به گزارش واحد خبر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، محمد‌رضا موثقی‌نیا که به همراه رضا محتشمی‌پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در جمع مدیران عامل شرکت‌های ملی صنایع مس، گل‌گهر، چادرملو، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و مجتمع سنگان سخن می‌گفت، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های رو به رشد معادن در نظام جمهوری اسلامی و آینده معدن‌کاری در ایران، ضروری است که گزارش فنی و اقتصادی و برنامه‌ای دقیق برای تامین، ساخت داخل و بومی‌سازی دامپتراک ارائه شود.

وی تاکید کرد: انسجام در تصمیم‌گیری، یکپارچگی و هماهنگی میان شرکت‌ها و بخش معدن کشور، اصول اولیه این طرح باشد به گونه‌ای که بتوان ضمن همکاری با شرکت‌های خارجی در تامین این ماشین‌آلات، زمان‌بندی مناسبی برای اجرای برنامه تهیه شود.

موثقی‌نیا با اشاره به اینکه نیاز معادن متنوع است و ظرفیت‌های مختلف و متفاوتی را در برمی‌گیرد، گفت: محدوده نیاز معادن دامپتراک‌های ۶۰ تا ۱۳۶ و بیش از ۲۰۰تنی را شامل می‌شود از این رو کارگروهی متشکل از ذی‌نفعان معادن کشور برآوردی واقع‌بینانه از نیاز کشور در این بخش ارائه دهند.

معاون وزیر صمت با یادآوری اینکه تاکنون بومی‌سازی در دامپتراک ۶۰تنی در کشور انجام شده، نحوه عملی شدن عمق ساخت داخل و همچنین استفاده از توان و ظرفیت‌های داخل کشور در این برنامه را مورد تاکید قرار داد.

تجمیع نیاز داخل به دامپتراک

رضا محتشمی‌پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: مهم‌ترین مساله این است که نیاز معادن به دامپتراک تجمیع شود.

وی با برشمردن نحوه تامین ماشین‌آلات معدنی اظهار کرد: این امر با محوریت ایمیدرو و حضور شرکت‌های معدنی صورت می‌گیرد و گام به گام پس از خرید از خارج و ارائه خدمات، باید تولید داخل را در برنامه داشته باشد.

محتشمی‌پور با اشاره به اینکه خرید از خارج را می‌توان به انتقال دانش فنی مرتبط کرد، تاکید کرد: ساخت داخل علاوه بر صنعت، به بازار داخل و سرمایه‌گذاری در این بخش هم سود می‌رساند.

پیش از وی حسین مدرس‌خیابانی، ایمان عتیقی، امیرعلی طاهرزاده و حسن یونسیان به ترتیب مدیران عامل شرکت‌های ملی صنایع مس، گل‌گهر، چادرملو و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به همراه علی رسولیان مدیر مجتمع سنگان گزارشی از نیازهای شرکت‌های متبوع خود به دامپتراک را بر اساس طرح‌های توسعه ارائه دادند.

به گفته یونسیان تاکنون اقداماتی برای بومی‌سازی دامپتراک ۶۰ تنی انجام شده و اکنون باید برای ظرفیت‌های بالاتر متمرکز شویم. وی تاکید کرد: امید داریم با توجه به مقدماتی که صورت گرفته طی سه سال بتوان دامپتراک‌های جدید را بومی‌سازی و وارد خطوط معادن کرد.

در این جلسه همچنین فضل‌الله حیدری مدیر بین‌الملل ایمیدرو، گزارشی درباره همکاری با یک شرکت خارجی برای تامین دامپتراک معادن کشور ارائه کرد.