برنامه‌های ایران خودرو برای افزایش بهره‌برداری از دارایی‌ها

گروه بورس- مدیران ارشد ایران خودرو می‌گویند: در آینده نه چندان دور با اصلاح قیمت خودرو، وضعیت درآمد حاصل از فروش شرکت تغییر خواهد کرد. تحریریه «دنیای اقتصاد» به تازگی، میهمان مدیران شرکت ایران خودرو بوده و از نزدیک با فعالیت عملیاتی این شرکت خودروساز آشنا شد. در حاشیه این بازدید، دکتر منوچهر منطقی و دکتر علی شیخی مدیرعامل سرمایه‌گذاری سمند طی نشستی آخرین وضعیت سهام این شرکت را مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر «منوچهر منطقی» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوالی درباره دلایل نحوه اقبال بازار نسبت به سهام ایران خودرو گفت: به طور کلی بازار سهام کشور نسبت به سهام گروه خودرویی اقبال چندانی ندارد و با وجود اینکه نسبت «P/E» این گروه پایین است، به دلایل مختلف به آن توجه نمی‌کند.

اما در رابطه با ایران خودرو باید عنوان شود که بخش اعظم سرمایه‌گذاری‌های کلان برای اجرای طرح‌های توسعه، هم اکنون انجام شده و اکنون زمان بهره‌برداری آن است.

منطقی افزود: به دلیل آثار مثبت اجرای طرح‌های توسعه، باید نگاه بلند مدتی به این سهم داشت. ایران خودرو از این به بعد به دنبال افزایش کارآیی پرتفوی کالایی و سبد محصولات خود است و دیگر به دنبال سرمایه‌گذاری انبوه نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم به دنبال گرفتن مجوزی برای کنترل قیمت‌های بازار هستیم. قیمت‌های تعهدی محصولات ما مربوط به سال ۸۳ است که تا به حال هم تغییر پیدا نکرده و ما به دنبال اصلاح این قیمت در هفته جاری هستیم.

وی تصریح کرد: هدف ما در اختیار گرفتن یک ابزار مالی است که علاوه بر مدیریت نقدینگی، بالا بردن سود و کاهش قیمت محصول را نیز در بر داشته باشد. از سوی دیگر شیخی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سمند که به تازگی سرپرستی امور مجامع و سهام ایران‌خودرو را نیز بر عهده گرفته، در این جلسه حضور داشت.

وی نیز در پاسخ به سوالی افزود: سهم ایران‌خودرو به دلایل درون و برون شرکتی، روند رو به رشدی را طی نکرده است. وی اضافه کرد: عواملی که باعث افزایش خروج نقدینگی از شرکت شد شامل افزایش نرخ ارز و خریدهای یورویی، رشد هزینه داخلی، خریدهای نقدی از داخل و خارج و عدم تطابق رشد هزینه‌ها در انعکاس قیمت فروش خودرو بود.

شیخی ادامه داد: این عوامل بار مالی زیادی را به مجموعه تحمیل کرد، در مجموع باعث خروج بخش زیادی نقدینگی از شرکت شد. افزایش سرمایه‌هایی هم که شرکت برای طرح‌های توسعه و جبران کمبود نقدینگی خود انجام داده تا به حال کمتر از مقدار مورد نیاز بوده است. وی تاکید کرد: متاسفانه مشارکت از ناحیه سهامداران حقیقی و حقوقی هم بسیار کم بوده است. طبیعی است زمانی که نتوانیم از طریق افزایش سرمایه یا بورس، منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم، باید به سوی استفاده از منابع بانکی برویم که، البته بهره‌گیری از این راهکار هم هزینه‌های مالی خود را به دنبال دارد. در چنین شرایطی وقتی سهامداران حقیقی و حقوقی صرفا به هزینه‌های مالی بالای ناشی از تامین مالی، جاذبه سایر صنایع و محدودیت در واقعی کردن قیمت خودرو شرکت نگاه می‌کنند، در کل باعث کاهش تمایل‌ به نگهداری سهم می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی سهامداران دید کوتاه‌مدت داشته باشند، برنامه‌های آتی و طرح‌های در دست اجرا با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

حقوقی‌‌ها از سهم حمایت نمی‌کنند...

شیخی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص دلایل ادامه بازارگردانی‌های سهام ایران‌خودرو گفت: به عقیده من شرکت سرمایه‌گذاری سمند که بازارگردانی سهم را انجام می‌دهد، به شکل ضعیف کار نکرده است، وقتی سهامداران حقوقی به‌رغم تاثیر زیاد سهم در پرتفوی آنها، کمترین مشارکت را در حوزه قیمت سهم دارند، ما به عنوان یک سهامدار نمی‌توانیم به تنهایی تمام مسائل بازار را به یدک بکشیم.

در حال محاسبه ارزش «برند»...

در ادامه این جلسه، دکتر منطقی در مورد میزان سودآوری فعالیت‌های بین‌المللی ایران‌خودرو گفت: این روزها در حال مذاکره از طریق چند مرجع معتبر

برای محاسبه ارزش «برند» شرکت هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رقم واقعی برند گفت: از آنجا که هنوز محاسبات تکمیل نشده، نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم؛ ولی تا به حال به عدد جالبی رسیده‌ایم.

انجام عملیات مالی در دستان ما

منطقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اصلاح ساختار مالی در گروه اشاره کرد و گفت: به دنبال برنامه‌ریزی جدید برای اصلاح ساختار مالی و تخصیص بهینه منابع به منظور اصلاح هزینه‌های عملیاتی و غیر عملیاتی در سال‌جاری هستیم که در کنترل هزینه‌ها و سودآوری شرکت بسیار موثر است.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها شاید وقتی دیگر

شیخی هم در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه شرکت برای تجدید ارزیابی دارایی و رقم ارزش جاری سهام ایران‌خودرو گفت: در ابتدا باید آثار تجدید ارزیابی اعم از مالیات، نرخ استهلاک و... را ببینیم و بعد تصمیم‌گیری‌های لازم را در این زمینه اتخاذ کنیم.

سهام بانک پارسیان را نمی‌فروشیم

وی در جواب سوال یکی دیگر از حاضران درباره برنامه فروش سهام بانک پارسیان گفت: ارزش سهام مدیریتی، در بانک پارسیان در حدود ارزش جاری سهام ایران‌خودرو است و این امر نکته‌ای است که سهامداران باید بسیار به آن توجه کنند.

وی تصریح کرد: فعلا قصد واگذاری یا فروش بخشی از سهام بانک پارسیان را نداریم.