ثبت سال پررکورد در فولاد هرمزگان

در ابتدای مجمع عمومی سالانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب، مدیرعامل این شرکت گزارشی از عملکرد شرکت ارائه کرد و گفت: حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مجمع فولاد هرمزگان برای نخستین بار در مجمع یک شرکت زیرمجموعه، نشان از اهمیت این شرکت در طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای گروه فولاد مبارکه است و این نوید را به مردم استان هرمزگان برای اجرای طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای بیشتر می‌دهد. سال ۱۴۰۱ برای فولاد هرمزگان سالی پربرکت و پررکورد بود، در حالی که تحریم و عوارض صادراتی ابتدای سال، دو مانع برای تولید و فروش بودند. همچنین به این موانع باید مشکلات تامین برق در تابستان و گاز در زمستان را نیز اضافه کرد، اما فولاد هرمزگان تسلیم این مشکلات نشد و با یک برنامه‎ریزی دقیق توانست از این موانع یک سکوی پرتاب برای خود بسازد و افتخارات بزرگی را خلق کند.

عطاالله معروفخانی افزود: فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ جایگاه خود را به عنوان پنجمین تولیدکننده فولاد خام کشور تثبیت و یک میلیون و ۵۴۵‌هزار و ۷۵۳ تن تختال را به عنوان محصول نهایی خود تولید کرد که با توجه به عدد ۲۱۰‌هزار تنی توقف و خاموشی ناشی از کمبود برق عدد بسیار خوبی برای تولید این محصول به شمار می‌رود، این در حالی است که در صورت نبودن این توقف‌‌‌ها، شرکت می‌توانست به راحتی به تولید یک میلیون و ۷۵۰‌هزار تنی تولید تختال دست یابد. شرکت فولاد هرمزگان در بخش فولادسازی و ریخته‌‌‌گری مداوم و نیز احیای مستقیم و تولید آهن اسفنجی دستاوردهای مهمی داشت و با وجود توقف‌‌‌ها و خسارات ناشی از کمبود انرژی موفق شد رشد ۸/ ۶ درصدی را در تولید تختال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزند. سال ۱۴۰۱ را می‌توان برای فولاد هرمزگان سالی پر از رکوردشکنی‌‌‌های متنوع در حوزه بهره‌‌‌برداری نامید، به طوری که ۳۱رکورد در حوزه تولید روزانه، ماهانه و در پایان سال رکورد تولید سالانه به میزان یک میلیون و ۵۴۵‌هزار و ۷۵۳ تن تختال ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ به حساب می‌‌‌آیند.

وی تاکید کرد: در حوزه بهره‌‌‌برداری، دستاوردهای دیگری نیز به دست آمد که کسب پنج رکورد در کاهش مصرف انرژی، کاهش ۳۰ درصدی توقف‌‌‌های برنامه‌‌‌ای و اضطراری، اجرای پروژه سیستم پاشش سرباره در راستای کاهش توقف‌‌‌های جمع‌‌‌آوری سرباره و افزایش تولید ذوب، اجرای پروژه کاهش مصرف قراضه در شارژ فلزی کوره‌‌‌های قوس الکتریکی و انجام پروژه بومی‌‌‌سازی اشکال ویژه تاندیش و اشکال ویژه پاتیل در راستای حمایت از تولید داخل و تامین پایدار ازجمله آن هستند. در حوزه فروش نیز اقداماتی انجام شده که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد. در سال ۱۴۰۱ شرکت فولاد هرمزگان توانست یک میلیون و ۵۵۱‌هزار تن محصول را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش برساند و رشد ۹ درصدی را در میزان فروش تختال و رشد ۴ درصدی درآمد فروش کل را با ثبت درآمد ۲۲‌هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان تجربه کند. رشد ۱۹ درصدی میزان صادرات با فروش ۷۱۵‌هزار و ۴۳۵‌هزار تن تختال در بازارهای بین‌المللی و رشد ۱۷ درصدی درآمد حاصل از صادرات به میزان ۱۰‌هزار و ۲۱۸ میلیارد تومان نشان از موفقیت این شرکت در بازارهای بین‌المللی است. همچنین تحقق ۱۳۷ درصدی میزان فروش نسبت به برنامه و رشد ۲ درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار داخل نیز نشان از نگاه مثبت این شرکت به تامین نیاز شرکت‌های داخلی است. علاوه بر آن، تامین نیاز صنایع داخل به محصولات ویژه و قطع وابستگی به واردات این محصولات جزو اهداف مهم این شرکت مبنی بر تکیه بر دانش و توانمندی متخصصان داخلی است. رشد ۱۷ درصدی فروش تختال ویژه با ارزش افزوده بالا به میزان ۱۷۶‌هزار و ۴۱۸ تن و ۱۲‌درصد از کل فروش نشان از توجه فولاد هرمزگان در تحقق این هدف مهم دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه، مهم‌ترین اقدامات در حوزه تکنولوژی و توسعه در سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد و گفت: تعداد ۲۵ پروژه به ارزش ۲۶‌هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال و ارزش ۱۲۳ میلیون یورو در واحد تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان به پیمانکاران ابلاغ شده و هم اکنون ۸۷ پروژه در مراحل مطالعات مهندسی قرار دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از طرح توسعه ظرفیت فولادسازی به ۲/ ۳ میلیون تن تختال در سال، احداث مدول چهارم آهن‌سازی به ظرفیت ۶/ ۱ میلیون تن آهن اسفنجی در سال، احداث واحد تولید گازهای صنعتی شماره ۳، احداث ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی شماره ۳، توسعه پست برق ۲۳۰ و ارتقای شبکه توزیع برق، مطالعات امکان‌سنجی احداث نیروگاه برق، احداث کارخانه نورد گرم پیوسته ازجمله اقدامات توسعه‌‌‌ای این شرکت به حساب می‌‌‌آیند. همچنین تعداد ۴۳ پروژه نیز در مراحل مختلف اجرایی هستند که عبارتند از احداث مدول سوم آهن‌سازی جهت تامین بخشی از مواد اولیه واحد فولادسازی در طرح توسعه، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی مخازن آهن اسفنجی، احداث ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی شماره ۲، احداث ۴ پست توزیع برق از مهم‌ترین آنها هستند.

معروفخانی در ادامه به مهم‌ترین اقدامات در حوزه خرید اشاره کرد و گفت: خرید و حمل آهن اسفنجی به میزان ۴۵۸‌هزار تن و ۱۷۶‌درصد جذب بیشتر به نسبت برنامه اعلامی، کسب درآمد ۱۳هزار و ۳۸۵ میلیارد ریالی ناشی از فروش ضایعات و افزایش ۱۰۲ درصدی درآمد حاصل از فروش ضایعات نسبت به سال ۱۴۰۰، کاهش ۸۸ درصدی هزینه دموراژ سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰، اخذ مجوزهای لازم و انجام توافقات قراردادی جهت جلوگیری از ضرر و زیان شرکت ناشی از خاتمه، فسخ یا طولانی شدن مدت قرارداد مهم‌ترین اقدامات در حوزه خرید هستند. در خصوص اقدامات حوزه منابع انسانی نگاه فولاد هرمزگان به کارکنان خود، نگاهی سرمایه‌‌‌ای و بلندمدت است و کارکنان، سرمایه‌‌‌های انسانی این شرکت به حساب می‌‌‌آیند. در سال ۱۴۰۱ شرکت فولاد هرمزگان در تداوم نگرش نو در سازماندهی، تامین، نگهداشت و توسعه پایدار منابع انسانی و نیز افزایش بهره‌‌‌وری سرمایه‌‌‌های انسانی اقدامات موثری انجام داد که مهم‌ترین این اقدامات شامل جاری سازی‌کدهای اخلاقی و رفتاری بر اساس ارزش‌‌‌های سازمانی و تدوین کتاب کدهای اخلاقی و رفتاری به نام فانوس، برگزاری نظرسنجی سالانه کارکنان، استقرار نظام مدیریت عملکرد کارکنان «پیاده‌سازی فاز چهارم اقدام استراتژیک»، ساماندهی و اجرای نظام جامع بیمه تکمیل درمان و عمر و حادثه کارکنان پیمانکاری در قراردادهای مستمر، راه‌اندازی مرکز تندرستی و مشاوره ورزشی شرکت فولاد هرمزگان ویژه کارکنان، تفکیک و جداسازی پسماندهای شهری جهت واگذاری به مراکز خیریه در راستای عمل به مسوولیت‌های اجتماعی، برگزاری کمیسیون پزشکی جهت کلیه پرسنل امانی و پیمانی و پرداخت هزینه‌‌‌های درمانی مصوب از صندوق درمان شرکت می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه در خصوص عملکرد زیست محیطی این شرکت توضیح داد و افزود: در فولاد هرمزگان با نگاه ویژه به محیط‌زیست اقدامات شاخصی انجام شده که اهم آنها شامل مواردی همچون نصب سیستم پالایش آنلاین آلاینده‌‌‌های گاز در واحد احیای مستقیم جهت اطلاع و کنترل وضعیت آلایندگی گازهای خروجی از دودکش مدول A و B واحد احیای مستقیم، مدیریت پسماندهای صنعتی ویژه، پروژه تصفیه‌‌‌خانه پساب صنعتی جهت تصفیه کامل آب مصرفی، مشارکت در دوره آموزشی مدل‌‌‌سازی آلودگی هوا با نرم‌افزار aermod در دانشگاه آزاد بندرعباس، تمدید گواهینامه ISO ۱۴۰۰۱ می‌شود. فولاد هرمزگان در رابطه با مسوولیت‌‌‌های اجتماعی نیز اقدامات موثری را انجام داده است که مشارکت در ساخت و تجهیز مساجد و مهدیه بندرعباس، مساعدت به دانش‌آموزان کم بضاعت آموزش و پرورش استان هرمزگان، مشارکت در طرح اکرام ایتام و محسنین با هدف حمایت از ۲۰‌هزار کودک یتیم و غیر‌یتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، مساعدت مالی در خصوص جشن گلریزان جهت آزاد‌سازی زندانیان جرائم غیر‌عمد، مساعدت جهت ساخت و نصب آب شیرین کن شهرستان سیریک، مساعدت در ارسال نیتروژن و اکسیژن به بیمارستان‌‌‌های استان هرمزگان، مشارکت و همکاری با سازمان محیط‌زیست جهت دفن پسماندهای عمومی و تامین آهک موردنیاز این سازمان ازجمله این اقدامات هستند.

وی در ادامه افتخارات فولاد هرمزگان را برشمرد و عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ برای فولاد هرمزگان سالی سرشار از کسب افتخارات گوناگون بود که مهم‌ترین این افتخارات عبارتند از کسب عنوان کارفرمای نمونه کشوری در جشنواره ملی انتخاب کارآفرینان و کارفرمایان برتر سال ۱۴۰۱، کسب رتبه برتر ایمنی جنوب شرق کشور، کسب تندیس چهارمین اجلاس سراسری چهره‌‌‌های نامی صنعت، معدن و اقتصاد کشور، کسب تندیس بلورین از جشنواره نظام پیشنهادها، کسب تندیس رضایتمندی در ششمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری، دریافت تقدیرنامه چهره شاخص از همایش ملی ارتقای اخلاق و ترویج مسوولیت‌پذیری اجتماعی، کسب تندیس برند برتر در اجلاس نشان منتخب ملی مصرف‌کنندگان، دریافت تندیس برنزین از دومین کنفرانس و ششمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال هستند. شرکت فولاد هرمزگان بر آن است تا همزمان با تولید محصولات فولادی تخت به منظور توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور و تامین نیازهای مشتریان داخلی و خارجی به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در جنوب کشور با توانایی تولید ۳.۵ میلیون تن تختال با گرایش به محصولات ویژه تبدیل شود.

در ادامه یاسر طیب‌‌‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در مجمع فولاد هرمزگان مطرح کرد: حضور ما در مجمع فولاد هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت زیرمجموعه حاکی از اهمیت این شرکت است. فولاد هرمزگان مرکز ثقل توسعه‌‌‌های آتی ما خواهد بود. دو طرح افزایش ظرفیت به ۲/ ۳ میلیون تن و نورد گرم بزرگ‌ترین طرح‌‌‌های ما برای توسعه‌‌‌های آتی هرمزگان خواهد بود. طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای فولاد هرمزگان با سرعت قابل قبولی پیش می‌‌‌روند و امسال پیشرفت چشمگیری خواهند داشت و از برنامه جلو خواهند زد.

در پایان مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فولاد هرمزگان صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ مورد تصویب سهامداران قرار گرفت و از این رو ۶۵۰ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شد، همچنین اعضای هیات‌مدیره همچون سابق انتخاب شدند و پاداش اعضای هیات‌مدیره بدون تغییر ۵۵۰ میلیون تومان به تصویب رسید. در این مجمع دو روزنامه‌‌‌ کثیرالانتشار «دنیای‌اقتصاد» و گسترش صمت نیز به عنوان روزنامه رسمی انتخاب شدند.

4ZQOuuVKZh1Jy2-bafb94e461e9494a88b023154b4a70fa+copy copy