ارتقا‌های جدید در راه اتریوم

تیم توسعه‌دهنده اتریوم طی سال‌های گذشته با عرضه به‌روزرسانی‌های مختلف به این مشکلات پاسخ داده است. یکی از مهم‌ترین ارتقا‌های اخیر اتریوم، مرج یا اتریوم ۲.۰ نام داشت که مقدمات بهبود مقیاس‌پذیری پادشاه فضای غیرمتمرکز بازار ارز‌های دیجیتال را فراهم کرد. جدیدترین بهبود در دست توسعه، پکترا نام دارد که ترکیبی از دو ارتقای پراگ و الکترا است که با هدف افزایش کارآمدی، امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم عرضه خواهد شد. با توجه به اینکه عرضه این ارتقای بزرگ علاوه بر بهبود شرایط شبکه اتریوم می‌تواند نوسانات قیمتی را به دنبال داشته باشد، بررسی ماهیت و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد شبکه و قیمت توکن‌ها برای معامله‌گران بازار ارز‌های دیجیتال اهمیت پیدا کرده است.

ارتقای پکترا

شبکه اتریوم از زمان عرضه در سال ۲۰۱۵ تا امروز تغییرات بزرگی را تجربه کرده است؛ با این حال این شبکه همچنان نسبت به بسیاری از بلاک‌چین‌های جدیدتر با مشکلات مقیاس‌پذیری مواجه است و کارمزد‌های بالا به بخشی از هویت اتریوم تبدیل شده‌اند. به همین دلیل طی چند سال گذشته توسعه‌دهندگان این شبکه به‌طور مداوم در تلاش هستند تا مقیاس‌پذیری را بهبود دهند و با ارائه راه‌حل‌های جدید شبکه اتریوم را به میزبانی سریع، کم کارمزد و ایمن برای انجام میلیون‌ها تراکنش و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز تبدیل کنند. ارتقای پکترا جدیدترین بهبود در دست توسعه برای اتریوم است و یکی از مهم‌ترین تغییرات پس از ارتقای مهم مرج اتریوم ۲.۰ به شمار می‌رود. هدف اصلی این ارتقا افزایش مقیاس‌پذیری، بهبود امنیت و همچنین کاهش هزینه‌های تراکنش است. یکی از مهم‌ترین تغییرات ارتقای پکترا، بهبود قابلیت شاردینگ به شمار می‌رود. شاردینگ فرآیندی است که شبکه اتریوم را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند تا این بخش‌ها به‌صورت موازی تراکنش‌ها را پردازش کنند و بار کلی پردازش شبکه را کاهش دهند. به کمک شاردینگ، ازدحام شبکه اتریوم کاهش پیدا می‌کند تا این بلاک‌چین بتواند میزبان تراکنش‌های بسیار بیشتری بدون کاهش سرعت یا افزایش کارمزد‌ها باشد. شاردینگ هم اکنون نیز در شبکه اتریوم وجود دارد؛ اما پکترا قرار است تا آن را کارآمدتر کند که کاهش هزینه‌های کارمزد و افزایش سرعت تراکنش‌ها را به همراه خواهد داشت. ارتباط موثر میان خرده‌های مختلف شبکه یکی از مشکلات اصلی شاردینگ است. ارتقای پکترا راه‌حل‌هایی را برای بهبود ارتباط شارد‌ها معرفی می‌کند تا برنامه‌های غیرمتمرکز و قرارداد‌های هوشمند نیز بتوانند به‌صورت یکپارچه با یکدیگر تعامل داشته باشند. این بهبود می‌تواند تجربه کاربران را در پلتفرم‌های غیرمتمرکز بهبود بخشد و به برنامه‌های غیرمتمرکز پیچیده این امکان را می‌دهد تا خدمات متنوع و گسترده را با سرعت بالا و کارمزد‌های پایین عرضه کنند. ارتقای پکترا همچنین قرار است تا مکانیزم اجماع اثبات سهام اتریوم را نیز بهبود بخشد. در اواخر سال۲۰۲۲، اتریوم ارتقای مهم مرج را تجربه کرد که در نتیجه آن مکانیزم اجماع از اثبات کار به اثبات سهام تغییر یافت. در نتیجه این تغییر، دیگر استخراج اتریوم امکان‌پذیر نیست و کاربران به کمک قفل کردن موجودی خود می‌توانند در شبکه مشارکت داشته باشند و پاداش دریافت کنند.

این تغییر علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست محیطی فعالیت شبکه اتریوم، به امنیت بیشتر و بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم نیز کمک کرد؛ با این حال این ارتقا برای رفع مشکلات اتریوم کافی نبود و تیم توسعه این شبکه عرضه بهبود‌های جدیدتر برای استفاده از حداکثر پتانسیل مکانیزم اجماع اثبات سهام را الزامی دیدند. به همین دلیل ارتقای پکترا این مکانیزم اجماع را نیز بهبود می‌دهد و علاوه بر تشویق کاربران به مشارکت بیشتر، امنیت بیشتر شبکه و کاهش فعالیت‌های مخرب را به همراه دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه ارتقای پکترا، آماده کردن شبکه اتریوم برای تهدیدات احتمالی آینده مانند محاسبات کوانتومی است؛ درحالی‌که کامپیوتر‌های کوانتومی هنوز در مراحل اولیه خود هستند، پیشرفت و گسترش استفاده از آنها می‌تواند امنیت سیستم‌های رمزنگاری را به خطر اندازد؛ به همین دلیل پکترا برخی از اقدامات اولیه برای کاهش خطرات محاسبات کوانتومی را در شبکه اتریوم پیاده‌سازی می‌کند.

اهمیت ارتقا‌ها برای شبکه‌های بلاک‌چینی

اتریوم تنها شبکه بلاک‌چینی نیست که ارتقا‌های جدید را دریافت می‌کند و عرضه به‌روزرسانی برای شبکه‌های آینده‌دار و با تیم توسعه فعال بازار عادی است. فناوری دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت و تغییر است. بنابراین شبکه‌های بلاک‌چینی نیز برای بقا و ادامه فعالیت ملزم به اعمال مداوم به‌روزرسانی‌ها هستند.

در این بین تعداد کاربران و میزان تراکنش‌های ثبت‌شده در شبکه‌های بلاک‌چینی نیز طی چند سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین ایجاد راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری جدید مانند شاردینگ به بلاک‌چین اتریوم و دیگر شبکه‌ها و پروژه‌ها این امکان را می‌دهد تا تعداد تراکنش بسیار بیشتری را بدون کاهش سرعت یا افزایش کارمزد‌ها پردازش کنند. همچنین شبکه‌های بلاک‌چینی به ویژه مواردی که میلیارد‌ها دلار دارایی در آنها وجود دارد باید در برابر هکر‌ها و خرابکاری‌ها کاملا ایمن‌ باشند. ارتقا‌هایی مانند پکترا به شبکه‌های بلاک‌چینی این امکان را می‌دهند تا امنیت خود را براساس جدیدترین تهدیدات بهبود دهند و از امنیت وجوه و داده‌های کاربران اطمینان حاصل کنند.

در این بین برخی شبکه‌ها مانند اتریوم همواره با مشکلات هزینه و کارمزد‌های بالا مواجه بوده‌اند. به‌روزرسانی‌های جدید و ارتقا‌ها می‌توانند راه‌حل‌های جدیدی را برای چالش‌های مقیاس‌پذیری معرفی کنند که کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تراکنش‌ها را به دنبال خواهد داشت.

تاثیر بر قیمت‌ها

ارتقا‌ها می‌توانند تغییرات بزرگی را برای شبکه‌های بلاک‌چینی به همراه داشته باشند و به‌عنوان پاسخی برای بسیاری از انتقاد‌ها و مشکلات گذشته عمل کنند. بنابراین هر زمانی که ارتقا یا پیشرفت قابل توجهی برای یک شبکه بلاک‌چینی عرضه شود، نوسانات قیمتی نیز رخ می‌دهند.

ارتقا‌ها همچنین می‌توانند اثرات روانی داشته باشند. به‌عنوان مثال اخبار مرتبط با ارتقای پکترا اخیرا جو مثبتی را برای روند قیمتی اتریوم ایجاد کرد و باعث شد تا ارزش این ارز دیجیتال افزایش پیدا کند. با انتشار اخبار و اعمال به‌روزرسانی‌های جدید، سرمایه‌گذاران و کاربران به آینده شبکه خوش‌بین می‌شوند که تقاضا را برای آن ارز دیجیتال افزایش می‌دهد. همچنین اگر انجام یک ارتقای کاربردی و پیشرفته موفقیت‌آمیز باشد، شبکه می‌تواند سریع‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر شود. این موضوع برای شبکه‌هایی مانند اتریوم که میزبانی برای فعالیت پلتفرم‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز هستند، اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در بلندمدت اثرات مثبتی برای روند قیمتی ارز دیجیتال به همراه داشته باشد.

در مجموع، این نوع ارتقا‌ها برای اطمینان از اینکه شبکه‌ها می‌توانند پاسخ‌گوی تقاضای رو به افزایش و همچنین محیط همواره در حال تغییر ارز‌های دیجیتال باقی بمانند، ضروری هستند. پکترا نیز برای اتریوم یک ارتقا و پیشرفت بسیار مهم است که می‌تواند کاربران و توسعه‌دهندگان بیشتری را به پلتفرم جذب کند و به تثبیت جایگاه آن به‌عنوان پادشاه حوزه برنامه‌های غیرمتمرکز کمک کند. رشد و بهبود شبکه اتریوم همچنین می‌تواند توجهات توسعه‌دهندگان بیشتری را در سراسر جهان به فناوری بلاک‌چین جلب کند که رشد نوآوری و پذیرش بیشتر ارز‌های دیجیتال را به همراه خواهد داشت.

تاثیر این ارتقا بر قیمت توکن اتریوم نیز می‌تواند قابل توجه باشد. بنابراین مهم است که معامله گران به اخبار ارتقا‌های پیرامون اتریوم و دیگر شبکه‌های بلاک‌چینی توجه بیشتری داشته باشند و اثرات آنها را در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود اعمال کنند.