10 روند برتر صنعت مبلمان در 2024

استارت‌آپ‌‌‌ها راه‌‌‌حل‌‌‌های نوآورانه‌‌‌ای را توسعه می‌دهند که طراحی، تولید و قابلیت استفاده مبلمان را متحول می‌کند. هوش مصنوعی مولد با استفاده از الگوریتم‌‌‌هایی برای خودکارسازی طراحی استفاده می‌شود. به‌طور کلی، فرآیند تولید مبلمان از طریق دیجیتالی شدن و اتوماسیون شاهد پیشرفت‌‌‌های قابل‌‌‌توجهی است.

با تاکید روزافزون بر حفاظت از محیط‌زیست، سازندگان مبلمان از مواد قابل‌‌‌بازیافت برای پذیرش فرآیندهای تولید پایدار استفاده می‌کنند. علاوه بر این، طرح‌‌‌های مبلمان چندمنظوره و مدولار برای صرفه‌‌‌جویی در فضا مدنظر هستند. استارت‌آپ‌‌‌ها از فناوری‌‌‌های اینترنت‌اشیا (IoT) برای تولید مبلمان استفاده می‌کنند که به کاربران اجازه می‌دهد ویژگی‌‌‌ها را با استفاده از دستگاه‌‌‌های هوشمند یا دستورات صوتی کنترل کنند. علاوه بر این، شرکت‌های نوظهور از چاپ سه‌بعدی برای نمونه‌‌‌سازی سریع و سفارشی‌‌‌سازی طراحی مبلمان استفاده می‌کنند و به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند که هزینه‌‌‌های تولید را کاهش دهند. فناوری‌‌‌های همه‌جانبه مانند AR و VR نیز مدل‌‌‌های مبلمان سه‌بعدی را برای افزایش تجربه خرید ارائه می‌کنند. روباتیک فرآیندهای تولید را با خودکارسازی وظایف تکراری انسان، افزایش کارآیی و بهره‌‌‌وری ساده‌‌‌تر می‌کند. سایر گرایش‌‌‌ها مانند تجارت الکترونیک مبلمان، مدیریت موجودی پیشرفته و تجزیه‌‌‌و‌‌‌تحلیل داده‌‌‌ها به شرکت‌های مبلمان در بهبود تصمیم‌گیری، فروش و سود کمک می‌کنند.

۱۰ روند مبتکرانه مبلمان در سال ۲۰۲۴

ابتکار در تولید لوازم‌خانگی حرف اول را می‌زند؛ اما در چارچوب‌‌‌های خاصی می‌‌‌گنجد که باید به آن توجه کرد که به ۱۰مورد از روندهای مبتکرانه می‌‌‌پردازیم.

 ۱. مبلمان پایدار

تولید مبلمان باعث ایجاد ردپای کربن جهانی بزرگی می‌شود. با افزایش تقاضا برای ارزیابی‌‌‌های چرخه زندگی اکولوژیک بهتر، تغییر قابل‌‌‌توجهی به سمت تامین مواد سازگار با محیط‌زیست برای تولید مبلمان صورت گرفته است. علاوه بر این، شرکت‌های مبلمان به طور مداوم با کمبود مواد خام دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بنابراین، اجرای فرآیندهای بازیافت، استفاده و طول عمر منابع را بهینه می‌کند. به‌عنوان مثال، مواد مبتنی بر زیست به‌عنوان یک جایگزین امیدوارکننده برای پلاستیک در تولید مبلمان و اجزای آن عمل می‌کنند. علاوه بر این، استارت‌آپ‌‌‌ها مبلمان را از مواد بازیافتی و منابع تجدیدپذیر مانند الیاف چوب قدیمی، بطری‌‌‌های پلی‌‌‌اتیلن‌‌‌ترفتالات، بامبو، پنبه و جلبک تولید می‌کنند. تولیدکنندگان با استفاده از قالب‌‌‌گیری تزریقی، اتصالات مبلمان، لغزنده‌ها، چرخ‌‌‌ها و کاستورهایی را تولید می‌کنند که کاملا از مواد تجدیدپذیر ساخته شده‌‌‌اند. این امر به شرکت‌های مبلمان اجازه می‌دهد تا با تامین مسوولانه مواد به اهداف پایداری دست یابند و در عین حال از استفاده از مواد شیمیایی سمی اجتناب کنند.

۲. تجارت الکترونیک مبلمان

با افزایش خرید آنلاین، تجارت الکترونیک مبلمان به‌عنوان یک گرایش برای تطبیق راه‌‌‌های جدید دستیابی به مشتریان پدیدار شده است. استارت‌آپ‌‌‌ها از فناوری‌‌‌هایی مانند تجسم سه‌بعدی محصول، روبات‌‌‌های گفت‌وگو و نمایشگاه‌‌‌های مجازی استفاده می‌کنند تا تجربه‌‌‌های یکپارچه خرید را به مشتریان ارائه دهند. ابزار تجسم مبلمان به مشتریان این امکان را می‌دهد که ببینند مبلمان در محیط‌‌‌های سه‌‌‌بعدی واقعی چگونه ظاهر می‌‌‌شود و آنها را قادر می‌‌‌سازد تا تصمیمات خرید آگاهانه‌‌‌تری بگیرند. این باعث افزایش تعامل مشتری، به حداکثر رساندن فروش و کاهش بازگشت محصول به دلیل عدم‌تطابق با انتظارات می‌شود.

۳. طراحی مبلمان چند‌‌‌منظوره

با افزایش قیمت ملک و شلوغ شدن شهرها، بهینه‌‌‌سازی فضای زندگی با استفاده از مبلمان بادوام، بسیار مهم می‌شود. طراحی مبلمان چند‌‌‌منظوره از فناوری پیشرفته برای تولید مبلمانی با صرفه‌‌‌جویی در فضا و زیبایی‌شناسی استفاده می‌کند. استارت‌آپ‌‌‌های نوظهور مبلمانی با طرح‌‌‌های مدولار و مکانیزم‌‌‌های تاشو پیشرفته ایجاد می‌کنند تا حداکثر ذخیره‌‌‌سازی را تضمین کنند. به‌عنوان مثال، میزهای چند‌‌‌منظوره به قفسه‌‌‌های دیواری تبدیل می‌‌‌شوند یا در صورت عدم‌استفاده به واحدهای جمع‌‌‌و‌‌‌جور تا می‌‌‌شوند. برای تولید چنین مبلمانی از موادی مانند آلومینیوم، فولاد، چوب و حتی مقوا استفاده می‌شود.

۴. مبلمان هوشمند

شرکت‌های تولید‌‌‌کننده مبلمان تلاش می‌کنند با تغییر ترجیحات مشتریان هماهنگی داشته باشند. در این راستا، اینترنت اشیا (IoT) در حال تغییر در تولید مبلمان است. شرکت‌ها مبلمان هوشمند تعبیه‌‌‌شده با فناوری حسگر را برای نظارت بر داده‌‌‌های کاربر در زمان واقعی می‌‌‌سازند. ادغام فناوری با مبلمان به طور یکپارچه عملکرد و طراحی را با هم ترکیب می‌کند.

از ویژگی‌‌‌های مبلمان هوشمند می‌‌‌توان به شارژ بی‌‌‌سیم، بلندگوهای داخلی، سیستم‌های نظارت بر سلامت و موارد دیگر اشاره کرد. علاوه بر این، مبلمان دارای قابلیت صوتی با Wi-Fi، بلوتوث و دستگاه‌‌‌های IoT خانگی جفت می‌‌‌شود. برای مثال، تخت‌‌‌های هوشمند از حسگرهای بیومتریک برای ردیابی پارامترهایی مانند ضربان تنفس، ضربان قلب و آرامش استفاده می‌کنند. ادغام اینترنت‌اشیا شرکت‌های تولید‌‌‌کننده مبلمان را قادر می‌‌‌سازد تا با شناسایی نقص‌‌‌های احتمالی و نیازهای تعمیر و نگهداری، به طول عمر طولانی‌تری برسند.

۵. تولید مواد افزودنی

ادغام مواد افزودنی در صنعت مبلمان، روش‌های تولید مرسوم را برای افزایش انعطاف‌‌‌پذیری طراحی، کاهش هزینه‌‌‌ها و ارائه مبلمان سفارشی تغییر می‌دهد. پرینت سه‌‌‌بعدی همچنین با پرداختن به مسائلی مانند شکل، انتخاب مواد، عملکرد و پیچیدگی‌‌‌های سلسله‌مراتبی، تولید مبلمان را ساده می‌کند. تولید افزودنی در فرآیند قالب‌‌‌سازی اقلام مبلمان با نمونه‌‌‌سازی سریع اشکال پیچیده و کاهش هزینه‌‌‌های پیوندهای قالب‌‌‌گیری مبلمان اعمال می‌شود.

فناوری‌‌‌های رایج چاپ سه‌‌‌بعدی مورد استفاده در تولید مبلمان شامل قالب‌‌‌گیری فوتوکورینگ و تف‌‌‌جوشی لیزری انتخابی (SLS) است. علاوه بر این، مشکلات سرعت پایین به‌‌‌روزرسانی محصول و چرخه‌‌‌های طولانی تحقیق و توسعه و تولید را حل می‌کند. چاپ سه‌بعدی مبلمان، تولیدکنندگان را قادر می‌‌‌سازد تا طرح‌‌‌های پیچیده‌‌‌تر و خلاقانه‌‌‌تری را با هزینه‌‌‌های کمتر و زمان‌بندی کوتاه‌‌‌تر تولید کنند.

۶. فناوری‌‌‌های فراگیر

پیشرفت‌‌‌های تکنولوژی راه را برای شرکت‌های مبلمان هموار کرده است تا مشتریان را به خود جلب کنند و محصولات را به صورت واقعی به نمایش بگذارند. تولیدکنندگان مبلمان از فناوری‌‌‌های فراگیر مانند واقعیت مجازی، واقعیت‌‌‌افزوده و واقعیت‌‌‌توسعه‌‌‌یافته (XR) برای ارائه شبیه‌‌‌سازی‌‌‌های واقعی مبلمان استفاده می‌کنند. این به خریداران اجازه می‌دهد تا قبل از خرید، آنها را به صورت مجازی امتحان کنند و تجربه خرید را افزایش دهند.

رندرهای واقع‌‌‌گرایانه و نمایش دقیق محصول، دید جامعی از محصول به مشتریان ارائه می‌دهد و به آنها امکان می‌دهد تا آن را از همه زوایا ببینند. مشتریان همچنین می‌‌‌توانند بررسی کنند که آیا ابعاد مبلمان با فضای موجود آنها مطابقت دارد و آیا رنگ‌‌‌ها با محیط اطرافشان هماهنگ است یا خیر. علاوه بر این، اتخاذ استراتژی بازاریابی همه‌جانبه به شرکت‌های مبلمان کمک می‌کند تا تجربه در فروشگاه را افزایش دهند و شکاف بین فروشگاه‌های فیزیکی و خرده‌فروشی آنلاین را پر کنند.

۷. تدارکات مبلمان

شرکت‌های مبلمان به طور مداوم با چالش‌‌‌های لجستیک مانند تحویل از راه دور، کمبود راننده و هزینه‌‌‌های بالای حمل‌‌‌و‌‌‌نقل مواجه می‌‌‌شوند. استارت‌آپ‌‌‌ها از فناوری‌‌‌ها برای کاهش هزینه‌‌‌ها، افزایش رضایت مشتری و افزایش فروش برای خرده‌‌‌فروشان مبلمان و ارائه‌‌‌دهندگان تدارکات استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال،GPS  و شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) دید زنجیره تامین را افزایش می‌دهد و امکان ردیابی دقیق مبلمان را از سازنده تا مشتری فراهم می‌کند. علاوه بر این، شرکت‌ها از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برای بهینه‌‌‌سازی مسیرهای خودرو، سرعت و مصرف سوخت استفاده می‌کنند.

سیستم‌های اطلاعات، مدیریت کارآیی فرآیندهای مختلف را بیشتر بهبود می‌‌‌بخشد و مدیریت پرسنل را در مرحله تحویل ساده می‌کند. پلتفرم‌‌‌های مدیریت انبار و تجهیزات خودکار حمل مواد، کارآیی زنجیره تامین را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، دستگاه‌‌‌های بیومتریک استانداردهای ایمنی و امنیت بالایی را تضمین می‌کنند. شرکت‌های مبلمان همچنین از وسایل نقلیه الکتریکی، منابع انرژی تجدیدپذیر و سلول‌‌‌های سوختی هیدروژنی برای کاهش ردپای کربن لجستیک مبلمان استفاده می‌کنند.

۸. تولید مبلمان روباتیک

به دلیل تقاضا و رقابت زیاد، شرکت‌های مبلمان از راه‌‌‌حل‌‌‌های خودکار برای جابه‌جایی مواد و انجام کارآمد سفارش استفاده می‌کنند. آنها از روبات‌‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند روبات‌‌‌های متحرک مستقل (AMR) و اتوماسیون استفاده می‌کنند تا فرآیند تولید مبلمان را متحول کنند. روبات‌‌‌های مجهز به بینایی کامپیوتر و الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیز کارهای پیچیده‌‌‌ای مانند برش، شکل‌‌‌دادن و مونتاژ اجزای مبلمان را با دقت بالایی انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال، ماشین‌‌‌های برش خودکار اطمینان حاصل می‌کنند که سوراخ‌‌‌ها عمق و زاویه دقیق را حفظ ‌‌‌کنند که به کیفیت ثابت و کاهش ضایعات منجر می‌شود. سیستم‌های خودکار خطوط تولید را در زمان واقعی نظارت می‌کنند تا به طور فعال مشکلات را شناسایی و به آنها رسیدگی کنند و بهره‌‌‌وری را افزایش دهند. در نهایت، روباتیک تولیدکنندگان مبلمان را قادر می‌‌‌سازد تا خطاهای دستی و هزینه‌‌‌های نیروی کار را کاهش و در عین حال کیفیت را افزایش دهند.

۹. مدیریت موجودی پیشرفته

شرکت‌های مبلمان برای رسیدگی، شمارش و حمل‌‌‌و‌‌‌نقل موجودی‌‌‌های بزرگ به‌‌‌طور دستی تلاش می‌کنند. سیستم‌های مدیریت موجودی سنتی اغلب فاقد ویژگی‌‌‌های پیش‌بینی قوی هستند. همان‌طور که کسب‌وکارها فعالیت‌‌‌های خود را گسترش می‌دهند، در دسترس نگه‌داشتن موجودی برای مشتریان چالش دیگری ایجاد می‌کند. بنابراین استارت‌آپ‌‌‌ها پلتفرم‌‌‌های مدیریت موجودی را برای مدیریت موثر سهام، کاهش هزینه‌‌‌ها، افزایش حاشیه سود و ساده‌‌‌سازی کل فرآیند فراهم می‌کنند.

شرکت‌ها از سیستم‌های برنامه‌‌‌ریزی منابع سازمانی (ERP) برای ردیابی موجودی در زمان واقعی، ساخت مدل‌‌‌های پیش‌بینی و افزایش کارآیی کلی زنجیره تامین استفاده می‌کنند. پیش‌بینی خودکار از گردش‌‌‌های کاری، برای شیوه‌‌‌های خرید بهتر با هزینه و زمان کمتر به‌منظور محاسبه دستی سفارش‌‌‌های خرید استفاده می‌کند. این به نوبه خود، سرمایه‌‌‌ای را که در سایر عملیات تجاری سرمایه‌گذاری می‌شود، آزاد می‌کند. مدیریت پیشرفته موجودی مبلمان، شرکت‌های مبلمان را قادر می‌‌‌سازد تا موجودی‌‌‌ها را بهینه کنند، هزینه‌‌‌ها را کاهش دهند و همچنین موجودی را بی‌‌‌عیب و نقص پیگیری و مدیریت کنند.

۱۰. تجزیه‌‌‌و‌‌‌تحلیل سازمانی مبلمان

صنعت مبلمان با چالش‌‌‌های زیادی مواجه است که از رقابت در بازار، تغییر ترجیحات مصرف‌کننده، مدیریت هزینه و تغییر چشم‌‌‌انداز خرده‌‌‌فروشی شروع می‌شود. بنابراین، استارت‌آپ‌‌‌ها پلتفرم‌‌‌های تجزیه‌‌‌و‌‌‌تحلیل داده‌‌‌ها را برای خرده‌‌‌فروشان مبلمان توسعه می‌دهند تا به داده‌‌‌ها دسترسی داشته باشند و گزارش‌‌‌های روشن‌‌‌تری تولید کنند. آنها در برنامه‌‌‌ریزی استراتژی کسب‌وکار، ساده‌‌‌کردن استراتژی‌‌‌های بازاریابی و به حداکثر رساندن سود کمک می‌کنند. تجزیه‌‌‌و‌‌‌تحلیل‌‌‌های پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین آنها را قادر می‌‌‌سازد تا داده‌‌‌های مشتری و الگوهای فروش تاریخی را برای بهینه‌‌‌سازی قیمت‌گذاری تجزیه‌‌‌و‌‌‌تحلیل کنند.

علاوه بر این، فناوری‌‌‌های دستکاری داده‌‌‌ها از ذخیره‌‌‌سازی و پردازش داده‌‌‌های توزیع‌‌‌شده برای تجزیه‌‌‌و‌‌‌تحلیل سریع تعداد زیادی از نقاط داده استفاده می‌کنند. استفاده از داده‌‌‌های کیفی، تجربه خرید مبلمان را ساده‌‌‌تر و شخصی‌‌‌سازی می‌کند. این امر به خرده‌فروشان مبلمان اجازه می‌دهد تا روندها را برای یک دوره مشخص پیش‌بینی و اقلام خود را براساس آن مدیریت کنند. شرکت‌های مبلمان با همسو کردن عرضه و تقاضای مبلمان، هزینه‌‌‌ها را کاهش داده، عملیات را بهبود می‌‌‌بخشند و فرصت‌‌‌های فروش را به حداکثر می‌‌‌رسانند.

 

منبع: Furnitureandfurnishing