گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شروع ضعیفی را در آغاز هفته رقم زد و شاخص با عقب نشینی ۱۷۳واحدی به رقم ۲۵هزار و ۲۹۸ واحد رسید.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد رقم خوردن بازار ضعیف در آغاز معاملات بودند که برداشت‌های متفاوتی از دلیل ضعف بازار در میان معامله‌گران وجود داشت. برخی از معامله‌گران ضعف بازار دیروز را ناشی از رشد بازار در هفته گذشته و تلاش معامله‌گران کوتاه مدت برای شناسایی سود ارزیابی می‌کردند، در مقابل برخی نیز نزدیکی ماه مبارک رمضان و عدم حضور قوی معامله‌گران حقوقی را در بازار دلیل افت دیروز ارزیابی کرده و همچنان رشد بازار را در گرو حضور پررنگ‌تر مشتریان حقوقی در بازار ارزیابی می‌کنند. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان موثر بر بازار شاهد ادامه اظهار نظرها در مورد معرفی ۴کاندیدای وزارت از سوی رییس‌جمهور بودند که در این بخش بازار به ویژه به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت توجه دارد. در بازار دیروز نیز نمادهای تجهیزاتی به خصوص صدرا که زمانی رستم قاسمی ریاست هیات مدیره آن را برعهده داشت با صف خرید همراه بودند. در معاملات دیروز در گروه مخابراتی معامله‌گران شاهد اظهارات عضو کمیسیون صنایع مجلس بودند. حسین گروسی دیروز گفت : وزیر ارتباطات در جلسه اخیر کمیسیون صنایع، از ورود BTS ۸۰۰ اپراتور سوم به کشور، نصب ۵۰ BTS و قول واگذاری سیم‌کارت‌ تا یکی دو ماه آینده از سوی مسوولان تامین ‌تله‌کام، خبر داد.در گروه فلزی دیروز معامله‌گران به‌رغم قیمت‌های بالای فلزات در آخرین معاملات بورس فلزات لندن شاهد معاملات ضعیفی بودند که در اکثر موارد با کاهش قیمت همراه شد. در این گروه مدیرعامل شرکت فولادخوزستان گفت: شرکت فولادخوزستان در ۴ ماهه نخست امسال، رشد ۲۰ درصدی را در تولید شمش نسبت به مدت مشابه سال ۸۹ تجربه کرد.

عبدالمجید شریفی افزود: این شرکت تا پایان تیر امسال، یک میلیون و۱۵۱ هزار و ۲۳۰ تن شمش تولید کرد که ۱۴ درصد بیش از اهداف تعیین شده کارخانه است. وی افزود: شرکت فولاد خوزستان در سال جهاد اقتصادی ۲۵ روز زودتر از سال ۸۹، در روز سوم شعبان به تولید یک میلیون تن دست یافت.

مدیرعامل شرکت فولادخوزستان خاطرنشان کرد: این شرکت، در تیرماه امسال به دلیل اتخاذ تدابیر مناسب در تامین مواد و انرژی، ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ تن شمش فولاد تولید کرده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

در گروه سیمانی، شرکت‌های این گروه با فشارهای مالی ناشی از قطع تسهیلات مازوت مواجه شده‌اند. به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور دولت تسهیلات مربوط به خرید مازوت کارخانه‌های سیمان را از اول مرداد ماه قطع کرده، که تصمیم افزایش نرخ‌های حامل‌های انرژی حدود ۳۱ درصد قیمت متوسط صنعت سیمان را به صورت مستقیم و ۱۳ درصد هم بطور غیر مستقیم افزایش داده است. این در حالی است که مجوز افزایش نرخی که گرفتیم پوشش هزینه‌هایی که در صنعت سیمان افزایش پیدا کرده است را نمی‌دهد.

در گروه خودرویی دیروز جو ضعیف بازار بیشترین تاثیر را در این گروه به نمایش گذاشت جایی که دیروز برخی از سایت‌ها وضعیت مالی سایپا را مورد توجه قرار دادند. در همین حال آمارهای منتشره از وضعیت تولیدات سایپا دیزل در بهار امسال نشان‌دهنده افت چشمگیر تولیدات این شرکت است. در گروه شیمیایی صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت سرانجام در سومین عرضه بلوک ۸/۱۱درصدی تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی، این سهام را به قیمت پایه ۷۵۰ریال به ازای هر سهم به پلی اکریل ایران سهامدار عمده این شرکت واگذار کرد.در گروه برقی دیروز عرضه حق تقدم‌های ایران ترانسفو از سوی زیمنس ادامه یافت.در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود در آن شاخص کل ۱۷۳واحد افت کرد و به ۲۵هزار و ۲۹۸ واحد رسید. ارزش معاملات هم با توجه به سهم ۵۵/۱۷درصدی معامله ۹۵/۱۲میلیون سهم ایران ترانسفو به ۶/۳۵میلیارد تومان رسید. از ۲۲۲نمادی که دیروز روی تابلو رفتند، ۱۴۶نماد با کاهش قیمت و ۷۳نماد با رشد ارزش معامله شدند.