گروه بورس- مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه از ارائه گزارش سه ماهه این شرکت با تعدیل مثبت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، مهندس سیف‌الهی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: پیش‌بینی سود هر سهم امسال در بودجه ارائه شده به سازمان بنادر ۱۷۷۵ ریال بوده است که براساس عملکرد سه ماهه ما به تعدیل مثبت برای سود هر سهم رسیده‌ایم.

وی در آستانه برگزاری مجمع سالانه تایدواتر اظهار داشت: در سال ۸۶ تایدواتر با دو تعدیل مثبت همراه بود که نشان‌دهنده رشد عملکرد شرکت بوده است و امیدواریم در پایان سال‌جاری نیز این روند رشد ادامه یابد.مدیرعامل تایدواتر خاطرنشان کرد:‌ درآمد حاصل از عملیات و ارائه خدمات تایدواتر طی سال ۸۶ به دوهزارو ۶۴۱ میلیاردو ۹۲۰ میلیون ریال رسید که شاهد ۶۸ درصد رشد بود. به این ترتیب سود خالص پس از کسر مالیات شرکت نیز با رشد ۵۰ درصد به رقم ۴۷۰ میلیاردو ۳۵۷ میلیون ریال رسید.

همچنین سود هر سهم شرکت تایدواتر طی سال ۸۶ با ۵۰ درصد افزایش در مقایسه با سال قبل همراه بود.

مدیرعامل تایدواتر افزود: طی سال ۸۶ بخش‌های مختلف عملکرد تایدواتر رشد داشته است. عملیات کانتینری ۱۷درصد، عملیات کالای فله کشتی‌ها ۶درصد و عملیات جنرال کارگو کشتی‌ها بیش از ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

تناژ کل عملیات تایدواتر در بنادر کشور طی سال ۸۶ به ۲۲ میلیون و ۲۱۴ هزار تن رسید که ۱۷ درصد افزایش به همراه داشت. همچنین درصد سهم عملیات تایدواتر از کل عملیات کشور طی سال‌جاری به ۳۵ درصد رسید که چهاردرصد رشد را شاهد بود.

مهندس سیف‌اللهی خاطرنشان کرد:‌با سیاست‌گذاری‌هایی که در صنعت حمل‌و‌نقل کشور وجود دارد و ما نیز از آن تابعیت می‌کنیم، درصدد هستیم تا جمع عملیات کشتی‌‌های فیدر خود را کاهش دهیم. به این ترتیب با بزرگ شدن مقیاس و اندازه کشتی‌هایی که در اختیار گرفته‌ایم، می‌توانیم به سود بیشتری برسیم و از سوی دیگر خواهیم توانست به صورت مستقیم در کشورهای مختلف عملیات کانتینری را انجام دهیم. وی یادآور شد: عملیات کشتی‌‌های کوچک بیشتر از کشورهای خلیج‌فارس صورت می‌گرفت که با کاهش ۴درصدی حجم عملیات کشتی‌های فیدر از کل عملیات کانتینر به سمت توسعه فعالیت‌های تایدواتر حرکت می‌کنیم. این اتفاق درپی بازاریابی خوب و نیز بهره‌وری بهتر از تجهیزات صورت گرفته است.

مهندس سیف‌اللهی میزان کل عملیات لایروبی تاید واتر را طی سال ۸۶ با ۴۶ درصد افزایش ذکر کرد و تاکید کرد: میزان کل عملیات لایروبی شرکت تاید واتر طی سال ۸۶ به سه هزار و ۶۵۷ متر مکعب رسیده است.مدیر عامل تاید واتر گفت: مجموع تعداد کشتی‌هایی که در بنادر کشور طی سال ۸۶ خدمات دریایی دریافت کرده‌اند، با رشد سه درصدی همراه بوده است و به ۴۸۷۲ فروند در این سال رسید.

وی درباره فعالیت‌های عمده سال ۸۶ گفت: بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی با ظرفیت ۵/۱ میلیون در سال که کل ظرفیت را به سه میلیون ظرفیت رسانید.

به این ترتیب بزرگ‌ترین کشتی‌های دنیا را می‌توان در این بنادر پذیرا بود.

همچنین تکمیل و بهره‌برداری از ترمینال ۱۰ هکتاری بندر امام خمینی از دیگر اقدامات ما بود. بهره‌گیری از این ترمینال توانست ناحیه خوزستان شرکت تایدواتر را در یک موقعیت مناسب قرار دهد.

همچنین طی سال ۸۶ برای اولین بار توانستیم تزانزیت آلومینیوم تولیدی کشور تاجیکستان را از ایران باز کنیم. صادرات آلومینیوم در این کشور از دریای سیاه و مدیترانه انجام می‌شود. ما تلاش کردیم محصولات آنها را از مسیر ایران و بندر عباس به طور منظم باز کنیم. به این ترتیب ماهانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تن از مسیر ایران حمل می‌شود.

وی در ادامه داد: فعالیت دیگر ارتقای نرم‌افزار ترمینال کانتینر بود که کل خدمات کانتینری را این سیستم تحت کنترل دارد و اطلاعات به روزی را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد.

همچنین در سال گذشته توانستیم در مناقصه طراحی نرم‌افزار کالاهای غیر کانتینری برنده شویم که ۵/۱ میلیارد تومان قیمت دارد و در سه بندر به طور آ‌زمایشی در حال کار است.

با در نظر گرفتن این دو نرم‌افزای در برنامه‌های سال‌جاری یک نرم‌افزار جدید را طراحی خواهیم کرد که امکان ردیابی کالاها را فراهم کند.

مدیر عامل تایدواتر با تشریح برنامه‌های امسال گفت: در سال جدید عقد قرارداد بلند مدت ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی که الان ۱۶ سال است که سالانه قرار داد می‌بندیم را پیگیری خواهیم کرد. همچنین عقد قرارداد بلند مدت سرمایه‌گذاری در بندر امام که ترمینال اصلی غلا‌ت است در دست اقدام داریم.

به این ترتیب کل ترمینال غلات بندر امام را در اختیار خواهیم داشت و پیش‌بینی چند سرمایه‌گذاری در این بندر داریم. از دیگر برنامه‌های تایدواتر در سال جاری عقد قرارداد آلومینات و صادرات شمش آلومینیوم کشور تاجیکستان است. موافقت‌نامه‌ای امضا شده است که در حال ثبت شرکتی با ۵۱ درصد تعلق به تایدواتر هستیم و مسوولیت سرمایه‌گذاری در ترمینال واردات در بندر شهید رجایی را خواهیم داشت.

مهندس سیف‌اللهی همچنین از امضای موافقت‌نامه به منظور گشایش مسیر ترانزیت روسیه به ایران خبر داد و افزود: بندر امیرآباد تجهیزات لازم در این خصوص را دارد و طی سه هفته آینده هیات روسی برای عقد قرارداد تجهیز اسکله‌های روسیه به ایران خواهند آمد. وی درخصوص عرضه سهام تایدواتر گفت: سه شرکت خارجی و نیز چند شرکت داخلی برای خرید سهام تمایل دارند که باید دید سهام تایدواتر در چه شرایطی عرضه خواهد شد، اما پیش‌بینی ما این است که هر سهم این شرکت به قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر سهم به فروش خواهد رسید.وی در پاسخ به این سوال که گمرک تایدواتر را عامل رسوب کالا در بنادر دانسته است، گفت: تایدواتر اولین شرکتی بود که در زمینه رسوب کالا در بنادر هشدار داده است و این اظهارات ناشی از عدم اشراف به بحث حمل و نقل است. وی تاکید کرد: از لحظه‌ای که صاحب کالا اعلام کند که بارش رامی‌خواهد ما ظرف مدت ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت عملیات مربوطه را انجام می‌دهیم. این در حالی است که بحث رسوب کالاها به مدت ۳۰ تا ۴۵ روز را در بنادر شاهد هستیم که به دلایلی مانند عدم پرداخت مابه‌التفاوت LCها، خرید بیشتر از مورد نیاز داخل، شرایط بانکی و تحریم‌ها یا کاهش قیمت‌ها در داخل اتفاق افتاده است که برای واردکننده تخلیه کالاها به صرف نیست.