گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از سه روز رشد قیمت‌ها دیروز شاهد عرضه‌های سنگینی بود که این عرضه‌ها اکثر صف‌های خرید را از میان برد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به چند روز رشد بازار، انتظار برای افزایش عرضه‌ها وجود داشت. این امر موجب شد تا با شروع بازار اکثر صف‌های خرید با عرضه‌های سنگین مواجه شوند. از دیدگاه کارشناسان این روند طبیعی عرضه‌ها با افزایش قیمت سهام، محکی برای ارزیابی عمق بازار و امکان تداوم رشد قیمت‌ها به شمار می‌رود. از این رو کارشناسان با دقت روند معاملات و خرید و فروش معامله‌گران را برای ارزیابی امکان رشد قیمتی بیشتر سهام بررسی می‌کنند. آنچه در حال حاضر بیش از موارد دیگر در این بررسی مورد توجه است فعالیت کمتر معامله‌گران حقوقی در بازار است که بیشتر در نقش فروشنده در بازار حاضر هستند .براساس آمار روز شنبه گذشته مشتریان حقوقی تنها ۵۲درصد خرید بازار را صورت داده اند و در روز یکشنبه این سهم به ۹/۳۴درصد کاهش یافته است که این به معنای خرید کمتر حقوقی‌ها و فروش بیشتر این گروه است.

خلا ناشی از فعالیت گسترده حقوقی‌ها سبب می‌شود تا حرکت بازار بر عهده فعالان حقیقی گذاشته شود که این امر به معنای حرکت‌های مواج با ارتفاع کوتاه در بازار است. در همین حال حضور معامله‌گران آنلاین باعث شده است سرعت چرخش بازار نیز افزایش یابد.کارشناسان خروج از شرایط کنونی بازار را نیازمند حمایت و هماهنگ سازی حقوقی‌های عمده بازار می‌دانند. از این دیدگاه بازار نیازمند هماهنگ سازی معامله‌گران عمده برای خروج از شرایط کنونی است.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین نیم نگاهی نیز به روز ۴شنبه داشتند جایی که احتمالا سه عرضه اولیه دربازار رقم خواهد خورد. نخستین عرضه احتمالا در بورس اوراق بهادار و در نماد حمل و نقل خلیج فارس رقم خواهد خورد جایی که نگاه‌ها به سوی عملکرد سازمان خصوصی سازی است.شرکت حمل و نقل خلیج فارس به دلیل سود اندک و ریسک بالای فعالیت شرایط چندان آرمانی ندارد اما این شرکت نیز مانند بیمه دانا با سرمایه کوچک و پس از مدت‌ها نبود عرضه اولیه در بازار، عرضه خواهد شد.

در همین حال فرابورس نیز شاهد عرضه‌ای خواهد بود که البته شرکت کوچک افرانت را در بر می‌گیرد. پس از گشایش نماد شرکت فن آوا، این دومین شرکت خدمات اینترنت است که در تالار عرضه می‌شود. سرمایه ۲۰میلیون سهمی این شرکت سبب تعیین سهمیه ای ۲۵هزار عددی برای هر کارگزاری در این عرضه شده است که به ویژه در کارگزاری‌های بزرگ به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز مشتریان نیست. در همین حال برای مشتریان آنلاین نیز در این عرضه سهمیه ای ۲۰۰عددی قرار گرفته که در برابر تعداد این مشتریان آنلاین که آمار متفاوتی در مورد تعداد آنها منتشر می‌شود سبب دشواری بیشتر در عرضه این گروه از شرکت‌های کوچک می‌شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد اعلام محدودیت‌های تخصیص در خلا نبود سیستم مناسبی که جایگزین عرضه اولیه به روش حراج کنونی شود، شاید بتواند تا حدودی از مشکلات این نوع عرضه‌ها بکاهد.

در همین حال روز چهارشنبه فرابورس شاهد انتشار اوراق مشارکت پروژه نارنجستان شرکت بین‌المللی توسعه غدیر خواهد بود. پس از دو پروژه ساختمانی سعدی و بعثت، پروژه نارنجستان سومین پروژه‌ای خواهد بود که در فرابورس تامین مالی می‌شود. اوراق مشارکت پروژه نارنجستان با نیم درصد سود کمتر نسبت به پروژه‌های قبلی و با نرخ ۵/۱۶و به تعداد ۸۰۰هزار برگه راهی تابلو فرابورس می‌شود.در بازار دیروز در گروه مخابرات انتشار خبرهایی در مورد احتمال واگذاری یک بلوک نیم تا یک درصدی مخابرات ایران به بانک پارسیان سبب تداوم جو مثبت در این نماد شد.

در گروه خودرویی، بازگشایی‌های مناسب چند روز گذشته دیروز به فشار سنگین عرضه‌ها ختم شد و اکثر نمادهای این گروه با افت قیمت همراه شدند. در این گروه دیروز تنها گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو همچنان با صف خرید همراه بود.

در گروه واسطه گری مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوعلی، توسعه ملی، گروه توسعه ملی و سپه از صف خرید دور شدند. در گروه فلزی، فولاد مبارکه با رشد نسبت به قیمت تعادلی به تابلو بازگشت. در گروه بانکی، بانک پارسیان دیروز همچنان با صف خرید همراه بود.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما درگیر در عرضه‌های قابل ملاحظه بود که در نهایت به رشد ۱۴۳واحدی شاخص منجر شد و شاخص به عدد ۲۵هزار و ۳۲۵واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه سهم ۲۵درصدی یک معامله بلوکی در نماد ایران خودرو به ۴/۸۲میلیارد تومان رسید. از ۲۱۲نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۱۴نماد با کاهش قیمت و ۹۴نماد با رشد ارزش معامله شدند.