ابزار نوظهور پایداری شرکتی

به گزارش تامسون رویترز؛ یک گزارش جدید به نیاز شرکت‌ها برای رسیدگی به ریسک‌‌‌ها و تعهدات ESG می‌‌‌پردازد که برای پایداری کسب و کار در شرایط به شدت متغیر امروز جهان، ضروری‌‌‌تر شده است. به پرداختن به خطرات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی اصطلاحا ESG گفته می‌شود.

امسال تغییر عمیقی به سوی واقعیتی جدید صورت گرفته و شرایط غیرقابل پیش‌بینی افزایش یافته است. چشم‌‌‌انداز جهانی توسط مجموعه‌‌‌ای از رویدادهای تاثیرگذار تغییر کرده است. از جمله چالش‌‌‌های مداوم ناشی از شیوع بیماری کرونا، جنگ روسیه با اوکراین، درگیری اخیر بین اسرائیل و فلسطین، تحریم‌‌‌ها و مقررات اقتصادی در‌‌‌حال تحول، و رویدادهای شدید مرتبط با آب و هوا.

این تحولات پیامدهای اجتماعی در حوزه‌‌‌های متعددی از جمله زنجیره تامین، تجارت، نیروی‌‌‌کار، امنیت و... داشته است. پرداختن به خطرات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) به طور فزاینده‌‌‌ای برای کسب و کارها برای تقویت انعطاف‌‌‌پذیری و تضمین پایداری بلندمدت ضروری است.

سرمایه‌گذاری زیست‌‌‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) رویکردی برای ارزیابی میزان عملکرد یک سازمان در قبال اهداف اجتماعی است که فراتر از وظایف رسمی یک سازمان برای به حداکثر رساندن سود از طرف سهامداران شرکت صورت می‌گیرد و شامل دغدغه‌‌‌های محیطی، دغدغه‌‌‌های اجتماعی و حاکمیت شرکتی است.

کسب و کارها استراتژی‌‌‌های ESG را تسریع می‌کنند

این گزارش نشان می‌دهد که کسب و کارها اقدامات پیشگیرانه خود را تسریع می‌کنند و به دنبال سرمایه‌گذاری و ادغام راه‌‌‌حل‌‌‌های جدیدی هستند که تا حدی به کسب و کارها کمک می‌کند تا از الزامات مقررات بین‌المللی پیروی کنند و با اخبار جهانی ESG به‌‌‌روز باشند. کاهش خطرات زنجیره تامین و کسب اطلاعات بیشتر در مورد اطلاعات فروشندگان و تامین‌‌‌کنندگان نیز یکی از نکات مهم در این گزارش بوده است که در آن مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند.

این گزارش همچنین فرصت‌‌‌های آتی را مورد بحث قرار می‌دهد که یکی از آنها حول محور هوش مصنوعی می‌‌‌چرخد و اینکه چگونه می‌توان داده‌‌‌های متفاوت را به هم متصل کرد و تجزیه و تحلیل و بینش ESG بهتری را به‌‌‌ویژه برای ردیابی انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای ارائه داد. هوش مصنوعی می‌تواند برای خودکارسازی گزارش داده‌‌‌های انتشار، از جمله محاسبه میزان کربن، اطمینان از انطباق با الزامات قانونی و استانداردهای گزارش پایداری و کاهش بار اداری مدیریت داده‌‌‌های انتشار استفاده شود.

مورد استفاده دیگری که در آن هوش مصنوعی موجب بهبود فرآیندها می‌شود، تجزیه گزارش‌‌‌های ESG و ارائه پیشنهادهایی برای اقدامات ممکن است. این تلاش فرآیند تحلیل را بسیار تسریع می‌کند و تصمیم‌گیری سریع‌‌‌تر را ارتقا می‌دهد.

حرکت فراتر از گزارش ESG

با این حال، تعهدات ESG تنها بر اساس گزارش‌‌‌دهی نیست، بلکه اکنون با عملکرد مالی کسب و کار و موفقیت مالی بلندمدت، از جمله کاهش ریسک‌‌‌های اقتصادی و استفاده از فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری، ارتباط نزدیکی دارد. بر اساس تحقیقات اخیر IBM، اختلالات زنجیره تامین می‌تواند بین ۶ تا ۲۰‌درصد از دست دادن درآمد شرکت‌ها را به همراه داشته باشد.

یک نمونه قابل‌‌‌توجه از زیان مالی، ضربه اقتصادی به شرکت اپل است که بین ۴ تا ۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این شرکت غول فناوری در اوایل سال اعلام کرد که قصد دارد زنجیره تامین خود را تغییر داده و یک برنامه تولید غیرمتمرکز اجرا کند و تا سال ۲۰۲۵، ۲۵‌درصد از عملیات خود را در هند گسترش دهد.

نمونه دیگر از خطرات مالی برای شرکت‌هایی که به شیوه‌‌‌های تجاری اخلاقی و مسوولانه پایبند نیستند، در پاسخ به نقض حقوق بشر است. به گزارش رویترز، هیوندای موتورز، خودروساز کره‌جنوبی، کارخانه زیرمجموعه خود در آلاباما را پس از ادعای نگرانی در مورد کار کودکان واگذار کرد.

ارزیابی سلامت مالی فروشندگان جدید، پاسخ آنها به بحران آب و هوا، و شرایط کاری در مناطق مختلف بخشی از استراتژی‌‌‌های مدیریت ریسک است که شرکت‌ها باید نظارت را برای کاهش ریسک‌‌‌های مالی در نظر بگیرند و در عین حال از انطباق با ESG اطمینان حاصل کنند. با درگیری‌‌‌های نظامی و بلایای طبیعی که منجر به بحران‌های انسانی می‌شود، ESG به عنوان کمکی به دستور کار کلی مدیریت ریسک‌‌‌ها و بهبود انعطاف‌‌‌پذیری کسب و کار پذیرفته می‌شود.

چشم‌انداز

در میان چالش‌‌‌هایی که در سال ۲۰۲۳ در سطح جهانی با آن مواجه شدیم و پیچیدگی‌‌‌هایی که احتمالا در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت، کسب و کارها به طور فزاینده‌‌‌ای ضرورت ساخت مدل‌‌‌های پایدار و انعطاف‌‌‌پذیر را تشخیص می‌دهند. تحقیقات تامسون رویترز نشان می‌دهد که ۷۱‌درصد از رهبران و مدیران ارشد، اهمیت رو به رشد ESG در عملکرد شرکت را پیش‌بینی می‌کنند. در واقع، سه عامل اصلی شکل‌‌‌دهنده این تکامل وجود دارد:

پیشرفت‌‌‌های هوش مصنوعی که شکاف‌‌‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها را پر می‌کند.

مقررات جهانی در حال تحول که بر بخش‌‌‌های مختلف تاثیر می‌‌‌گذارد.

راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی در حال رشد که چشم‌انداز جدیدی را در حوزه ESG ارائه می‌کنند.

با پذیرش این عناصر، شرکت‌ها و تامین‌‌‌کنندگان آنها می‌توانند ESG را از یک تعهد صرف به یک کاتالیزور برای تصمیم‌گیری آگاهانه و رشد مالی تبدیل کنند. مدیریت موفق ESG کلید شکوفایی در این دوره جدید با پیچیدگی بیشتر و قطعیت کمتر است.