هوش مصنوعی تاثیر عمیقی بر نحوه انجام تجارت ما خواهد گذاشت

سال گذشته، بدون شک، سال هوش مصنوعی مولد بود. مدل‌‌‌های جدید زبان، مانند‌ChatGPT، و مدل‌‌‌های تولید تصویر مانند ‌MidJourney، دنیا را دگرگون کردند. در سال ۲۰۲۴، می‌توان انتظار داشت که روند این مدل‌‌‌ها به‌‌‌طور فزاینده‌‌‌ای ادامه یابد. مهم‌تر از آن، امسال سالی خواهد بود که هوش مصنوعی مولد تاثیر عمیقی بر نحوه انجام تجارت بگذارد.

با بهبود عملکرد مدل‌‌‌ها، از جمله توانایی آنها برای استفاده از ابزارهای خارجی، کاهش هزینه‌‌‌ها و پیشرفت‌‌‌ در رسیدگی به امنیت داده‌‌‌ها و حفظ حریم خصوصی، شاهد انفجاری از برنامه‌‌‌ها خواهیم بود.

نمونه‌‌‌های دقیقی از هوش مصنوعی مولد درحال تولید هستند که برای ارائه پشتیبانی در حوزه‌‌‌های کار مبتنی بر دانش خاص، از معماری و حسابداری گرفته تا پزشکی، حقوق و دانشگاه طراحی شده‌‌‌اند. این نیروهای کمکی، با کیفیت متفاوت، ممکن است در ابتدا چالش‌‌‌هایی را در ارزیابی ارزش و تصمیمات اتخاذ کنند، اما به زودی این مشکل حل خواهد شد. انتظار می‌رود که فرآیندهای کسب و کار برای ادغام بهتر هوش مصنوعی مولد سازگار شوند.

علاوه بر این، در سال ۲۰۲۴ احتمالا شاهد تغییراتی خواهیم بود، هم‌‌‌افزایی بین هوش انسانی و قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی که در به حداکثر رساندن مزایای این فناوری‌‌‌ها برای بهبود بشریت بسیار مهم خواهد بود.

کسب و کارها باید آنتن‌‌‌های خود را با ریسک‌‌‌های سیستمیک و ژئواکونومیکی هماهنگ نگه دارند

طبق آخرین پیش‌بینی‌‌‌های صندوق بین‌المللی پول، از آنجا که رشد اقتصاد جهانی تا ۲.۹‌درصد کاهش می‌‌‌یابد در حالی که تورم تا سال ۲۰۲۵ به زیر ۲‌درصد بازنمی‌‌‌گردد، به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۴ سال چالش‌‌‌برانگیزی خواهد بود، زیرا احتمالا نرخ‌های بهره در نیمه اول سال بالا باقی خواهند ماند که میزان بدهی‌‌‌ها را افزایش می‌دهد. اما، این تنها منبع خطر نیست، ۲۰۲۴ بزرگ‌ترین سال برای انتخابات در تاریخ است. بیش از نیمی از جمعیت جهان، بیش از ۴ میلیارد نفر، مانند ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، هند، تایوان و بسیاری دیگر از جمله آفریقا، به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. انتخابات می‌تواند به ریسک ژئواکونومیک اضافه کند، که به اقتصاد تحت‌تاثیر ژئوپلیتیک اشاره دارد، زیرا این انتخابات می‌تواند منجر به همسویی مجدد سیاست‌‌‌های خارجی شود که به نوبه خود بر سیاست‌‌‌های اقتصادی تاثیر می‌‌‌گذارد.

هیات ثبات مالی (FSB)، نهاد جهانی که ریسک سیستماتیک در بازارهای مالی بین‌المللی را رصد می‌کند، اشاره کرده است که تقریبا نیمی از دارایی‌‌‌های جهانی (۲۳۹.۳ تریلیون دلار) در حال حاضر در بخش بانکداری سایه یافت می‌شود اما شامل اعتبار خصوصی است. این بخش که به طور رسمی به عنوان موسسات مالی غیربانکی شناخته می‌شود، فشارها و تنظیمات کمتری نسبت به بانک‌ها دارد، به همین دلیل است که FSB و بانک‌های مرکزی بزرگ نگرانی خود را در مورد اینکه بانک‌های سایه ممکن است خطری سیستماتیک برای اقتصاد جهانی ایجاد کنند، ابراز کرده‌‌‌اند. علاوه بر این، سال ۲۰۲۴ می‌تواند شاهد همسویی مجدد ژئوپلیتیک باشد که می‌تواند منجر به تغییر سیاست، از جمله سیاست ایالات متحده و همچنین سایر کشورها به سمت ایالات متحده یا چین یا دور شدن از هر دو به سمت غیرمتعهدها شود. به عنوان مثال، تاثیر آن بر زنجیره تامین می‌تواند قابل‌‌‌توجه باشد. کسب و کارها قبلا زنجیره‌‌‌های ارزش جهانی خود را مجددا بررسی کرده‌‌‌اند تا از محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اجتناب کنند و همچنین به تغییرات تکنولوژیکی و ترجیحات مصرف‌کننده پاسخ دهند. این عدم‌اطمینان در سال ۲۰۲۴ تشدید خواهد شد، که می‌تواند سرمایه‌گذاری‌‌‌های بسیار مهم در اقتصاد جهانی را به تاخیر بیندازد.

به طور خلاصه، کسب و کارها باید آنتن‌‌‌های خود را با ریسک‌‌‌های سیستمی و ژئواکونومیکی هماهنگ نگه دارند.

انتظار تثبیت و بازگشت تدریجی اعتماد مصرف‌کننده را داشته باشید

سال ۲۰۲۳ سال سختی برای تجارت بود، با اقتصاد مسطح، تورم در بالاترین حد ۳۰ سال اخیر و عدم‌اطمینان ژئوپلیتیک عظیم.

در سراسر جهان توسعه‌‌‌یافته اعتماد مصرف‌کننده پایین است و محیط سرمایه‌گذاری غیرقابل پیش‌بینی است. بنابراین، در سال ۲۰۲۴، رهبران کسب و کار نگاهی محتاطانه دارند و اکثر شرکت‌ها از استخدام و سرمایه‌گذاری خودداری می‌کنند.

در سال ۲۰۲۴ چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ ممکن است شوک‌‌‌های بد بیشتری در راه باشد. اما به صورت خوش‌بینانه انتظار تثبیت وضعیت ژئوپلیتیک، پایین آمدن چرخه اقتصادی و بازگشت تدریجی اعتماد مصرف‌کننده را داریم. تورم دوباره تحت کنترل درمی‌‌‌آید، مشاغل در حال ایجاد و دولت‌‌‌ها به دنبال تحریک سرمایه‌گذاری هستند.

با عطف به برخی از روندهای خاص‌‌‌تر، سال ۲۰۲۳ سال هوش مصنوعی مولد بود و بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌‌‌کردند که دنیای تجارت دیگر هرگز به همان شکل سابق نخواهد بود. من فکر می‌‌‌کنم هوش مصنوعی مولد یک افزایش‌‌‌دهنده بهره‌‌‌وری عالی است و تاثیر طولانی‌مدت عمیقی بر نحوه دسترسی و پردازش اطلاعات ما خواهد داشت. اما به اندازه اینترنت یا گوشی هوشمند مخل نخواهد بود. برای اکثر شرکت‌ها، این چیزی است که ما آن را «نوآوری پایدار» می‌‌‌نامیم، به جای تضعیف موقعیت رقابتی آنها، آن را تقویت می‌کند. این در سال ۲۰۲۴ مشخص خواهد شد.

پایداری در سال ۲۰۲۳ در دستور کار شرکت‌ها قرار داشت و در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد داشت. از طریق ترکیبی از فشار مصرف‌کننده و اجتماعی، استانداردهای گزارش‌‌‌دهی جدید و مقررات دولتی، فشار زیادی بر مدیران عامل برای تبدیل تعهدات پایداری به عمل، وارد می‌شود. سال ۲۰۲۳ اولین باری بود که سرمایه‌گذاری در انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر (۱.۱ تریلیون دلار) از مقدار هزینه شده برای انرژی مبتنی بر کربن فراتر رفت. چند صنعت بزرگ، از جمله انرژی و خودرو، مسلما در تلاش خود برای راه‌‌‌های پایدار به نقطه اوج رسیده‌‌‌اند.

مقررات و مالیات‌‌‌های مرتبط با تغییرات آب‌‌‌و‌‌‌هوایی، چشم‌انداز کسب و کار را به شدت تغییر خواهد داد

کسب و کارها خود را برای یک سال پرچالش آماده می‌کنند، زیرا خطر تغییرات شدید آب‌‌‌و‌‌‌هوا در مرکز توجه قرار می‌گیرد. شرکت‌ها نیاز فوری برای سازگاری با چالش‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی را تصدیق می‌کنند، یا به این دلیل که خودشان با خطرات مالی زیست‌‌‌محیطی مواجه هستند یا اینکه مقررات فعلی و آتی به طور قابل‌‌‌توجهی بر کسب و کارشان تاثیر می‌‌‌گذارد. مکانیزم تنظیم مرز کربن (CBAM)  در اروپا برای مبارزه با نشت کربن طراحی شده است که هزینه‌‌‌های کربن را بر واردات خاص تحمیل می‌کند و کسب و کارها را وادار می‌کند تا ردپای کربن خود را حساب کنند. با گسترش این مقررات، کسب و کارها مجبور خواهند شد زنجیره تامین و استراتژی‌‌‌های عملیاتی خود را مجددا ارزیابی کنند.

یک تغییر به سمت شفافیت در حال انجام است، دستورالعمل گزارش‌‌‌دهی پایداری شرکتی اتحادیه اروپا (CSRD)  در سال ۲۰۲۴ اجرایی می‌شود. این دستورالعمل برای همه مشاغل فعال در اروپا (به استثنای شرکت‌های کوچک با کمتر از ۲۵۰ کارمند و ۲۰ میلیون یورو دارایی یا درآمد) برای گسترش تعهدات گزارش‌‌‌دهی تقویت می‌شود و اندازه‌‌‌گیری دقیق ردپای کربن کسب و کارها را در سراسر جهان الزامی می‌کند. شرکت‌ها باید ملاحظات پایداری را در استراتژی‌‌‌های اصلی خود ادغام کنند، نه تنها برای پیروی از مقررات، بلکه برای برآورده‌‌‌کردن انتظارات رو به رشد جامعه آگاه از محیط‌‌‌زیست.

فراتر از چارچوب‌‌‌های نظارتی، ذی‌نفعان، از سرمایه‌گذاران گرفته تا مصرف‌کنندگان، به طور فزاینده‌‌‌ای بر نتایج پایداری تاکید دارند. نگرانی از شست‌وشوی سبز آشکار می‌شود و کسب و کارها را به برقراری ارتباط و افشای شفاف استراتژی‌‌‌های پایداری خود سوق می‌دهد.

از آنجا که بحران‌های ژئوپلیتیکی و تغییرات آب‌‌‌وهوایی منابع مالی دولت را تحت فشار قرار می‌دهند، کسب‌وکارها خود را در تقاطع تحول سیاست‌‌‌ها می‌‌‌بینند. دولت‌‌‌ها که با چالش‌‌‌های مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، باید تعادل ظریفی بین افزایش درآمدهای مالیاتی و ایجاد فضای رقابتی کسب و کار ایجاد کنند. سال ۲۰۲۴ شاهد تغییرات پویایی در سیاست‌‌‌های مالیاتی خواهیم بود زیرا چند انتخابات در سطح جهانی در پیش است و به طور بالقوه رهبری جدیدی را برای حمایت از مالیات‌‌‌های بالاتر و پایین‌‌‌تر و مشوق‌‌‌های مالیاتی که بر مشاغل تاثیر می‌‌‌گذارد، به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، موعد اجرای مداوم اصلاحات مالیاتی جهانی تاریخی OECD با حداقل مالیات ۱۵درصد است. این اصلاحات با هدف قرار دادن شرکت‌های چند‌ملیتی با درآمد بیش از ۷۵۰ میلیون یورو، در حال حاضر به قوانین داخلی راه پیدا کرده است. چشم‌انداز مالیات شرکت‌ها دستخوش یک تغییر پارادایم شده است و از کسب و کارها می‌‌‌خواهد تا استراتژی‌‌‌های مالی خود را مجددا تنظیم کنند. این تاثیر عمیق خواهد بود، از مرزها فراتر می‌رود و پویایی شهروندی مالی شرکت را تغییر می‌دهد.

ارزیابی مجدد عادات کاری ما به کارمندان و کارفرمایان کمک خواهد کرد

چشم‌‌‌انداز سال ۲۰۲۴ با جنگ‌‌‌های مداوم، بی‌‌‌ثباتی، اختلاف، و دوره‌‌‌ای که انتخابات در انگلستان، اروپا و ایالات متحده در پیش است، نگران‌‌‌کننده است.

بسیاری از نویسندگان و مشاوران از سم‌‌‌زدایی دیجیتال، عادات عمیق کاری جدید، تغییر کانال، اجتناب از رسانه‌‌‌های اجتماعی و آگاهی بیشتر از تاثیر آن بر خلق‌‌‌و‌‌‌خوی ما صحبت می‌کنند. شاید ما بیشتر به راه رفتن، صحبت‌‌‌کردن و گوش دادن به یکدیگر نیاز داشته باشیم؟ زمان بیشتری صرف مطالعه شود و حضور در رسانه‌‌‌های اجتماعی کمرنگ‌‌‌تر شود.

غوطه‌ور شدن کامل در یک افق مدیریت زمان که وسعت و معنای واقعی دارد، ممکن است پاسخ باشد. ممکن است انجام این کار در آغاز سال جدید امکان‌‌‌پذیرتر باشد، اما ما باید به چیزی بیش از چند قطعنامه جدید مجهز شویم. ارزیابی مجدد نحوه نگاه ما به زندگی کاری خود می‌تواند مفید باشد.