گیری داده شده که با این وجود بعضی از صنایع وضعیت آن‌ها بهتر خواهد شد.

حسینی در ادامه در پاسخ به خروج سهامداران از بازار و تمهیدات اساسی در این زمینه گفت: بازار دارای افت و خیز است؛ بنابراین نمی‌توان مقطع کوتاه را در نظر گرفت؛ اما به طور کلی سهامداران دید مثبتی ندارند.