Untitled-1 copy

شرکت‌های حوزه فناوری، طرفداران کریپتو و حتی یک ایالت آمریکا، با راه‌اندازی استیبل کوین‌های جدید، به موج سود بادآورده حاصل از بازیابی بازار دارایی‌های دیجیتال پیوسته‌اند. با این حال برخی از کارشناسان صنعت هشدار می‌دهند که بازار محدودی برای این توکن‌ها وجود دارد و ممکن است بسیاری از آنها برای مدت در بازار دوام نداشته باشند. آنها هشدار می‌دهند که توکن‌ها به‌طور کلی نوع جدیدی از طبقات دارایی هستند که بیشتر برای تجارت استفاده می‌شوند و استفاده چندانی در دنیای واقع ندارند.

گروه تجارت الکترونیک آمریکای لاتین Mercado Libre، بانک Circle، تجارت ارزهای دیجیتال Paxos International و IDA مستقر در هنگ‌کنگ و ایالت وایومینگ در ماه‌های اخیر از برنامه‌هایشان برای معرفی استیبل‌کوین‌های خود رونمایی کرده‌اند. آنها دنباله‌رو راه ریپل و گروه پرداخت پی‌پال هستند و سعی دارند به بازار استیبل‌کوین در حال بهبودی و رشد بپیوندند. استیبل‌کوین‌ها، بازاری که با افزایش قیمت توکن‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم در اوایل سال جاری به رکورد 169میلیارد دلاری در گردش رسیده است.استیبل‌کوین‌ها شکلی از پول دیجیتالی هستند که ارزش خود را برابر با ارزی که پشتوانه خود قرار داده‌اند، نگه می‌دارند و به این ترتیب وعده اندکی ثبات در بازار بی‌ثبات رمزارزها را به مخاطبان وعده می‌دهند. استیبل‌کوین‌ها همچنین به دارندگان اجازه می‌دهند تا به‌طور موثرتری بین دارایی‌های کریپتو مختلف معامله کنند. بازیگران جدیدی که با عجله وارد موج محبوبیت استیبل کوین‌ها شده‌اند بر این استدلال تکیه دارد که شرایط در حال تغییر است و با وجود موارد محدود استفاده از استیبل کوین‌ها در زندگی روزمره امروز، همراهی شرکت‌های همچون پی‌پال در ارائه استیبل‌کوین نگاه مصرف‌کنندگان به آن را تغییر خواهد داد.

آن روزهای بد

البته روزگار همیشه به کام استیبل‌کوین‌ها نبوده است. Terraform Labs، شرکتی که مسوول 40میلیارد دلار سقوط توکن‌های دیجیتال TerraUSD در سال 2022 بود، با پرداخت 4.47میلیارد دلار در پرونده‌ای که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مطرح شده بود، موافقت کرد. رای دادگاه ترا را به آخرین شرکت بزرگ ارزهای دیجیتال تبدیل کرد که محکوم به پرداخت جریمه سنگین در ایالات متحده شده است. مسوول استیبل کوین سقوط کرده و مدیر اجرایی آن، دو کوآن، توسط هیات منصفه نیویورک در ماه آوریل در یک پرونده مدنی که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مطرح شد، مجرم شناخته شدند. آنها در دادگاه به تلاش برای کلاه‌برداری از طریق ارزهای دیجیتال متهم شده بودند که منجر به ضرر چند میلیارد دلاری شده بود.

بر اساس اسنادی که در روز چهارشنبه در دادگاه فدرال منهتن ارائه شد، Terraform جریمه نقدی 4.47میلیارد دلار به همراه ممنوعیت از فعالیت در معاملات اوراق بهادار دارایی‌های رمزنگاری‌شده را پذیرفت و متعهد شد آن را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار بپردازد. دادگاه در بیانیه خود نوشته بود: «این حکم، جبران و بازگشت سرمایه حداکثری به سرمایه‌گذاران آسیب‌دیده را تضمین می‌کند و Terraform را برای همیشه از دنیای تجارت محروم می‌کند.»

و اما منتقدان روزهای خوب

با وجودی که این روزها دوران خوب و پر رونقی برای بازار استیبل‌کوین‌ها به شمار می‌آید، مخالفان هشدار می‌دهند که اکثر استیبل‌کوین‌هایی که اکنون به بازار وارد می‌شوند، فاقد ویژگی‌های متمایز هستند که کاربران را از غول‌های صنعتی Tether و Circle که به‌طور گسترده توسط معامله‌گران استفاده می‌شوند، دور کند و به این ترتیب بسیاری از آنها احتمالا در بازار دوامی نخواهند داشت. یکی از کارشناسان ارشد حوزه ارزهای دیجیتال در این مورد به فایننشال‌تایمز گفته است: «واقعیت این است که بسیاری از این گروه استیبل‌کوین‌ها بازی را از پیش باخته‌اند. در حال حاضر فقط دو گروه استیبل کوین داریم، تتر و دیگران.»

مهم نیست آن دیگری چه اسمی داشته باشد، مهم این است که تتر نیست. شرکت‌هایی که به تازگی به بازار استیبل کوین‌ها وارد شده‌اند، پیش از آنکه به درستی با آن آشنا باشند تنها به‌خاطر وعده سود زیاد چشمشان کور شده است. استیبل‌کوین‌ها معمولا ارزش دلار آمریکا را یک به یک ردیابی می‌کنند و قول می‌دهند که مبلغ معادل دلار را به‌عنوان پشتوانه داشته باشند.

این کارشناس در ادامه اضافه می‌کند «بسیاری فقط چون بوی پول به مشامشان خورده است وارد دنیای رمزارزها می‌شوند، حاشیه سود بالای برخی از ارزهای بازار آنها را سر ذوق می‌آورد و با خود فکر می‌کنند ما چرا استیبل‌کوین دیگری به بازار معرفی نکنیم؟» تازه واردان تا حد زیادی به این استدلال دل بسته‌اند که استیبل‌کوین‌ها پرداخت را آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کنند؛ حتی اگر تعداد بسیار کمی از کالاها و خدمات برای خرید با آنها دردسترس باشد. ریپل ادعا کرده است استیبل‌کوین خود که آزمایش آن را از ماه گذشته آغاز کرده است، تجربه انتقال پول به‌صورت بین‌المللی را به‌طور چشم‌گیری بهبود می‌بخشد.

استیبل کوین وایومینگ که تاریخ معرفی آن به بازار اوایل سال2025 اعلام شده، قرار است برای پرداخت کالاهای روزمره مانند قهوه استفاده شود. در میان رمزدوست‌ترین ایالت‌های آمریکا، وایومینگ به دنبال جذب شرکت‌های دارایی دیجیتال با تصویب قوانینی است که سازمان‌های غیرمتمرکز را به رسمیت می‌شناسد و مالیات بر سرمایه‌گذاری‌های کریپتو را حذف می‌کند. این شرکت قصد دارد بخشی از درآمد حاصل از سود حاصل از استیبل‌کوین را برای تامین مالی مدارس محلی استفاده کند.

اما نکته اینجاست که استیبل‌کوین‌ها همچنان در اکثر مواقع برای معاملات ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. بر اساس داده‌های شرکت مالی ویزا، در 3سپتامبر، تقریبا 11.3میلیون پرداخت از طریق استیبل‌کوین بوده است. با این حال، زمانی که ویزا معاملات مرتبط با الگوریتم‌های معاملاتی از پیش برنامه‌ریزی‌شده را حذف کرد، این رقم تقریبا 80درصد کاهش یافت. طبق گزارش سالانه‌ای که ویزا منتشر می‌کند در سال گذشته به‌طور متوسط بیش از 802میلیون تراکنش در روز را پردازش کرده است.

شریک شرکت حقوقی Ashurst در لندن، می‌گوید که استیبل‌کوین‌ها تاکنون تنها «یک شکل جدید از دارایی بوده‌اند که برخی افراد آن را مفید می‌دانند و برخی افراد صرفا خرید می‌کنند؛ زیرا مفهوم حفظ ارزش معادل پول نقد در کیف پول دیجیتال را دوست دارند.»

برای این منظور، بسیاری از اپراتورهای جدید که تازه به بازار وارد شده‌اند، تمایل دارند خود را متمایز از سایر استیبل‌کوین‌ها معرفی کنند. شرکت دارایی دیجیتال مستقر در هنگ‌کنگ، IDA، این هفته 6میلیون دلار برای تامین بودجه توسعه پروژه استیبل‌کوین تحت نظارت خود، اختصاص داد. شرکت ایرلندی DECTA نیز ماه گذشته یک استیبل‌کوین یورو ایجاد کرد. بسیاری از تازه‌واردها گفته‌اند که استفاده اصلی آنها تجارت با ارزهای دیجیتال دیگر یا به‌عنوان یک ذخیره ارزش جایگزین است.

بازوی بانکی مرکادو لیبره استیبل‌کوین خود را با پشتوانه دلار آمریکا ایجاد کرد که به گفته آن مشتریان برزیلی می‌توانند «برای محافظت از خود» در برابر نوسانات نرخ ارز از آن استفاده کنند. دانیل لی، رئیس web3 در بانک circle، در این زمینه می‌گوید: «به‌طور عمده، استیبل‌کوین‌ها برای مقاصد تجاری استفاده می‌شوند؛ اما ما معتقدیم موارد استفاده دیگری برای یک استیبل‌کوین تنظیم شده است؛ به‌عنوان مثال، پرداخت‌های برون‌مرزی وجود دارد.»