موج- کل ذخیره حساب شورای‌بورس از آذر ۱۳۷۳ تا پایان سال ۸۴، یک‌هزار و ۱۹۱میلیارد ریال است که تنها ۴۳۹میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال آن صرف خرید اوراق مشارکت شده است. علی رضا حاجی نوروزی معاون سابق اجرایی و توسعه سازمان کارگزاران تهران با اشاره به گسترش و توسعه بورس از محل ذخیره حساب شورای بورس، اظهار داشت: بدون مجوز شورای بورس هیچ‌گونه برداشتی از محل ذخیره شورای بورس صورت نمی گیرد.

به گفته وی، از سال ۱۳۷۳تا پایان سال ۱۳۸۴، نزدیک به ۲۰میلیارد تومان مالیات پرداخت شده است به گونه ای که در حال حاضر از میزان ذخیره شورای بورس ۱۰۰میلیارد تومان باقی مانده است.

وی یادآورشد: قبل از قانون جدید مالیات‌ها، تا سال‌های ۸۰-۱۳۸۱، سازمان بورس تا ۵۴درصد نیز مالیات پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: پس از تصویب قانون جدید مالیات‌ها، نرخ جدید مالیات‌ها به ۲۵/۰درصد رسید که مالیات آن هم هر سال محاسبه و از محل ذخیره گسترش بورس پرداخت می شود.

حاجی نوروزی ادامه داد: براساس مصوبه شورای بورس این ذخیره برای آنکه ثابت نماند، در یک حساب کوتاه‌مدت یا به صورت اوراق مشارکت مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به مبحث مدیریتی در استفاده بهینه از وجوه مالی در اختیار سازمان، یادآور شد: استفاده بهینه از منابع نقدی ایجاب می کند که حداکثر بهره‌برداری را از منابع نقدی داشته باشیم،‌ ضمن اینکه سبب شویم تا حداقل صدمه از جانب تورم به این منابع نقدی وارد شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تصریح کرد: به ما دستور داده شده است که حساب ذخیره شورای بورس به هیچ عنوان در حساب جاری نباید قرار گیرد لذا این پول همیشه در حساب کوتاه‌مدت است.

وی با بیان این مطلب که «افتتاح بخشی از تالارهای منطقه‌ای از محل ذخیره حساب شورای بورس صورت گرفته است»، گفت: بخشی از هزینه‌های توسعه و گسترش بورس از دیگر درآمدهای سازمان مانند حق و درج شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اخذ حق تسهیلات از کارگزاران صورت گرفته است.

حاجی نوروزی یادآورشد: از سوی سازمان بورس ۱۰درصد به عنوان کارمزد از کارگزاران اخذ می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ماده۵۷ قانون جدید بازار سرمایه در رسیدگی به اموال سازمان کارگزاران تصریح کرد: سازمان کارگزاران بورس یک سازمان عمومی غیرانتفاعی است که تعیین تکلیف اموال آن بر عهده کمیته ماده ۵۷ است.

به گفته وی، حجم ذخیره گسترش بورس از ابتدای آذرماه ۱۳۷۳ تا پایان مردادماه ۱۳۸۵ یک‌هزار و ۱۹۱میلیارد ریال می‌باشد که تا پایان سال ۱۳۸۴، ۳۳۱میلیارد ریال جهت مالیات از سوی سازمان به وزارت دارایی پرداخت شده است.

کل دارایی‌های ایجاد شده شامل زمین، ساختمان، منصوبات، اثاثیه، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای معاملاتی، ودایع تلفن و برق با هزینه یکصد و هشتاد و چهار میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال صورت گرفته است.

ضمن اینکه میزان سرمایه‌گذاری در شرکت خدمات بورس از این محل، ۳۰میلیارد ریال و میزان سرمایه‌گذاری در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز ۳۲میلیارد ریال می‌باشد.

میزان وجوه نقد در حساب‌های بانکی (سپرده) ۵۷میلیارد ریال است که ۴۳۹میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال نیز از کل وجوه ذخیره شورای بورس به خرید اوراق مشارکت اختصاص داده شده است.