افزایش احتمال راه‌اندازی ETF ریپل

احتمال راه‌اندازیETF‌های ریپل افزایش می‌یابد

با پایان یافتن دادخواست طولانی‌مدت بین شرکت ریپل و SEC و صدور حکم نهایی، شفافیت قانونی قابل‌توجهی برای توکن XRP ایجاد شده است. هرچند که این شرکت با جریمه نسبتا سنگینی مواجه شده، این موضوع می‌تواند راه را برای راه‌اندازی قریب‌الوقوع ETF ریپل هموار کند. کاشف رضا (Kashif Raza)، بنیان‌گذار شرکت بایتینینگ (Bitinning)، در پلتفرم X ابراز امیدواری و اظهار کرد که آینده ریپل در بازار ETF روشن خواهد بود و نوشت:  درست است که فروش ریپل به موسسات، نقض قانون اوراق بهادار بود و ریپل باید جریمه ۱۲۵میلیون دلاری را پرداخت کند. اما فروش ریپل به خرده‌فروشان نقض قانون به‌حساب نمی‌آید. این خبر خوبی برای جامعه ریپل است.ETF ریپل به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

نیت گراچی (Nate Geraci)، رئیس فروشگاه ETF نیز در تایید این موضوع، به اهمیت حکم قاضی پرونده اشاره کرد و تصویری از حکم دادگاه را به اشتراک گذاشت. در این تصویر آمده است:  قاضی پرونده، حکم خود را تکرار می‌کند. فروش‌های برنامه‌ریزی‌شده ریپل به مشتریان خرده‌فروشی از طریق صرافی‌ها، نقض قوانین فدرال اوراق بهادار محسوب نمی‌شود. این حکم به ریپل شفافیت حقوقی مناسبی می‌بخشد که بسیاری از سایر آلت‌کوین‌ها از آن برخوردار نیستند. بنابراین احتمال راه‌اندازی ETF ریپل نیز افزایش می‌یابد. اوایل سال جاری، پس از تایید ETFهای اتریوم توسط SEC، تحلیلگران شروع به گمانه‌زنی درباره امکان راه‌اندازی ETF برای سایر آلت‌کوین‌ها، از جمله XRP  کردند. جفری کندریک (Geoffrey Kendrick)، تحلیلگر بانک استاندارد چارترد (Standard Chartered Bank)، به‌طور خاص در این‌باره صحبت کرد. کندریک گفت: درحالی‌که بازار به آینده نگاه می‌کند، بعید است که راه‌اندازی ETF ریپل در سال۲۰۲۴ اتفاق بیفتد. علت این موضوع می‌تواند این باشد که تصویب چنین ETFهایی شامل مراحل متعددی است. بنابراین، حتی اگر درخواستی بلافاصله ارائه شود، تصمیم‌گیری درباره آن ممکن است تا سال آینده طول بکشد. کندریک همچنین اظهار کرد که تصویب ETFهای اتریوم نشان‌دهنده این است که SEC اتریوم را به‌عنوان یک اوراق بهادار نمی‌شناسد. این منطق می‌تواند ریپل و سایر آلت‌کوین‌ها مانند سولانا را نیز شامل شود و احتمال راه‌اندازی ETF‌هایشان تا سال ۲۰۲۵ را افزایش دهد. در همین راستا، شرکت‌های ون‌اک (VanEck) و ۲۱شرز (۲۱Shares)، در ماه گذشته درخواست‌‌های خود برای ETF سولانا را ارائه کردند.

تاثیر رئیس‌جمهور آینده آمریکا بر ETF

روز چهارشنبه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار برزیل، اولین ETF سولانا را در این کشور تایید کرد. این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای SEC  در نظر گرفته شود تا روند جهانی را دنبال و اجازه راه‌اندازی سایر ETF‌های آلت‌کوین، مشابه ETFهای اتریوم را صادر کند. علاوه بر این، اگر رئیس‌جمهور آینده آمریکا از کریپتو حمایت کند، احتمال تایید این موضوع افزایش خواهد یافت. تاکنون، دونالد ترامپ، به‌ روش‌های مختلف، حمایت خود از صنعت کریپتو را اعلام کرده است. کمپین کامالا هریس نیز در حال تدارک مذاکراتی است تا رویکرد خود را نسبت به بازار کریپتو مثبت نشان دهد. در این راستا، جلسات مهمی در این ماه برنامه‌ریزی شده است. بنابراین، هر دو دولت دموکرات و جمهوری‌خواه می‌توانند نوآوری‌های صنعت کریپتو و پذیرش آن توسط جامعه را افزایش دهند. با این حال، افزایش جریان‌های خروجی از ETFهای اتریوم از زمان آغاز به کار خود، می‌تواند تاثیر منفی بر درخواست‌های ETF سایر آلت‌کوین‌ها داشته باشد.

حکم نهایی دعوی حقوقی ریپل و SEC

در تاریخ ۷اوت۲۰۲۴ (۱۷مرداد۱۴۰۳)، قاضی این پرونده، آنالیزا تورس (Analisa Torres)، اعلام کرد که ریپل باید جریمه ۱۲۵میلیون دلاری را پرداخت کند. این حکم، به دعوای حقوقی ریپل و SEC که برای نزدیک به ۴سال توجه دنیای کریپتو را به خود جلب کرده بود، پایان داد. او حکم داد که فروش‌های برنامه‌ریزی‌شده XRP  به مشتریان خرده‌فروشی از طریق صرافی‌های مختلف، نقض قوانین فدرال اوراق بهادار به‌حساب نمی‌آید. با این حال، فروش مستقیم XRP توسط ریپل به سرمایه‌گذاران نهادی، نقض قوانین اوراق بهادار محسوب شد و ریپل را مجبور به تحمل جریمه کرد. این حکم پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و تاخیر صادر شد. با این حال، با توجه به ریسک‌های موجود در این پرونده، بسیاری از کارشناسان حکم دادگاه را عادلانه در نظر گرفته‌اند. جریمه ۱۲۵میلیون دلاری در نظر گرفته‌شده، به‌طور قابل‌توجهی کمتر از حکم ۱.۹میلیارد دلاری اولیه‌ است که SEC در ابتدا درخواست کرده بود.