گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: اکنون بیش از دو ماه از آخرین معامله سهام سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در بورس تهران می‌گذرد و نماد معاملاتی «وصندوق» جهت دریافت اطلاعات مالی جدید کماکان متوقف است. در این میان، شنیده‌ها علت توقف نماد را عدم تحقق درآمد فروش ۱۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری‌ها (۱۳۸ ریال به ازای هر سهم) می‌دانند؛ درآمدی که گویا قرار بود از محل فروش سهام ایران‌خودرو برای «وصندوق» محقق شود. تحولات مزبور بهانه‌ای شد تا در «گفت و شنود» پیش‌رو نزد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری برویم. وی ضمن ابراز امیدواری برای بازگشایی نماد سهم در آینده نزدیک، آخرین وضعیت این هلدینگ بزرگ بورس تهران و برنامه ورود زیرمجموعه‌ها به بازار سرمایه را تشریح کرده است.

سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی را در بورس تهران به عنوان هلدینگ پتروشیمی می‌شناسند. نظر شما در این مورد چیست و آخرین برآورد کارشناسی از خالص ارزش دارایی‌های شرکت چقدر است؟

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری دارای سبد سهام متنوعی است. با توجه به سهام شرکت‌هایی که در پرتفولیوی «وصندوق» از صنایع مختلف حضور دارند، اطلاق نام «هلدینگ پتروشیمی» به این شرکت مناسب نیست. البته بخش عمده‌ای از سبد سهام این شرکت را سهام مربوط به شرکت‌های پتروشیمی تشکیل می‌دهد که میزان آن در کل پرتفولیوی شرکت در حدود ۳۵ درصد است. به طور کلی این شرکت، سهام شرکت‌های بانک، بیمه، نفت و گاز، کانی‌های غیرفلزی، خودرو و ... را دارا است. با توجه به وزن قابل تأمل شرکت‌های غیر بورسی در پرتفولیوی صندوق و به دلیل عدم داد و ستد سهام این شرکت‌ها در بازاری فعال، تعیین خالص ارزش روز دارایی‌های صندوق در حال حاضر امکان‌پذیر نبوده و هر رقمی اعلام شود قابل اتکا نیست. اما با توجه به شرکت‌های موجود در سبد سهام که به دلیل وضعیت سودآوری مطلوب از ارزش بالایی برخوردار هستند، آنچه مشخص است، ارزش روز دارایی‌های این شرکت در خارج بورس به مراتب بالاتر از بهای تمام شده آن است.

نماد صندوق بازنشستگی چندین ماه است که به علت تعدیل پیش‌بینی سود متوقف است. در صورت امکان دلایل توقف نماد و آخرین وضعیت آن و زمان بازگشایی را توضیح دهید.

با توجه به مذاکرات متعدد صورت پذیرفته با بورس، منتظر هستیم هرچه سریع‌تر نماد شرکت بازگشایی شود.

در زمان اوج سهام صندوق بازنشستگی در فصل بهار شایعه ورود زیرمجموعه‌ها به فرابورس جدی بود. اکنون با گذشت شش ماه از آن زمان هیچ شرکتی به فرابورس وارد نشده است. توضیح شما در این مورد و برنامه صندوق بازنشستگی برای ورود زیرمجموعه‌ها به بازار سرمایه چیست؟

بحث ورود زیرمجموعه‌های شرکت به بازار سرمایه موضوعی است که به صورت جدی پیگیری می‌شود. در حال حاضر، عملیات ارزش‌گذاری سهام شرکت نفت پاسارگاد به اتمام رسیده و در حال بررسی عرضه سهام این شرکت در بازار بورس یا فرابورس هستیم که جلساتی هم با مسوولان بورس از این بابت برگزار شده تا پس از نهایی شدن فرآیند، عرضه سهام صورت پذیرد. همچنین، این شرکت به عنوان سهامدار بیمه ملت و با توجه به تکلیف مجمع آن شرکت، در خصوص عرضه سهام بیمه ملت در بورس، در حال پیگیری موضوع بوده و مقاومت‌هایی داخلی شرکت بیمه ملت مانع تصمیم ما نشده است. با توجه به مکاتبه‌های صورت گرفته، اجماع سهامداران و نظر مساعد آنان و هیأت مدیره محترم آن شرکت، تصمیم برای ورود بیمه ملت به بورس جدی است. همچنین تفاهم اولیه با دیگر سهامداران شرکت نفت ایرانول انجام شده و منتظر عقد قرارداد ارزش‌گذاری سهام این شرکت برای آغاز فرآیند ورود به بورس هستیم.

در دو سال قبل برنامه افزایش سرمایه شرکت از ۴۸۰ به ۹۶۰ میلیارد تومان مطرح بود که یک مرحله آن تا سقف ۷۲۰ میلیارد تومان اجرایی شده است. برنامه افزایش سرمایه آتی شرکت چیست؟

این شرکت برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی از مبلغ ۷هزار و ۲۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۴ هزار و ۴۰۰میلیون ریال را در دستور کار دارد که طرح توجیهی آن تهیه و به منظور اعلام نظر در اختیار بازرس قانونی قرار داده شده تا پس از اخذ جواب قبولی و هماهنگی با سهامدار عمده نسبت به دریافت مجوز از بورس و برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تصویب آن اقدام شود.

سهام صندوق بازنشستگی پس از سال‌ها ثبات در قیمت زیر ۲۰۰ تومان، اوایل سال ۹۰ با یک سنت‌شکنی یکباره رشد صد درصدی را تجربه کرد، اما پس از آن با اصلاح قیمت ۳۰ درصدی نسبتا تندی مواجه شد. توجیه این فراز و نشیب در سهام این شرکت از نظر شما چیست؟

بخشی از افزایش قیمت مزبور ناشی از سفته‌بازی و بخشی نیز به دلیل جو حاکم بر بازار سرمایه بوده است. ضمن آنکه به دلیل عدم وجود برنامه‌ای برای حمایت از این سهم، نوسان قیمتی بالایی در «وصندوق» مشاهده شد. خوشبختانه از زمان تصدی مدیریت جدید سعی شده، حمایت‌های لازم از سهم صورت گرفته و تا حدودی به شایعات و نوسان‌های غیرعادی ناشی از عملکرد سفته‌بازان که باعث آسیب به سهامداران خرد می‌شود نیز خاتمه داده شود. لازم به ذکر است هرگونه اطلاعات در خصوص تصمیمات مدیریت، توسط مسوولان شرکت و از طریق مصاحبه و اطلاع‌رسانی با جراید و سایت‌های معتبر در اختیار بازار قرار خواهد گرفت و به طور اکید به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود، به شایعات بی‌اساس در مورد این سهم توجه نکنند.

برخی معتقدند سهامدار عمده صندوق، از حداقل فعالیت و حمایت از سهام خود در بازار سرمایه برخوردار است. دیدگاه شما در مورد فعالیت سهامدار عمده «وصندوق» در بازار در راستای تامین منافع سهامداران چیست؟

این برداشت به دلیل عدم آشنایی با رسالت سهامدار عمده «وصندوق» است. برای صندوق بازنشستگی کشوری طبق اساسنامه مصوب، وظایف خاصی تعریف شده است. حمایت از سهام «وصندوق» توسط خود شرکت و مدیریت آن انجام می‌شود تا در نوسانات بازار، سهامداران خرد دچار زیان نشده و همیشه سهم «وصندوق» را به عنوان یک سرمایه‌گذاری با بازده مناسب و مطمئن بنگرند.

چشم‌انداز سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در سال آینده را چگونه می‌بینید؟ توصیه شما به سهامداران شرکت چیست؟

سود سال آتی طبق گزارش ارائه شده به بورس که در سایت کدال درج می‌شود، اعلام می‌گردد. در صورت تعدیل سود، اطلاع‌رسانی از مجاری لازم صورت خواهد گرفت. همچنین با توجه به نهایی شدن تدوین برنامه استراتژیک شرکت برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های با بازده مناسب، به سهامداران توصیه می‌شود سهام این شرکت را به طور حتم به عنوان یک دارایی ارزنده با ریسک اندک در سبد سهام خود نگهداری کنند.