همستر کامبت می‌گوید که برای ماه‌ها رفتار بازیکنان را بررسی کرده است تا این متقلبان شناسایی شوند و بیش از ۶.۸میلیارد توکن قرار بوده به آنان تعلق بگیرد که نیمی از این مقدار سوزانده شده و نصف دیگر در میان بازیکنان همستر توزیع شده است. روش‌های تقلب شناسایی‌شده شامل استفاده از بات‌ها و ابزارهای اتوکلیکر بوده است. جالب اینجاست که حتی فروش ماساژورهای برقی در روسیه افزایش یافته است؛ زیرا برخی کاربران از این وسایل برای شبیه‌سازی کلیک استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد بخش بسیاری بزرگی از محرومیت‌ها مرتبط با قابلیت جمع‌آوری کلیدها در بازی بوده که برخی از کاربران برای جمع‌آوری این کلیدها از بات‌ها استفاده کرده‌اند.

موج گسترده نارضایتی از رویکرد غیرشفاف همستر کامبت

اعمال سیستم ضد تقلب، شوکی بزرگ به جامعه کاربران وارد کرد. بسیاری از بازیکنان هنگامی که فصل نخست همستر کامبت به پایان رسید و به روبات تلگرامی برای اطلاع در خصوص ایردراپ مراجعه کردند، با پیام تقلب بد است (Cheating is Bad) مواجه شدند که نشان می‌داد سیستم آنها را متقلب شناسایی کرده و از ایردراپ فصل اول محروم شده‌اند. این موضوع باعث گسترش سریع اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی شد. طبق گزارش کریپتوپولیتن (Cryptopolitan) کاربران ناراضی کمپین‌هایی را برای ریپورت کردن بات تلگرامی همستر کامبت راه‌اندازی کردند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت قاطع کاربران از این وضعیت ناراضی هستند. چالش‌های اصلی مطرح‌شده توسط کاربران عبارتند از: عدم شفافیت در معیارهای تشخیص تقلب، اتهام ناعادلانه بودن سیستم تشخیص تقلب، نگرانی درباره از دست دادن حق شرکت در ایردراپ. برخی کاربران معتقدند سیستم در تشخیص متقلبان واقعی از کاربران عادی دچار اشتباه شده است. در واقع، بخشی از معترضان، کسانی هستند که مدعی‌اند هیچ‌گونه تقلبی در بازی انجام نداده‌اند و به‌عنوان متقلب شناخته شده‌اند.

بسیاری از کاربران در روزهای اخیر اعتراف کرده‌اند که به روش‌های مختلف دست به تقلب در بازی زده‌اند و با هیچ مشکلی در ایردراپ مواجه نیستند و توسط همستر کامبت تنبیه نشده‌اند. همچنین انتقاد اساسی که در این میان مطرح شده، این است که تیم همستر کامبت برای مدت بسیار طولانی و از همان ابتدا تاکید کرده بود که مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار برای دریافت توکن، میزان پرافیت یا سود بر ساعت است؛ اما حالا بر خلاف وعده خود، بسیاری کاربران به خاطر تقلب برای کسب کلیدهایی که طبق اعلام تیم توسعه در گذشته، برای مشارکت در ایردراپ ضروری نبوده‌اند، حذف شدند.

معترضان می‌گویند که تیم همستر در واقع اهمیت اصلی را به کلیدها داده و بیش از ۲میلیون بازیکنی که اغلب بسیار فعال و وفادار به اکوسیستم همستر کامبت بوده‌اند و اکثریت آنها پرافیت زیادی هم داشته‌اند، به خاطر چند کلید تقلبی از دریافت هرگونه توکنی محروم کرده است. امر دیگری که باعث عصبانیت بسیاری از بازیکنان شده، این است که چنین تصمیم مهمی تا زمانی که بازیکنان با این پیام روبه‌رو شدند، به اطلاع کاربران نرسیده بود و همه را غافلگیر کرد.