10 ابزار پایداری شرکتی در 2024

تا اهداف بلندپروازانه توسعه پایدار سازمان ملل که برای دستیابی به آن تا سال ۲۰۳۰ زمان تعیین شده است، فقط چند سال فرصت باقی است. بنابراین ضروری است که پیشرفت به سمت این اهداف تسریع شود.

پایداری شرکتی چیست؟

پایداری شرکت را می‌توان به عنوان مجموعه‌‌‌ای از استراتژی‌‌‌ها تعریف کرد که یک کسب و کار می‌تواند به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار از نظر زیست محیطی، آن را توسعه دهد. در اینجا نحوه اجرای این استراتژی‌‌‌ها را بررسی می‌‌‌کنیم:

۱.برای رشد آماده شوید: رشد اقتصادی به خودی خود یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است. پروفسور نوریا ماس، با پیش‌بینی رشد جهانی تقریبا ۵ درصدی، می‌‌‌گوید: «۲۰۲۴ سال رشد بسیار قوی برای اقتصاد جهانی خواهد بود.» کشورهای در حال توسعه (به استثنای چین) به دلیل نرخ پایین واکسیناسیون (کرونا و امکان بروز بیماری‌‌‌های مشابه) از رشد عقب خواهند ماند و ادامه اختلالات در زنجیره تامین جهانی می‌تواند اقتصادها را از بین ببرد.

۲.ذهنیت رهبری پایدار را اتخاذ کنید: پروفسور ییه-تین-لی می‌‌‌گوید که رهبری پایدار مستلزم این است که هر رهبر در مورد نقش خود فکر کند، نه‌تنها به عنوان یک رهبر در یک فضای بسیار محدود، بلکه به عنوان یک شهروند در سراسر جهان با تاثیر طولانی‌مدت بر جامعه و کره زمین. لی آن را به چهار مهارت اساسی تقسیم می‌کند:

 ایجاد چشم‌‌‌انداز شرکت برای بلندمدت

 پرورش ذهن و کسب آگاهی در تصمیم‌گیری‌‌‌های خود فراتر از کوتاه‌مدت

 شجاعت‌‌‌افزایی برای مقابله با سهامدارانی که ممکن است تغییر را زیر سوال ببرند

 ایجاد ارتباطات فراتر از حوزه فعلی شما

۳.مشخص کنید که کسب و کار شما چه کاری می‌تواند انجام دهد: برای پایداری هیچ چیز یکسانی وجود ندارد. هر شرکتی باید تجزیه و تحلیل کند که مشتریانش چه کسانی هستند، سهامدارانش چه کسانی هستند، کجا تجارت می‌کنند و چارچوب قانونی آنها چیست، و سپس به طور جدی در مورد چگونگی کربن‌‌‌زدایی فکر کند. هر شرکتی در مرحله متفاوتی قرار دارد. پروفسور مایک روزنبرگ می‌‌‌گوید: هر شرکتی در مکانی متفاوت است. از نظر من، آنچه واقعا مهم است این است که شرکت‌ها محاسبات را انجام دهند و بفهمند که مورد تجاری چیست، با چه سرعتی باید پیش بروند و زمان‌بندی مناسب چیست.

۴.اهداف بلندپروازانه و مبتنی بر علم تعیین کنید: ممکن است به راحتی اعلام کنید که شرکت شما در آینده‌‌‌ای دور به کربن صفر خواهد رسید، اما واقعا این‌طور نباشد. در واقع اهداف واقع‌بینانه و مبتنی بر علم است که قابل دستیابی هستند. این اهداف باید به وضوح و شفاف به همه ذی‌نفعان ابلاغ شود، زیرا مصرف‌کنندگان تحقق این اهداف را از شرکت‌ها می‌‌‌خواهند.

۵.حرکت از استراتژی به عملکرد: تصمیم استراتژیک برای کاهش ردپای کربن شرکت شما باید به تغییرات عملیاتی و ملموس تبدیل شود. پروفسور آنا سائز د تژادا کوئنکا می‌‌‌گوید: عملیات چیزی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌‌‌ها را در اقدامات روزمره خود اجرا کنند.

۶.اقتصاد چرخشی را بگنجانید: هر شرکتی نمی‌تواند کاملا چرخش‌وار عمل کند، اما می‌تواند به دنبال راه‌‌‌هایی برای مدیریت بهتر ضایعات باشد و اطمینان حاصل کند که محصولاتش بادوام و قابل تعمیر هستند. ارزیابی‌‌‌های مناسب نیاز است تا مشخص شود که بازاری برای محصولات بازیافتی وجود دارد یا خیر و بررسی کنند که آیا می‌توانند برنامه بازپس‌‌‌گیری یا بازیافت را اجرا کنند. سائز می‌گوید: «شرکت‌ها باید فکر کنند که چگونه می‌‌‌خواهند اصول اقتصاد چرخشی را در عملیات روزمره خود پیاده کنند.»

۷.از زنجیره تامین خود مطمئن باشید: اختلالات در طول سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نشان داد که شک و تردیدهای زیادی در مورد زنجیره تامین جهانی برای سال ۲۰۲۴ وجود دارد. درنتیجه شرکت‌ها باید همچنان به زنجیره تامین خود توجه کنند. چالش دوگانه است:

 شرکت‌ها باید دقیقا بدانند که تامین‌‌‌کنندگان آنها چه کسانی هستند. درابتدا ساده به نظر می‌‌‌رسد، اما در زنجیره‌‌‌های تامین پیچیده جهانی که شامل پیمانکاران فرعی است، این می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

 شرکت‌ها باید آماده باشند تا به مردم اطلاع دهند که تامین‌‌‌کنندگان آنها چه کسانی هستند. سائز می‌‌‌گوید: «مصرف‌کنندگان و مردم به‌‌‌طور فزاینده‌‌‌ای شرکت‌ها را در قبال آنچه در کل زنجیره‌‌‌های تامین آنها اتفاق می‌‌‌افتد، مسوول می‌‌‌دانند.»

۸.روی نوآوری سرمایه‌گذاری کنید: بسیاری از فناوری‌‌‌های موردنیاز برای انتقال سبز هنوز توسعه ‌نیافته است. شرکت‌های تثبیت‌‌‌شده می‌توانند در سرمایه‌گذاری در نوآوری و همکاری با استارت‌آپ‌‌‌های پیشرفته پیشرو باشند. بسیاری از چالش‌‌‌ها به فناوری‌‌‌های جدید، مدل‌‌‌های تجاری جدید و عادات جدید نیاز دارند. فرارو می‌‌‌گوید: «‌ما واقعا به استارت‌آپ‌‌‌ها و شرکت‌ها برای نوآوری نیاز داریم تا واقعا تفاوت ایجاد کنند.»

۹.برای یک ابر‌‌‌چرخه کالاها آماده شوید: گذار سبز ممکن است شرایطی را ایجاد کند که به عنوان ابر‌‌‌چرخه کالا شناخته می‌شود. افزایش تقاضا برای کالاهای خاص با ابعاد تاریخی، مانند آنچه در طول صنعتی شدن ایالات متحده، یا بازسازی اروپا پس از جنگ مشاهده شد. شرکت‌ها باید برای این امکان آماده باشند. ابر‌چرخه‌‌‌ها زمانی اتفاق می‌‌‌افتند که یک تغییر ساختاری بسیار مهم در تقاضا برای برخی از انواع کالاها وجود داشته باشد. دگرگونی به سمت انرژی سبز و پایدارتر ممکن است این امر را ایجاد کند.

۱۰.مطمئن شوید که اکثریت موافق هستند: یکی از چالش‌‌‌های‌ گذار این است که اطمینان حاصل شود که نابرابری‌‌‌های موجود تشدید نمی‌شود. زیرا اگر بسیاری از افراد از مدل‌‌‌های جدید کنار گذاشته شوند، بستر کنونی حمایت عمومی از پایداری از بین خواهد رفت. ماس خاطرنشان می‌کند: «اگر کسانی که عقب مانده‌‌‌اند و هزینه انتقال را همراه با منافع در نظر نگیریم، شاهد افزایش بیشتری در مقاومت خواهیم بود.»

در نهایت، شرکت‌ها و دولت‌‌‌ها باید به خاطر داشته باشند که پایداری باید بر بهبود زندگی مردم تمرکز کند. پایداری فقط مربوط به چالش‌‌‌های زیست محیطی نیست، بلکه در درجه اول مربوط به مردم و جامعه است. پایداری نقطه تلاقی اقتصاد، جامعه و محیط‌زیست است.