فقدان توجه دولت به صنعت سفید

مشکل را که از تولیدکنندگان گچ جویا شوید تقریبا متفق‌القول معتقدند که این صنعت از فناوری‌های روز عقب مانده و دیگر کسی خریدار گچ‌های پودری نیست و صدها محصول توسط شرکت‌های تولیدکننده گچ از جمله دیوارهای پیش ساخته، گچ‌های ضد آتش و آب و... توسط کشورهای دیگر تولید می‌شود و اتفاقا ارز‌آوری بالایی نصیب شرکت‌ها می‌کند؛ در ایران اما با وجود منابع بسیار بالای سنگ گچ، کسی دست به تولید محصولات جدید نمی‌زند چرا که قادر به دریافت تسهیلات لازم از بانک‌ها برای ورود خطوط تولید جدید نیست و تا این لحظه شاهد انبوه واحدهایی هستیم که با حداقل ظرفیت و در سایه بی‌توجهی دولت فعالیت می‌کنند.

ابوالفضل اقبالیون، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گچ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: علاوه بر اینکه برق صنعت گچ هفته‌ای دو روز قطع می‌شود، برخی مواقع هم بدون هماهنگی دو تا سه ساعت قطع می‌شود و همین امر آسیب‌های بسیاری را متوجه شرکت‌ها کرده است.

وی افزود: علاوه بر ضرر و زیان شرکت‌های تولیدکننده گچ، با قطع و وصل دوباره برق در طول هفته، مصرف انرژی افزایش می‌یابد چرا که باید چند ساعت برای خنک شدن و چند ساعت برای گرم شدن کوره انرژی مصرف شود.

اقبالیون ادامه داد: با توجه به تعطیلی ۸ روزه واحدهای گچ و از طرفی تعطیلی چند ساعته در طول هفته در مجموع یک‌سوم روزهای ماه تعطیل است و از طرفی برخلاف روال طبیعی که تابستان فصل افزایش تقاضای گچ به شمار می‌رود، کماکان رکود عمیقی در بازار حاکم است. این مقام صنفی با بیان اینکه هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته است گفت: با وجود اینکه چند بار مشکلات مان را با اداره کل صنایع غیر‌فلزی وزارت صمت مطرح کرده‌ایم اما اقدامی در این خصوص رفع مشکلات صنعت گچ صورت نگرفته و با تداوم این شرایط، ورشکستگی واحدها یکی پس از دیگری قابل پیش‌بینی است.

اقبالیون با اشاره به اینکه نیروهای متخصص صنعت گچ به دلیل فقدان توانایی مدیران برای پرداخت حقوق‌های بالا به صنایع دیگر کوچ می‌کنند، اظهار کرد: کسانی که چند دهه در صنعت گچ سابقه فعالیت دارند، به دلیل نبود توانایی مالی و همکاری نکردن بانک‌ها توانایی به‌روز کردن خطوط تولید را ندارند و مجبورند کارخانه را به افراد غیر‌متخصص بفروشند. از طرفی برخی از افراد که سابقه‌ای در این صنعت ندارند، برخلاف شرکت‌های قدیمی با واردات دستگاه‌های مدرن توانسته‌اند بازار بسیار مطلوبی برای خودشان ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه از امروز موضوع استفاده از گازوئیل در زمستان را به جای گاز پیشنهاد می‌کنند، گفت: مازوت برای صنعت گچ برخلاف بسیاری از صنایع تبدیل به کیمیا شده و متاسفانه نگاه یکسانی به صنعت وجود ندارد؛ بنابراین صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی همواره مساله مسوولان وزارت صمت هستند و صنعت گچ برای اغلب مدیران محلی از اعراب ندارد.

اقبالیون با اشاره به اینکه افزایش قیمت گچ توسط تولیدکنندگان باید اعلام شود اما نیازمند تایید وزارت صمت است، گفت: از ابتدای تیر ماه قیمت‌های جدید گچ را به دولت اعلام کرده‌ایم اما تاکنون با افزایش قیمت موافقت نشده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گچ اظهار کرد: متاسفانه گازوئیل به میزان مورد نیاز در اختیار صنعت گچ قرار نمی‌گیرد و تحت هر شرایطی یا باید گازوئیل را از بازار تهیه کنیم یا اینکه میزان تولید را کاهش دهیم.

وی با اشاره به صادرات سنگ گچ به کشورهای دیگر از طریق بندرعباس خاطرنشان کرد: امروزه سنگ گچ را از بنادر به قیمت بسیار نازل صادر می‌کنند و هر تن سنگ گچ یک دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کند؛ در حالی که می‌توان با استفاده از ماشین‌آلات به‌روز انواع محصولات گچی  با ارزش افزوده بالا به کشورهای همسایه صادر کنیم.

اقبالیون با اشاره به اینکه دولت باید از تولیدکنندگان صنعت گچ برای آینده برنامه بخواهد، ادامه داد: امروز بیان و ارائه مشکلات به مدیران وزارت صمت نیازمند پوشیدن کفش آهنین توسط اعضای انجمن گچ است؛ در حالی که شواهد نشان می‌دهد دولتی‌ها به تمام مشکلات این صنعت اشراف دارند و فقط تمایلی برای ایجاد تغییرات نشان نمی‌دهند. در سوی دیگر متاسفانه دولت برای دریافت ارزش افزوده و سایر مالیات‌ها به راحتی تولیدکننده را تحت فشار قرار می‌دهند.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گچ اظهار کرد: صنعت گچ قادر است محصولات متنوع بسیاری تولید کند اما نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های روز هستند و برای دستیابی به این تجهیزات، دریافت تسهیلات بانکی ضروری است؛ تسهیلاتی که متاسفانه بانک‌ها به خاطر کمبود سرمایه در گردش واحدهای گچ ارائه نمی‌کنند؛ در حالی که صنعت گچ با توجه به ارزش ماشین‌آلات تضامین بسیار با ارزشی برای دریافت وام دارد. به طور کلی انتظار ما این بوده که وزارت صمت برای نجات این صنعت به تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات کمک کند اما برخلاف صنایع دیگر شاهد این کمک‌ها نیستیم و شاید دلیل اصلی این بی‌توجهی، نبود دولتی‌ها در صنعت کاملا خصوصی گچ باشد.