به گزارش چیلان، عباسعلی ناصحی درخصوص مسائل و مشکلات موجود در حوزه تولید و عرضه فولاد گفت: مسائل و مشکلات حوزه فولاد همچنان پابرجا هستند و روزبه‌‌‌روز نه تنها کم نمی‌‌‌شوند، بلکه در حال افزایش نیز هستند. مشکلات تولید در زمستان با کمبود گاز به شکلی و در تابستان نیز با کمبود برق به شکل دیگر خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر بحث تامین مواد اولیه است که در حوزه تولید به واضح‌‌‌ترین شکل ممکن خود را نشان داده است. چالش‌های اخیر در حوزه برق، ظرفیت تولید را کاهش داده است و این مشکلات از چند جهت کارخانه‌‌‌های فولادی را احاطه کرده‌‌‌اند.

مدیرعامل مجتمع فولاد دشتستان ادامه داد: در کل دامپینگ روسیه، تامین انرژی و قطعی برق، برنامه محدودیت اعلام شده از سوی وزارت نیرو برای کارخانه‌‌‌های فولادی و مشکلات موجود در تامین مواد اولیه از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر وجود دارد.

ناصحی افزود: قطعی برق باعث شده تا نه تنها کارخانه‌‌‌های پایین‌‌‌دست، بلکه کارخانه‌‌‌های بالادست نیز دچار مشکل شوند و قادر به تامین مواد اولیه موردنیاز شرکت‌ها نباشند. شرایط موجود باعث شده تا فشارهای بسیاری به بخش تولید و تولیدکنندگان وارد شود.

وی در مورد سایر مشکلات واحدهای فولادی گفت: من نمی‌‌‌دانم وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود این مشکلات چه برنامه‌‌‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران دارد. فشارها و چالش‌های حوزه مالیات شدیدتر شده و این باعث فشار مضاعف بر تولیدکنندگان شده است. دستمزدها نیز از ابتدای امسال حدود ۵۷‌درصد افزایش یافته است. با وجود این مشکلات تولیدکننده تنهاست و باید برای غلبه بر این مشکلات فکری کرد.

ناصحی درخصوص شیوه تامین برق مجتمع فولاد دشتستان گفت: با توجه به قطعی‌‌‌های برق، ناچار شدیم با صرف هزینه بسیار بالا، اقدام به خریداری سه دیزل ژنراتور بسیار قوی کنیم. کار با این دیزل‌‌‌ ژنراتورها البته هزینه بالایی نیز دارد و برای مثال در تامین گازوئیل ژنراتورها ما ناچار به صرف هزینه هستیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که برق تولیدی این ژنراتورها، ثبات برق شهری را ندارد و با وجود هزینه‌‌‌های مرتبط با نگهداری، تامین و راه‌‌‌اندازی آنها، استفاده از این ژنراتورها راهکار چندان مناسبی به نظر نمی‌‌‌رسد. با این حال ما مجبور به استفاده از آنها در زمان قطعی برق هستیم تا از توقف خط تولیدی خود در زمان قطعی برق جلوگیری کنیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد دشتستان تصریح کرد: قطعی برق مرتبط با کارخانه‌‌‌های بالادست نیز برای ما دردسر‌ساز شده است، زیرا با توقف خط تولید این کارخانه‌‌‌ها، مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های ما تامین نمی‌شود و ما عملا مواد اولیه‌‌‌ای نداریم تا با آن بتوانیم خط تولید خود را فعال نگه داریم.

ناصحی درخصوص تاثیر دامپینگ روسیه بر فعالیت‌های این شرکت گفت: این دامپینگ تاثیر منفی بسیاری داشته است. در قراردادهای خارجی که داشته‌‌‌ایم، بسیاری از طرف‌‌‌های خارجی سعی در ملغی کردن قرارداد داشته‌‌‌اند. از سوی دیگر با کاهش شدید قیمت‌ها در بازارهای صادراتی و ارزان‌‌‌فروشی تولیدکنندگان روس، درخواست برای قراردادهای جدید نیز بسیار کمتر شده و قراردادهای اندکی بسته می‌شود. تمامی این اتفاقات ناشی از دامپینگ روسیه بوده و در چنین شرایطی باید تولیدکنندگان ایرانی مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند بازارهای خارجی را که به دشواری به دست آورده‌‌‌اند، حفظ کنند.