اگرچه استفاده از ارزهای دیجیتال هنوز برای تجارت آزاد نشده‌است، کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا فرم‌‌‌‌‌‌‌‌های ۱۹b-۴ مرتبط با ETF‌ها را پذیرفته اما پرونده‌های S-۱ آنها هنوز به‌جایی نرسیده‌است و موردتایید تمامی نهادهای قانونی نیست. این خبر با خود نشان از چرخش قابل‌توجه قانون‌گذاران در مورد بازار دارد، پس از اعلام وضعیت سبز برای ETF بیت‌کوین در اوایل سال‌جاری، به‌نظر نمی‌رسید ‌که تنظیم‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌ها قصد تعامل در مورد ETF اتر را داشته باشند و حال با تایید پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌های مرتبط به‌نظر می‌رسد رویه پیشین نهادهای قانونی در روزهای اخیر تغییر کرده‌است. سخنگوی شرکت سرمایه‌گذاری گری‌‌‌‌‌‌‌‌اسکیل (Grayscale) با اعلام بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای تایید کرد که کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا پرونده مرتبط با اتر؛ ۱۹b-۴ را تایید کرده‌است. در این بیانیه آمده‌است گری‌‌‌‌‌‌‌‌اسکیل قدردان فرصت پیش‌‌‌‌‌‌‌‌آمده برای تعامل سازنده با تنظیم‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حین بررسی ETFهای نقطه‌‌‌‌‌‌‌‌ای اتریوم بوده و نسبت به پتانسیل ورود اتریوم به محیط نظارتی ایالات‌متحده در پوشش ETF خوشبین است.

صادرکنندگان صندوق‌های ETF اتر شامل BlackRock، Fidelity، Grayscale، VanEck، Franklin Templeton، Ark/۲۱Shares و Invesco/Galaxy هستند. اگرچه تایید پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌های ۱۹b-۴ نشان می‌دهد که تنظیم‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌ها مایلند به صادرکنندگان اجازه دهند تا ETF اتر را در بازار داشته باشند، اما این خبر به تنهایی تضمین نمی‌کند که آنها در نهایت فرم‌‌‌‌‌‌‌‌های S-۱ نهایی را که توسط همه صادرکنندگان ثبت شده‌است را تایید کنند. نهادهای قانونی آمریکا در ۲۰مه ‌با انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر اینکه از صادرکنندگان خواسته شد تا پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌های ۱۹b-۴ خود را پیش از مهلت کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا برای تایید یا رد یکی از صادرکنندگان به‌‌‌‌‌‌‌‌روزرسانی کنند، شوک به صنعت وارد کردند. البته سخنگوی کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا تاکید داشت که این آژانس فراتر از آنچه در دستور منتشرشده در روز ۲۴مه ‌اعلام‌شده‌است، اظهارنظر نخواهد کرد.

به گزارش کوین‌‌‌‌‌‌‌‌دسک اندرو جاکوبسون، رئیس حقوقی ۲۱Shares در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای گفت؛ این تصویب «گامی مهم در جهت درست» است. راب ماروکو، رئیس فهرست‌‌‌‌‌‌‌‌های ETP جهانی Cboe نیز در این زمینه می‌گوید؛ این صرافی که قصد دارد پنج محصول مختلف ETF اتر را فهرست کند و اکنون از این هیجان‌زده است که می‌توانند محصولات پیشنهادی خود را تا ETF‌ها گسترش دهند. تصویب ۱۹b-۴ گامی به‌سوی این فهرست‌‌‌‌‌‌‌‌ها است. ماروکو اعلام کرد صرافی او به همکاری با کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا تا عرضه نهایی ETFها به بازار ادامه خواهد داد. متیو سیگال، رئیس تحقیقات دارایی‌های دیجیتال VanEckدر این زمینه گفت؛ این شرکت انتظار دارد اولین صادرکننده ETF اتر باشد.