برنامه‌های معاون جدید ناشران بورس اعلام شد

فارس- معاون جدید ناشران و امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار برنامه‌های خود را برای این معاونت اعلام کرد. علی سنگینیان که به تازگی از سوی مدیرعامل شرکت بورس به سمت معاون ناشران و امور اعضای منصوب شده، پیش از این مدیر تالار منطقه‌ای کیش و سپس معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس بود که بعد از استعفای سه هفته پیش محمدرضا رستمی جانشین وی در معاونت ناشران و امور اعضا بورس اوراق بهادار شد.

۱۵ اوراق مشارکت و ۲ اوراق اجاره در راه بورس

وی در گفت‌وگویی برنامه‌ها و اهداف مدنظر تعریف شده خود را اعلام کرد و گفت: با توجه به اهمیت ویژه تامین مالی که مورد توجه دولت و همه مسوولان بازار سرمایه است، بورس اوراق بهادار علاوه بر انجام معاملات سهام، به شرکت‌ها کمک خواهد کرد تا از طرق گوناگون و با استفاده از ابزارهای نوین اقدام به تامین مالی کنند.

وی افزود: بر همین اساس عمده فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت ناشران بر روی تامین مالی بنگاه‌ها است که در این حوزه چندان فعال نبودیم. در این مسیر ضمن آموزش به ناشران، کمک خواهد شد تا مدیران شرکت‌های بورسی فرآیند اجرای انتشار اوراق بدهی مانند اوراق اجاره و اوراق مشارکت را با سرعت و دقت مناسبی طی کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: علاوه بر این نسبت به راه‌‌اندازی بازارهای اوراق اجاره و اوراق مشارکت و برای انجام معاملات ثانویه در بورس اقدام خواهد شد. در این میان هر چند پیش از این معاملات اوراق مشارکت وجود داشت، اما این ابزار چندان فعال نبود. در این رابطه برنامه ‌‌پذیرش ۱۵ اوراق مشارکت و ۲ اوراق اجاره مدنظر است.

بازاریابی برای ورود شرکت‌های خصوصی به بورس

سنگینیان با اشاره به برگزاری دو همایش که تاکنون تشکیل شده در خصوص چگونگی تامین مالی و استفاده بنگاه‌ها از مزیت‌های بازار سرمایه توضیح داد: همچنین یکی از برنامه‌هایی که پیاده خواهد شد بازاریابی برای پذیرش شرکت‌های جدید است تا علاوه بر حضور شرکت‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی هم با برخورداری از آموزش و آشنایی با مزیت‌های حضور در بازار سرمایه، در بورس اوراق بهادار پذیرش شوند.

وی افزود: بر این اساس پیگیری‌های جدی و همه جانبه‌ای در حوزه بازاریابی خواهد شد، چرا که سیاست دولت، فعال‌تر کردن نقش بازار سرمایه و حرکت تامین منابع مالی از بانک‌ها به بازار سرمایه است.

وی در برابر این سوال که برای تحقق هدف پذیرش ۱۵ شرکت جدید در سال جاری با توجه به گذشت بیش از ۴ ماه از سال چه برنامه‌ای دارد؟ توضیح داد: این هدف یکی از برنامه‌های اصلی بورس اوراق بهادار است که در بودجه سال جاری آمده است و تاکنون شرکت‌هایی مانند حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس و کشتیرانی والفجر پذیرش شده‌اند، اما عرضه سهامی نداشته‌اند.

به گفته وی، در این بخش سعی خواهد شد که پذیرش ۱۵ شرکت در سال جاری عملی شود.

آنلاین تریدینگ گسترش می‌یابد

سنگینان به حوزه امور اعضای این معاونت که مربوط به کارگزاران بورس اوراق بهادار است اشاره کرد و گفت: با توجه به عملیاتی شدن معاملات آنلاین، یکی از برنامه‌های مد نظر استفاده از روش‌های کارآمدتر برای اجرا و توسعه و نظارت بر این حوزه است.

این معاون بورس اوراق بهادار ادامه داد: در بخش ناشران هم که وظایف نظارتی از طرف سازمان بورس اعمال می‌شود، برنامه‌های آموزشی و کمک به شرکت‌ها برای رفع تنگناها و استفاده از فرصت‌های مالی بازار سرمایه پیاده خواهد شد.

سنگینیان در واکنش به این پرسش که با توجه به پایین بودن درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی آیا برای افزایش این متغیر برنامه‌ای دارد یا خیر؟ پاسخ داد: بله. این موضوع یکی از برنامه‌هایی است که با توجه به معافیت‌های مالیاتی و مصوبه بورس مبنی بر الزام شرکت‌ها به رعایت درصد سهام شناور آزاد تعیین شده، پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: این مقوله همواره در دستور کار بورس اوراق بهادار بوده اما به دلیل محدودیت‌های سهامداران عمده مانند سهامداران خانوادگی، حفظ کرسی‌های هیات مدیره، حضور نهادهای مالی در ترکیب سهامداری یا در وثیقه بودن سهام، فرآیند سختی است که به برگزاری جلسات جداگانه با هر یک از شرکت‌ها و مالکان اصلی نیاز است، اما در این زمینه پیگیری‌های لازم خواهد شد تا تعهدات ارائه شده سهامداران عمده عملی شود.