میم‌کوین‏‏‏‏‌ها در مسیر سقوط؟

با این‌حال روز‌‌‌‌‌های اوج میم‌کوین‌‌‌‌‌ها به‌نظر می‌رسد که در حال به پایان رسیدن است و با وجود آنکه روند‌‌‌‌‌های صعودی همچنان برای این ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال دیده می‌شود، اما فاصله زیادی با اوج‌‌‌‌‌های قیمتی ایجاد شده‌است. این شرایط، روند‌‌‌‌‌های مشابه ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال عرضه اولیه در سال‌۲۰۱۷ و توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی در سال‌۲۰۲۲ را یادآوری می‌کند و می‌تواند زنگ خطری برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان میم‌کوین‌‌‌‌‌ها باشد. درحالی‌که هم‌اکنون سقوط و حذف میم‌کوین‌‌‌‌‌ها از بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال عجیب به‌نظر می‌رسد، اما کاهش علاقه سرمایه‌گذاران و سقوط حجم معاملات می‌تواند نشان دهد که احتمال شکل‌گیری روند‌‌‌‌‌های صعودی شدید و ناگهانی معروف میم‌کوین‌‌‌‌‌ها حداقل برای گزینه‌‌‌‌‌های محبوب بازار کاهش پیدا کرده‌است که می‌تواند خطری برای حفظ جایگاه آنها در درازمدت باشد.

در سال‌۲۰۱۷، بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال یک روش جدید سرمایه‌گذاری را به علاقه‌مندان معرفی کرد که در آن کاربران می‌توانستند پیش از عرضه توکن، سرمایه‌گذاری اولیه داشته باشند و پس از راه‌اندازی پروژه با فروش توکن‌‌‌‌‌ها به سود قابل‌توجه برسند.

این روش سرمایه‌گذاری عرضه اولیه نام گرفت و به‌کاربران این امکان را داد تا از هر نقطه جهان، در راه‌اندازی و ساخت پروژه‌های جدید بلاک‌چینی مشارکت داشته باشند و به‌عنوان یک سرمایه‌گذار اولیه سود قابل‌توجهی به‌دست آورند. ماهیت غیرمتمرکز و پتانسیل کسب سود هنگفت، باعث شد تا عرضه‌های اولیه محبوبیت زیادی پیدا کنند و بسیاری از کاربران به امید تکرار موفقیت‌های گذشته، در پروژه‌های جدید و به‌ظاهر آینده‌دار بلاک‌چینی سرمایه‌گذاری کردند.

بازار عرضه‌های اولیه در اواخر سال‌۲۰۱۷ به اوج خود رسید‌و پروژه‌های جدید شبکه اتریوم موفق شدند تا تنها در چند ماه‌میلیارد‌‌‌‌‌ها دلار سرمایه جمع‌‌‌‌‌آوری کنند، با این‌حال بسیاری از این پروژه‌ها نتوانستند به وعده‌‌‌‌‌های خود عمل کنند که منجر به سقوط قابل‌توجهی در اوایل سال‌۲۰۱۸ شد. در این زمان، ارزش توکن‌‌‌‌‌های عرضه اولیه به‌شدت کاهش‌یافت و بسیاری از سرمایه‌گذاران با زیان‌های قابل‌توجهی مواجه شدند.

هیجانات کوتاه‌مدت و شکل‌گیری حباب‌‌‌‌‌ها اتفاقی جدید در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال نیستند و توکن‌‌‌‌‌های عرضه اولیه تنها یک نمونه از این رویداد‌‌‌‌‌های گذرا و خطرناک به‌شمار می‌روند.

در سال‌۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی به‌ناگهان محبوبیت قابل‌توجهی پیدا کردند و حباب جدیدی پیرامون آنها ایجاد شد. درحالی‌که این توکن‌‌‌‌‌ها در آن زمان با رقم‌‌‌‌‌های بسیار بالایی معامله می‌شدند، امروزه حجم معاملات آنها به‌شدت کاهش‌یافته‌است و با ازبین‌رفتن هیجانات، دیگر سرمایه‌گذاران علاقه‌‌‌‌‌ای به خرید و فروش این توکن‌‌‌‌‌ها نشان نمی‌دهند. با توجه به اینکه تقریبا تمامی میم‌کوین‌‌‌‌‌ها کاربرد و هدف مشخصی ندارند، طبیعی است که دلیل رشد و محبوبیت آنها صرفا براساس هیجانات بوده‌است؛ هیجاناتی که در ماه‌های ابتدایی سال‌۲۰۲۴ نیز ادامه داشت و برخی از میم‌کوین‌‌‌‌‌های جدید بازار موفق شدند رشد‌‌‌‌‌های شدید قیمتی را رقم بزنند. اما با وجود این روند صعودی، اکثر میم‌کوین‌‌‌‌‌ها همچنان فاصله بسیار زیادی با اوج قیمتی خود دارند و بخشی از جامعه ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال بر این باور هستند که دیر یا زود حباب پیرامون میم‌کوین‌‌‌‌‌ها نیز از بین خواهد رفت.

نشانه‌های حباب

با بررسی اتفاقات گذشته، شباهت‌های قابل‌توجهی میان توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی، عرضه اولیه و میم‌کوین‌‌‌‌‌ها وجود دارد. همان‌طور که توکن‌‌‌‌‌های عرضه اولیه با وعده‌‌‌‌‌های فناوری انقلابی و امکان کسب سود آسان تبلیغات گسترده‌ای انجام دادند، میم‌کوین‌‌‌‌‌ها نیز به کمک افراد مشهور، اینفلوئنسر‌‌‌‌‌ها و شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی تبلیغات زیادی انجام‌داده و سرمایه قابل‌توجهی را جذب کرده‌اند، در نتیجه افزایش‌‌‌‌‌های قیمتی اکثر میم‌کوین‌‌‌‌‌های بازار نه به‌دلیل عملکرد و کاربرد، بلکه به دلیل ترس از دست‌دادن فرصت‌های کسب سود رقم خورده است.

همچنین رشد توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی، میم‌کوین‌‌‌‌‌ها و عرضه‌های اولیه اکثرا توسط سرمایه‌گذاران خرد هدایت می‌شود که بسیاری از آنها در دنیای امور مالی و به‌ویژه بلاک‌چین تازه‌وارد هستند. امروزه پلتفرم‌‌‌‌‌ها و سایت‌‌‌‌‌های مختلف فعالیت در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال را آسان کرده‌اند و به‌راحتی خرید و فروش میم‌کوین‌‌‌‌‌ها امکان‌پذیر است. این شرایط درحالی‌که بازار مالی نوین بلاک‌چین را در اختیار طیف گسترده‌ای از افراد قرار می‌دهد، اما همچنین باعث می‌شود تا دیگر تحقیق و بررسی پیرامون بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال و فناوری بلاک‌چین الزامی نباشد که سرمایه‌گذاری میم‌کوین‌‌‌‌‌ها را بیش از پیش پرخطر می‌کند. یکی از مشکلات اصلی توکن‌‌‌‌‌های عرضه اولیه، عدم‌ارائه ابزار و کاربرد واقعی به‌شمار می‌رفت. در زمانی‌که محبوبیت این توکن‌‌‌‌‌ها در حال کاهش بود، سرمایه‌گذاران صاحب توکن‌‌‌‌‌هایی بودند که هیچ ارزش ذاتی نداشتند و در نتیجه به‌طور کلی از چرخه بازار حذف شدند. میم‌کوین‌‌‌‌‌ها نیز شرایط مشابهی دارند و با وجود آنکه برخی ارز‌‌‌‌‌ها مانند دوج‌کوین در پرداخت‌ها کاربرد پیدا کرده‌اند، اما مزیت و ویژگی منحصربه‌فرد و قابل‌توجهی را ارائه نمی‌دهند، در نتیجه میم‌کوین‌‌‌‌‌ها همچنان به‌عنوان یک شوخی و بدون هدف واقعی دیده می‌شوند.

درحالی‌که برخی مانند شیبا اینو در تلاش هستند تا اکوسیستم بزرگ‌تر و کاربرد‌‌‌‌‌های متنوعی را ارائه دهند، اما این پروژه‌ها همچنان با ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال محبوب و کاربردی بازار قابل‌مقایسه و رقابت نیستند، در صورتی‌که میم‌کوین‌‌‌‌‌ها در ارائه کاربرد و اهداف مفید و مشخص موفق نباشند، قابل‌پیش‌بینی است که دیر یا زود جایگاه خود را در بازار از دست خواهند داد زیرا بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال بسیار رقابتی است و به‌طور مداوم آلت‌کوین‌‌‌‌‌های جدید و بهتر، جایگزین گزینه‌‌‌‌‌های قدیمی و ضعیف‌‌‌‌‌تر می‌شوند.

در این بین باید به اشباع بازار نیز توجه داشت. همانند بازار توکن‌‌‌‌‌های عرضه اولیه، بازار میم‌کوین‌‌‌‌‌ها نیز اشباع شده‌است و به‌طور مداوم میم‌کوین‌‌‌‌‌ها و ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال جدیدی در این دسته عرضه می‌شوند که اکثرا کاربرد و هدف مشخصی نیز ندارند. بازار میم‌کوین‌‌‌‌‌ها به خودی خود از حجم زیاد سرمایه‌برخوردار نیست، بنابراین اشباع‌شدن این بازار باعث می‌شود تا پروژه‌های جدید شانس بسیار کمی برای موفقیت طولانی‌مدت داشته‌باشند که سقوط‌‌‌‌‌های قیمتی را به‌دنبال خواهدداشت. گزارش اخیر پلتفرم تحلیلی لوک آنچین پیرامون کاهش تقاضای میم‌کوین‌‌‌‌‌ها نیز به نگرانی پیرامون آینده این ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال دامن زده‌است. براساس این گزارش، در سال‌گذشته ۱۰میم‌کوین برتر بازار به‌طور میانگین ۶۳.۷۳‌درصد از ارزش خود را نسبت به اوج قیمتی خود از دست داده‌اند، بنابراین با وجود آنکه میم‌کوین‌‌‌‌‌ها عملکرد مثبتی در سال‌۲۰۲۴ داشتند، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران قدیمی آنها همچنان در ضرر هستند و روند صعودی آنها کافی نبوده‌است. این در حالی است که در سال‌۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال موفق شده تا رشد قابل‌توجهی را ثبت کند و حتی برخی ارز‌‌‌‌‌ها مانند بیت‌کوین به اوج قیمتی جدید خود رسیدند. این موارد به‌خوبی ریسک و خطرات رو به افزایش بازار میم‌کوین‌‌‌‌‌ها را نشان می‌دهد و برخی تحلیلگران بر این باور هستند که عصر میم‌کوین‌‌‌‌‌ها در حال نزدیک‌شدن به پایان خود است. درحالی‌که سقوط میم‌کوین‌‌‌‌‌ها ممکن است در حد توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی و عرضه اولیه چشمگیر و ناگهانی نباشد، اما نشانه‌های قوی وجود دارد که ارزش آنها ممکن است به‌مرور زمان کاهش یابد. اکثر سرمایه‌گذاران در درازمدت تنها از پروژه‌های کاربردی و با اهداف مشخص حمایت می‌کنند و اگر میم‌کوین‌‌‌‌‌ها امیدوارند به‌صورت بلندمدت در بازار باقی‌بمانند، باید بهبود‌‌‌‌‌های قابل‌توجهی را در دستور کار خود قرار دهند. در این بین اما بسیاری از سرمایه‌گذاران اهمیتی به آینده میم‌کوین‌‌‌‌‌ها نمی‌دهند و صرفا با دید کوتاه‌مدت آنها را معامله می‌کنند، درحالی‌که این روند می‌تواند سود خوبی برای معامله‌گران حرفه‌‌‌‌‌ای به‌همراه داشته‌باشد، اما همچنان یک سرمایه‌گذاری پرخطر به‌شمار می‌رود و مناسب تمام افراد نیست.