فولاد اسفراین دیگری در راه است

مجتمع صنعتی اسفراین به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۸۰‌هزار تن محصولات آهنگری‌‌‌شده و ۱۲۰‌هزار تن شمش ریخته‌‌‌شده است. این مجتمع صنعتی در سه فاز قادر به تولید محصولات سنگین و فوق‌‌‌سنگین از انواع فولادهای آلیاژی‌‌‌ شده است. البته همچنان این واحد فولاد آلیاژی قصد توسعه خود را دارد تا با خرید یک کوره دیگر، فولاد آلیاژی اسفراین دیگری را راه‌‌‌اندازی کند.

از فناوری بالا تا اشتغال‌زایی در فولاد اسفراین

مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: مجتمع صنعتی اسفراین یکی از استراتژیک‌‌‌ترین کارخانه‌‌‌های صنعتی کشور در زمینه فولاد به‌‌‌شمار می‌رود که تولیدکننده فولاد آلیاژ و قطعات فولادی خاص است که در کشور و منطقه غرب آسیا بی‌‌‌نظیر و در جهان کم‌‌‌نظیر است.

سعید کاظمی با اشاره به ظرفیت فولاد اسفراین عنوان کرد: ظرفیت اسمی کارخانه حدود ۱۲۰‌هزار تن ذوب و حدود ۳۰۰‌هزار تن ریخته‌‌‌گری پیوسته است. سیستم فورجینگ نیز سالانه حدود ۸۰‌هزار تن ظرفیت دارد. دستگاه‌های منحصر به‌‌‌فرد و ارزشمندی در  این مجتمع وجود دارد که بسیار در دنیا اندک هستند و به ما این امکان را می‌دهند که قطعات خاص با فناوری بالا تولید کنیم.

وی با اشاره به میزان اشتغال‌زایی فولاد اسفراین عنوان کرد: حدود ۱۵۵۰ نفر به‌‌‌صورت مستقیم و حدود ۴‌هزار نفر نیز به‌‌‌صورت غیرمستقیم در مجموعه مشغول به کار هستند.

کاظمی با اشاره به این موضوع که فولاد اسفراین با تمام ظرفیت کار می‌کند، تصریح کرد: دستگاه‌های مجموعه ارزشمند و غیرقابل جایگزین هستند و سیاست ما بر این است که به هر قیمتی تولید انجام ندهیم و بیشتر سفارش‌‌‌محور تولید می‌‌‌کنیم.

مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین در پاسخ به این پرسش که تولید فولاد آلیاژی در کشور چه اهمیتی دارد، گفت: تولید فولاد آلیاژی شامل طیف گسترده‌‌‌ای از محصولات هم به‌‌‌صورت میلگرد و هم به‌‌‌صورت قطعات خاص می‌شود که مورد استفاده کارخانه‌‌‌های صنعتی است. در کشور سه واحد فولاد آلیاژی یزد، فولاد آلیاژی اصفهان و فولاد آلیاژی اسفراین واحدهای تولیدکننده فولاد آلیاژی به‌‌‌شمار می‌‌‌روند. البته پروژه‌‌‌های دیگر نیز در دست اقدام هستند.

کاظمی با اشاره به کاربرد فولاد آلیاژی عنوان کرد: فولاد آلیاژی در صنایع مختلف کاربردهای مختلفی دارند. در خودروسازی و ساخت‌‌‌وساز یا در صنایع خاص فولادی کاربرد دارد. در صنایع نیروگاهی، صنایع نفت وگاز صنایع معدنی هر جا که ساخت قطعه فولادی مطرح باشد، بدون شک نیاز به فولاد آلیاژی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که تولید فولاد اسفراین به صورت خاص چیست، گفت: ‌‌‌ تولید فولاد اسفراین قطعات آلیاژی و بلوم است که متفاوت از فولاد آلیاژی یزد و اصفهان است، آنها قابلیت قطعه‌‌‌ریزی ندارند و تولید میلگرد دارند، اما تولید فولاد اسفراین منحصر به‌فرد است.

مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات نیز دارید، عنوان کرد: بخشی از تولیدات ما به صادرات اختصاص دارد، سال گذشته ۳۵‌میلیون یورو ارزش صادرات این مجتمع بوده است.

برنامه‌‌‌های آتی فولاد اسفراین

کاظمی در ادامه با اشاره به برنامه‌‌‌های آتی شرکت فولاد اسفراین عنوان کرد: ما پنج محور را در فولاد اسفراین در هیات‌‌‌مدیره جدید پیگیری می‌‌‌کنیم؛ محور نخست بر این موضوع تاکید دارد که دستگاه‌ها و فناوری منحصربه‌‌‌فرد خود را فقط به‌‌‌صورت ارزش‌‌‌محور استفاده کرده و به قطعات اختصاصی دهیم که سبب ایجاد ارزش‌‌‌افزوده بالاتری شوند. نخستین برنامه در این راستا مذاکره با صندوق توسعه ملی است که مذاکره اولیه آن انجام شده است، امیدواریم این برنامه به نتیجه برسد، چراکه در این راستا برنامه افزایش ظرفیت ذوب کارخانه در نظر گرفته شده است که از دو طریق پیگیری می‌‌‌کنیم، یکی افزایش ظرفیت کوره فعلی و دیگری خرید کوره جدید است.  وی ادامه داد: برنامه دوم ما این است که توانمندی دستگاه‌های مجتمع را افزایش بدهیم تا علاوه بر تولید مقاطع آلیاژی، بتوانیم تولید شمش ساختمانی هم داشته باشیم تا این امکان به کارخانه داده شود که در عرصه فولاد ساختمانی هم حضور پیدا کند تا مسائل نقدینگی‌‌‌اش را از این طریق حل کند. سومین برنامه ما که یکی از برنامه‌‌‌های استراتژیک مجتمع به‌‌‌شمار می‌رود، بحث ایجاد خط نورد میلگردهای آلیاژی است که در عمل ما را از سمت فروش مواد نیمه‌‌‌خام به سمت تولید محصول نهایی می‌‌‌برد که این جزو سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود که ما فروش مواد خام به هیچ عنوان نداشته باشیم و مواد نیمه‌‌‌خام را هم به مواد نهایی با ارزش‌‌‌افزوده بالاتر تبدیل کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه بهره‌‌‌وری نیز مصرانه به‌‌‌دنبال ارتقای شاخص‌‌‌های بهره‌‌‌وری در کارخانه هستیم تا بتوانیم این شاخص‌‌‌ها را بهبود ببخشیم. در حوزه منابع انسانی معتقد به گردش نخبگان هستیم تا بستر را برای نخبگان مجموعه فراهم کنیم که ارتقا پیدا کند.

سفارش‌‌‌محور عمل می‌‌‌کنیم

مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین افزود: در حوزه بازار به هیچ عنوان سیاست تناژمحوری را قبول نداریم، سیاست ما در هیات‌‌‌مدیره جدید، بر این اساس است که از این به بعد تولید غیرهدفمند به بازار نخواهیم داشت، بلکه تولید هدفمند و بر‌اساس سفارش‌‌‌ها و نیازها داده خواهد شد. برای ما مهم میزان تولید نیست، بلکه مهندسی ارزش و ارزش بالای تولیدات و بازار پایدار است. در این راستا سیاست‌های خود را با بازار و تقاضا تنظیم خواهیم کرد. از این پس ارائه ما به بازار با حساب‌و کتاب خواهد بود و اجازه نخواهیم داد که برخی انبارسازی کرده و پس از آن بخواهند با قیمت‌ها بازی کنند.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام نیاز بازار داخل را تامین می‌‌‌کنید، گفت: نیاز بازار داخل را تامین کرده و مازاد محصول خود را صادر می‌‌‌کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که واردات فولاد آلیاژی به کشور نیز داریم، گفت: بله تا حدی نیز واردات داریم، البته ما دنبال این موضوع هستیم که این خلأها را پر کنیم، منتها برخی ملاحظات داریم. کاظمی در پاسخ به این پرسش که به‌‌‌جای این واردات واحد شما می‌تواند صادرات نداشته باشد تا نیازی به واردات نیز نداشته باشیم، گفت: برخی تولیدات بسیار خاص هستند، ممکن است در داخل تولید نشود که نیاز به واردات آن ضروری است. یا در مقابل امکان دارد، کالایی که صادر می‌‌‌کنیم در بازار تقاضای داخلی برای آن وجود نداشته باشد. در کل هدف ما در داخل تامین کارخانه‌‌‌ و واحدهای صنعتی هستند که به محصولات ما نیاز دارند.

ارزش‌‌‌افزوده فولاد آلیاژی

مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین در پاسخ به این پرسش که تولید فولاد آلیاژی نسبت به فولاد خام به چه میزان ارزش‌‌‌افزوده بیشتری ایجاد می‌کند، گفت: به‌‌‌صورت کلی تولید فولاد آلیاژی نسبت به تولید فولاد عادی، همراه با ارزش‌‌‌افزوده بیشتری است، اما در میان تولیدات خود فولاد آلیاژی، نسبت به این موضوع که نوع تولید چیست، ارزش‌‌‌افزوده آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. طیف وسیعی فولاد آلیاژی تولید می‌شود که قیمت‌ آنها با یکدیگر تفاوت دارند.

مواد اولیه فولاد آلیاژی قابل تامین است

کاظمی در پاسخ به این پرسش که در تهیه مواد اولیه با مشکل خاصی روبه‌‌‌رو نیستید، گفت: مواد اولیه فولاد آلیاژی، عمدتا آهن اسفنجی است که به‌‌‌صورت معمول قادر به تامین آن هستیم. البته به آهن‌اسفنجی افزودنی‌‌‌هایی اضافه می‌شود که برخی در داخل قابل تامین و برخی نیز وارداتی هستند.

فولاد اسفراین دیگری در راه است

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین درخواست شما از تصمیم‌گیران اقتصادی چیست، گفت: ‌‌‌ ما کارخانه دولتی محسوب می‌‌‌شویم و یکی از درخواست‌‌‌های ما دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی است. امیدواریم با نظر مساعد مدیران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بتوانیم تسهیلات کوره دوم را از این صندوق بگیریم، چراکه با خرید این کوره، شاهد یک فولاد اسفراین دیگر خواهیم بود. برآورد ارزی ما برای خرید این کوره حدود ۸۰‌میلیون یورو است که به‌‌‌صورت BOT برای دریافت این تسهیلات به این صندوق درخواست داده‌‌‌ایم. مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین در پاسخ به این پرسش که در بازار سرمایه حضور دارید، گفت: هنوز حضور پیدا نکرده‌‌‌ایم، البته مقدماتی برای ورود به بازار سرمایه انجام داده‌‌‌ایم، اما در حال حاضر سهامی خاص محسوب می‌‌‌شویم.

کاظمی در ادامه یادآور شد: ما با توجه به این موضوع که مجتمع فولاد اسفراین جزئی از دولت به‌‌‌شمار می‌رود، اما با مطالبات تولید درگیر است. کار تولید همواره با مشکلاتی همراه است و یک کار سخت محسوب می‌شود. ما نیاز داریم، شاخص‌‌‌های کسب و کار خود را به نوعی بهبود ببخشیم، بحث مطالباتی که بانک‌ها از ما دارند نیز در میان است. موضوعاتی عمومی مانند نرخ بهره بالای بانک‌ها و نرخ بیمه تامین اجتماعی نیز موضوعاتی هستند که با آنها درگیر هستیم.

اقدامات زیست‌‌‌محیطی

وی در ادامه با اشاره به اقدامات محیط‌زیست مجتمع صنعتی اسفراین عنوان کرد: در حوزه محیط‌زیست تمام استانداردهای محیط‌زیست را رعایت می‌‌‌کنیم و در این راستا بخش HSE مجموعه به‌‌‌درستی تمام این اقدامات را پایش می‌کند. در حقیقت صنعت ما یک صنعت تمیز به شمار می‌رود، چراکه از برق استفاده می‌‌‌کنیم و آلودگی زیست محیطی چندانی نداریم. درباره تجمع سرباره‌‌‌ها نیز اقداماتی در دست طراحی داریم.

مشکل تامین انرژی

مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین همچنین در پاسخ به این پرسش که بیشترین میزان مصرف انرژی در این مجتمع چیست، گفت: ‌‌‌ در مجتمع صنعت اسفراین به  برق بیشتری نیاز است، با توجه به این موضوع که در کشور با ۱۹‌هزار مگاوات کسری تولید برق مواجهیم، از همین‌ ‌‌رو وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت ناگزیر به سهم‌‌‌بندی مصرف برق برای واحدهای صنعتی شده‌‌‌اند که در این راستا ما نیز متحمل ضرر شده‌‌‌ایم. هرچند معمولا ما در تابستان در زمینه تامین برق و در زمستان در زمینه تامین گاز با مشکل روبه‌‌‌رو هستیم.

کاظمی با تاکید بر این موضوع که با توجه به تولیدات فولاد اسفراین ما از مسوولان وزارت نیرو این درخواست را داریم که در زمینه اعمال محدودیت‌های مصرف برق این واحد فولادی را متفاوت از سایر واحدهای تولیدی ببینند، گفت: از سوی دیگر خود ما در بلندمدت به‌‌‌دنبال برنامه‌‌‌ریزی هستیم که به‌‌‌صورت پایدار برق این واحد را تامین کنیم، این برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها در مرحله مطالعه قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای تامین برق مورد نظر خود نیاز به فکر تاسیس نیروگاه نیستید، گفت: تاسیس نیروگاه نیاز به گاز دارد و با توجه به این موضوع که تاسیس آن برای گاز شهرستان مشکل ایجاد خواهد کرد، در این راستا نمی‌توانیم اقدام کنیم. ‌‌‌ ما به ۵۰ مگاوات برق نیاز داریم و اگر کوره دوم خود را نیز خریداری کنیم، به برق بیشتری نیاز خواهیم داشت.

کاظمی در ادامه افزود: در کل برای حل مشکل تامین برق و گاز واحدهای صنعتی نیاز به ایجاد کنسرسیومی از سوی وزارت نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت خواهد بود که در این راستا برنامه‌‌‌ریزی بلندمدت انجام بدهند که برای صنایع نیروگاه‌‌‌های مجزا بسازند یا برای انتقال گاز صنایع از خطوط جداگانه استفاده کنند، برای نمونه می‌توان یک فاز توسعه در پارس‌‌‌جنوبی برای صنایع ایجاد کرد. بدون شک بدون یک نقشه راه و طرح جامع از سوی وزارت نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت مشکل تامین انرژی واحدهای صنعتی حل نخواهد شد و در کوتاه‌‌‌مدت حل مشکل از یک بخش به بخش دیگر منتقل می‌شود.

29-02