به گزارش روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت سیف‌‌الله امیری افزود: این در حالی است که تولید ۶ماه نخست سال در این ماده معدنی ۱۵میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸درصد رشد نشان می‌دهد. وی یادآور شد: تولید فولاد خام از جمله مواد معدنی در کشور است که ظرفیت‌‌های خوبی برای تولید آن در کشور وجود دارد و در سال جاری این ظرفیت ۴۷میلیون تن در سال برآورد می‌شود. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اضافه کرد: همچنین صادرات سیمان کشور از فروردین تا پایان مهرماه سال جاری به ۷میلیون و ۶۲۹هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳درصد رشد یافت. به گفته وی، تولید این ماده پرمصرف معدنی با ظرفیت تولید ۸۸میلیون تن در سال طی ۶ماه نخست سال به ۳۲میلیون و ۱۳هزار تن رسید. امیری با بیان اینکه کاشی و سرامیک از دیگر محصولات معدنی است که با رشد تولید و صادرات در ماه‌های نخست سال همراه بوده، افزود: صادرات این محصول در ۷ماه ابتدای سال با ۶درصد رشد به ۲میلیون و ۵۵۵هزار تن افزایش یافت و با تولید ۲۴۸میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در ۶ماه ابتدای سال به رشد ۱۲درصدی در کشور رسید.

به گفته وی، در همین مدت ۱۷میلیون و ۷۰۰هزار تن آهن اسفنجی تولید شد و کاهش حدود ۵۰درصدی صادرات این محصول معدنی از سویی و افزایش ۲۰درصدی تولید آن حاکی از رشد مصرف داخلی بوده و این در حالی است که ظرفیت تولید محصول ذکرشده حدود ۳۷میلیون تن در سال است. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: صادرات سنگ‌‌آهن با افت ۴۱درصدی مواجه بوده، به‌طوری‌‌که با وجود تولید ۵۲میلیون تن سنگ‌‌آهن در ۷ماه ابتدای سال حدود ۵۳۳هزار تن صادرات صورت گرفته، درحالی که صادرات آن در مدت مشابه سال قبل ۹۰۷هزار تن بوده است.

شمش آلومینیوم هم از محصولاتی است که در ۶ماه ابتدای سال، ۲۰ درصد رشد تولید داشته است. امیری در این خصوص هم تاکید کرد: طی این مدت ۳۱۸هزار تن شمش تولید شد و از این مقدار ۲۵۱هزار تن به خارج از مرزهای ایران صادر شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۳۴هزار تن با رشد ۸۷درصدی همراه بوده است. بررسی آمارها نیز نشان می‌دهد از فروردین‌‌ماه تا پایان مهرماه سال جاری ۲۶میلیون و ۲۰۰هزار تن گندله آهن تولید شد و صادرات این محصول با ۱۶۲درصد افزایش به رقم ۲میلیون و ۴۱۳هزار تن در ۷ماه نخست سال رسید. کنسانتره آهن نیز رشد ۲۰ درصدی صادرات را طی ۷ماه گذشته تجربه کرد و به ۵۱۶ هزار تن افزایش یافت. البته تولید این محصول در ۶ ماه ابتدای سال ۲۷ میلیون تن بود که تفاوت فاحشی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته است.

محصولات فولادی نیز در این مدت با رشد ۱۱درصدی تولید به ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار تن و صادرات این محصول نیز مانند مدت مشابه سال قبل در ۷ماه ابتدای سال به یک میلیون و ۸۲۶هزار تن رسید. دیگر محصولات معدنی از جمله کنسانتره مس در ۶ماه ابتدای سال ۶۱۰ هزار تن، شیشه تخت ۹۳۰هزار تن و مس کاتد ۱۴۳هزار تن با افزایش تولید همراه بودند.