کارخانه «زیرو» در شهر موتله به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه در نوع خود شناخته می‌شود که می‌تواند سالانه ۲۰‌هزار تن بسته‌‌‌بندی پلاستیکی را دسته‌‌‌بندی کند. این امر تنها به دلیل بزرگی کارخانه نیست، بلکه فناوری پیشرفته این کار را ممکن می‌‌‌سازد. دوربین‌‌‌های مادون قرمز برای جداسازی زباله‌‌‌های ۱۲نوع پلاستیک مختلف وارد شده به دروازه‌‌‌های کارخانه استفاده می‌‌‌شوند. به گفته شرکت بازیافت پلاستیک سوئد، که متعلق به گروه‌‌‌های صنایع پلاستیک، مواد غذایی و تجارت سوئد است، این میزان، بسته‌‌‌بندی پلاستیکی بازیافتی در کشور را دو برابر می‌‌‌کند. آسا استنمارک از آژانس حفاظت محیط‌‌‌زیست سوئد، گفت: «این کارخانه یک تغییر‌‌‌دهنده بازی است. نه تنها به دلیل طبقه‌‌‌بندی، بلکه آنها معتقدند بازاری برای همه ۱۲ نوع پلاستیک طبقه‌‌‌بندی شده توسط کارخانه وجود دارد»  رابرت بلاسیاک، محقق مرکز انعطاف‌‌‌پذیری استکهلم، گفت که سوئد در بازیافت پلاستیک «فراتر از منحنی‌‌‌ها» است و مدیریت زباله در بسیاری از نقاط دیگر جهان راه درازی در پیش دارد.

ضایعات پلاستیکی جهانی تا سال ۲۰۶۰ سه برابر خواهد شد

راه‌اندازی سایت زیرو در میانه راه مذاکرات برای ایجاد یک معاهده جهانی در مورد آلودگی پلاستیکی انجام می‌شود. مذاکراتی که در آن کشورها، شرکت‌های پتروشیمی و دوستداران محیط‌‌‌زیست در نایروبی کنیا گرد هم می‌‌‌آیند تا دور سوم مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل متحد را برای تضمین سند مهم و الزام‌‌‌آور قانونی، برگزار کنند تا جلوی پیشرفت آلودگی‌‌‌های پلاستیکی گرفته شود. اما به‌‌‌ نظر می‌رسد این امر نمی‌تواند به زودی رخ دهد، زیرا قرار است زباله‌‌‌های پلاستیکی تولید شده در سطح جهان تا سال ۲۰۶۰ سه برابر شود و حدود نیمی از آنها به محل دفن زباله‌‌‌ها رفته و کمتر از یک‌پنجم بازیافت شوند. در حال حاضر جهان سالانه بیش از ۴۳۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌‌‌کند که دو‌سوم آن محصولاتی با عمر کوتاه است که به زودی تبدیل به زباله می‌‌‌شوند و اقیانوس‌‌‌ها را پر می‌‌‌کنند و همان‌طور که گزارش اخیر برنامه محیط‌زیست سازمان‌‌‌ملل نشان می‌‌‌دهد، اغلب راه خود را به زنجیره غذایی انسان می‌‌‌رسانند. حلقه بسته برای پلاستیک‌ها باید هدف نهایی باشد، نه فقط برای شرکت‌ها و دولت‌‌‌ها، بلکه برای این معاهده پلاستیک سازمان ملل که اکنون در حال مذاکره است و این به آن معناست که در هر مرحله از طول چرخه حیات پلاستیک، انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای باید به صفر کاهش یابد.

دریافت تمام بسته‌‌‌بندی‌‌‌های پلاستیکی

در سایت زیرو، تسمه‌‌‌های نقاله ۴۰ تن در ساعت زباله‌‌‌های پلاستیکی مخلوط را به داخل کارخانه حمل می‌‌‌کنند. به تدریج، همان‌طور که بسته‌‌‌بندی‌‌‌های شکلات، کیسه‌‌‌های پلاستیکی، ظروف مختلف یا پلی‌‌‌استایرن سفید در مجموعه ۶۰‌هزار متر‌‌‌مربعی به سیستم وارد می‌‌‌شوند، شکسته شده، بر اساس اندازه از هم جدا می‌‌‌شوند و در یک فرآیند کاملا خودکار و وابسته به دوربین‌‌‌های مادون قرمز مرتب می‌‌‌شوند.