به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیر زیرساخت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از عملیات اجرایی ۶‌هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط شرکت‌های فولادی و معدنی خبر داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، منیژه غلامرضایی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در نمایشگاه «ایران متافو» با اشاره به امضای تفاهم‌‌‌نامه احداث نیروگاه بین وزارتخانه‌‌‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو عنوان کرد: بر اساس این تفاهم‌‌‌نامه قرار شد تا ۱۰‌هزار مگاوات ظرفیت تولید برق توسط شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی احداث شود که از این میزان، تاکنون عملیات اجرایی ۶‌هزار مگاوات انجام شده و حدود ‌هزار مگاوات آن تا ماه گذشته توسط بخش معدن و صنایع معدنی به بهره‌‌‌برداری رسیده است. انتظار داریم که تا پیک سال آتی این عدد به ۲‌هزار مگاوات برسد. همچنین از این ۱۰‌هزار مگاوات ۲‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از سوی این صنایع در حال احداث است. وی در ادامه یادآور شد: جهت تسریع و تسهیل در اجرای این نیروگاه‌‌‌ها، آیین‌‌‌نامه ماده ۴ قانون مانع‌‌‌زدایی از صنعت برق به تصویب رسیده که بر اساس این آیین‌‌‌نامه، تعرفه سوخت این نیروگاه‌‌‌ها باید طبق تعرفه نیروگاهی محاسبه شود و از برق خود به عنوان خودتامین تنها برای صنعت استفاده شود.

مدیر زیرساخت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره نیروگاه‌‌‌هایی که توسط شرکت‌های صنعتی ایجاد می‌‌‌شوند، گفت: نیروگا‌‌‌ه‌‌‌هایی که توسط صنایع بزرگ احداث می‌شود، عمدتا نیروگاه‌‌‌های بزرگ‌مقیاس حداقل ۵۰۰ و حداکثر ۱۵۰۰ مگاوات هستند، از همین‌‌‌رو مشابه سایر نیروگاه‌‌‌های بزرگ کشور به‌‌‌شمار می‌‌‌روند. موضوع دوم آن است که این نیروگاه‌‌‌ها در کنار نقطه مصرف احداث می‌‌‌شوند، از این رو تلفات شبکه ندارند و از دید شبکه برق، بهترین مدل نیروگاه محسوب می‌‌‌شوند. البته قابل یادآوری است که وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت یا شرکت‌های صنعتی احداث نیروگاه نیست، ولی با توجه به این موضوع که در وزارت نیرو، منابع کافی برای نیروگاه وجود ندارد و بخش سرمایه‌گذاری خصوصی در دهه‌‌‌های گذشته دچار چالش‌‌‌هایی شده که دیگر وارد احداث نیروگاه نمی‌شود، بنابراین بخش صنعت چاره‌‌‌ای جز ایجاد نیروگاه ندارد و نمی‌تواند در انتظار سرمایه‌گذاری سایر بخش‌‌‌ها، سرمایه خود را از دست بدهد، بنابراین باید به اجبار وارد این حوزه شود.

تامین آب

غلامرضایی در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» درباره انتقال خطوط آب خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی سه خط انتقال آب آغاز شده که یک خط به انتقال آب از سیرجان - کرمان - اردکان اختصاص دارد که مورد بهره‌‌‌برداری قرار گرفته است. خط بعدی از دریای عمان تا اصفهان و خط دیگری از چابهار تا خراسان‌‌‌رضوی است که برای تامین آب صنایع و معادن است که تا پایان سال آینده شاهد بهره‌‌‌برداری از این خطوط خواهیم بود. با انتقال این خطوط آب، در عمل بخش معدن و صنایع معدنی تامین می‌شود و مشکلی درباره آب نخواهند داشت، البته لازم به یادآوری است که کل صنعت زیر ۳‌درصد مصرف آب کشور را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

توسعه حمل‌ونقل ریلی

غلامرضایی با اشاره به توسعه حمل‌ونقل ریلی برای صنایع و معادن عنوان کرد: بحث ما بیشتر استفاده از حمل‌ونقل ریلی برای کاهش هزینه‌‌‌ها و افزایش بهره‌‌‌وری است که در تامین ناوگان، خود صنایع مشارکت خواهند کرد.

وی در ادامه توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی متولی توسعه راه‌آهن هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو، به‌‌‌دنبال تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای است که از طرف مقابل انتظار همکاری در راستای افزایش بهره‌‌‌وری حمل ریلی را دارد، چراکه با وجود اینکه بهترین گزینه برای حوزه معدن و صنایع معدنی، بخش ریلی است، ‌‌‌اما نسبت به سال‌های گذشته حمل ریلی در این بخش کاهش یافته و ناوگان ریلی به‌‌‌شدت دچار چالش شده است و عمدتا بهره‌‌‌وری لازم را ندارد. البته برخی شرکت‌های حمل‌ونقلی در برخی شرکت‌های صنایع معدنی ایجاد شده‌‌‌اند که بحث تامین ناوگان را برعهده گرفته‌‌‌اند، اما چون بهره‌‌‌وری لازم را ندارد، همین ناوگان هم برای شرکت‌های ریلی ما درآمدزایی ایجاد نمی‌‌‌کنند و اگر همکاری متقابل بین راه‌آهن و سازمان ایمیدرو در راستای این تفاهم‌‌‌نامه انجام نگیرد، بدون شک طی چند سال آینده یک چالش بزرگ در زمینه حمل ریلی خواهیم داشت.